• Tecum

Värt att leva helt ensam?

Anonym (orkarintemer) skrev 2025-03-01 11:20:15 följande:
    Sonora skrev 2025-03-01 11:14:45 följande:
    Håller med föregående kommentar. Ett husdjur (hund) är en bra lösning för att dra dig ur din vardagliga bubbla av fasta rutiner och vanor , spelar du mycket datorspel ?
    En förändring av livsföringen kan vara värt att lägga fokus på. Skaffa hund säger jag. Ett bra sätt att börja bry sig om och ansvara för något och det kommer inte att kännas lika ensamt längre.
    Jag kan inte ha en hund i mitt yrke och sedan ärligt talat vill jag inte ha en hund. Jag vill ha någon att mysa med. Leva med. Se på film med Rynkar på näsan

Håller med, det är cyniskt och nedlåtande att påstå att ett sällskapsdjur kan ersätta mänsklig närhet och kärlek. Men de begriper inte bättre så ta inte illa upp.

Jag har ingen lösning för jag vet hur svårt det är och hur tungt det känns. Mitt råd är samma som vanligt, fortsätt försöka! Umgås och se till att träffa så många du orkar, både irl och på nätet. Att du börjar komma upp i åren kan vara en fördel, i den åldern finns många kvinnor som haft relationer men inte lyckats så bra, de har lärt av misstagen och söker något nytt. Där har du en chans!
  • Tecum
    Anonym (Tina) skrev 2025-03-01 12:12:27 följande:
    Men hallå, och du är inte alls nedlåtande med ditt sett att se på kvinnor som inte lyckats. Lyckats med vaddå? Är man mer lyckad som människa om man har man, relation och barn t ex? Aldrig förstått mig på detta. Och tror att det mer är press man känner för att samhället har en bild förväntan att det ska se ut så. Det behöver de inte.  Min lycka hänger inte på en man. Den skapar jag själv. Lika mycket som att mitt liv ligger i mina händer och inte en mans. Dom har ingenting med mig och mitt liv göra. För att jag har valt det och bestämmer själv över mitt liv.

Jag är en äldre kvinna, och nej vi alla söker inte relationer. Jag är helt klar med män och saknar inte det. Finns mer kvinnor än män som lever frivilligt ensamma. Män tenderar att hantera ensamhet mycket sämre. Och det verkar som det är viktigt för dom. Och att dom hänger upp hela sitt liv på att livet måste innehålla en kvinna. Livet ser inte ut så. Kärlek och relationer kommer inte ske för alla människor. Det bara är så i livet.

Till TS, det låter som du behöver komma ut mer. Att glo i taket och sitta framför skärmen kommer inte bidra till kontakt med andra människor. Riktig kontakt alltså, i verkliga livet.
    Men snälla, jag skrev INTE "alla kvinnor"! Jag vet att många äldre kvinnor väljer att leva ensamma. Men många söker också någon att leva med och både män och kvinnor har erfarenhet av misslyckade relationer, varför hymla om det?
  • Tecum
    Anonym (orkarintemer) skrev 2025-03-05 17:24:36 följande:
    Ensamheten förstör mig från insidan.

Nej det det har jag tyvärr inte. Vi har ingen bra kontakt.
    Jag lider med dig TS och du har fått många otroligt dåliga svar här. Skaffa hund, skaffa vänner, var med familjen, res, ge upp och nöj dig osv. De fattar inte hur det är att vara ensam och inte ha det som "alla" andra har. Du vill ha en kvinna, någon att krama och vara intim med, det går liksom inte att ersätta med något annat. Varför ska det vara så svårt att fatta?

Nu är du i en svacka men kom ihåg att det inte är kört. Din längd är inget plus men inte heller en katastrof. Och ju äldre du blir, desto större chans att träffa en kvinna som ser till personen och inte yttre faktorer.
  • Tecum
    Anonym (Bene) skrev 2025-03-05 19:32:09 följande:

Du tycker att ts ska fortsätta att befinna sig i sin olycka med andra ord. Det vill ju ts också. Du bekräftar att ts ska fortsätta på sin inslagna väg. Toxiskt sympatiserande.

Ts får ut något av att känna sig olycklig.

Inmebär också indirekt att skuldbördan och ansvaret till ts dåliga mående läggs över på kvinnor, både av dig och ts. Ts blir fråntagen ansvar, och det känns antagligen tillfälligt befriande. Därför befinner sig också ts i en vinkelvolt av dåligt mående.

Rena dumheter att jag lägger skuldbördan på kvinnor och det vet du! Ingen har sagt ett ont ord om kvinnor och alla vet att det inte fungerar så att kvinnor sysslar med relationsmässig välgörenhet.
    Intressant att du hela tiden fixerar dig vid skuld, någon måste du skylla på. Antingen TS själv eller mig. Det beror på att du inte har något bra förslag på vad TS ska göra för att må bättre utan föreslår sånt som han INTE mår bättre av då han försökt.

Jag tycker också att TS måste ut och träffa människor, men inte för att få vänner eller som ersättning för en kvinna, utan för att det är en väg att träffa den där kvinnan som helt säkert finns där ute. Det ÄR hans ansvar. Men det du och andra indirekt säger är att han inte har någon chans utan ska ge upp och skaffa hund istället eller umgås med familjen. Du tvingar kvar TS i vinkelvolten genom att föreslå något han inte vill och som inte hjälper honom istället för att ge honom hopp.
  • Tecum
    Anonym (Bene) skrev 2025-03-05 20:28:46 följande:

Du uppmuntrar och stöttar ts dåliga mående. Det dina kommentarer leder till är att du bekräftar ts dåliga mående och indirekt uppmanar honom att fortsätta på den destruktiva väg han valt. De råden jag har gett ts är betydligt mer konstruktiva än det toxiskt sympatiserande du gör. 

Förutom det så lägger du också över ett ansvar på en fiktiv kvinna. Betyder också att den här fiktiva kvinnan även är ansvarig om ts misslyckas med att hitta en kvinna. Ts själv känner inget ansvarstagande och det bekräftas via kommentarer som dina. Ts får en känsla av att vara inkapabel. Du förstärker den känslan. 

Ts är ute efter att få toxiskt sympatiserande kommentarer som dina däremot. Ts värderar det högt. Skänker ts  tillfällig befrielse. Ts har antagligen kommit för nära insikten och känslan av ansvarstagande och behöver kommentarer som dina som tar ifrån honom ansvaret.

Det här är ett omedvetet val han gör. Du hjälper ts att bli hjälplös.

Det är ditt skuldbeläggande som ökar TS` dåliga mående. Han är en intelligent person och vet att ansvaret ligger hos honom, han orkar bara inte ta det just nu. Men det vill du inte inse utan fortsätter att trycka ner honom. Nu utmålar du även en fiktiv kvinna som offer, bara för att få det sagt.
  • Tecum
    Anonym (Bene) skrev 2025-03-05 21:30:46 följande:
    Ja, han vill att någon ska flytta ansvaret från honom. Det är ju därför han startat tråden. Det hjälper du honom med.

Du hjälper honom att stanna kvar i hjälplösheten. Nu vill du dessutom felaktigt att det ska framstå som att jag trycker ner honom för att förstärka bilden du har av ts som en hjälplöst offer. Inkapabel till någon förändring.

Jag har högre tankar om ts än vad du har.
    Du upprepar dina argument som jag redan krossat. Jag har gång på gång skrivet att TS måste ta ansvaret, det är bara patetiskt att du försöker prata bort det. Frågan är på vilket sätt han ska ta det, inte genom att skaffa hund eller ge upp i alla fall. Jag har ingenstans skrivit att han är ett hjälplöst offer, det är du som hittat på det.

TS har startat tråden för att han mår dåligt, inte med någon baktanke att skylla på andra eller att lyfta av hans eget ansvar. Men det vill inte du inse då män inte får erkänna att de mår dåligt för att de saknar en kvinna.
    Jag vill ge TS hopp, du och andra vill få honom att ge upp.
Svar på tråden Värt att leva helt ensam?