Inlägg från: Anonym (ja känner igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ja känner igen)

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    Känner verkligen igen detta som TS skriver om hur lärare resonerar! 

    Har en vuxen son som hade problem i både förskolan och grundskolan där alla lärare enbart skällde på honom och talade om för honom på vilka olika sätt han var dålig och vad han gjorde fel. Blandat med att de frågade honom vad de skulle göra - som om han skulle veta det. I högstadiet var han rejält deprimerad efter att mestadels haft sådana lärare (det fanns ett undantag ett år, men den läraren lyckades inte väga upp för alla de negativa lärarna tyvärr).

    Hemmasittare största delen av högstadiet, det enda lärarna tjatade om var att han måste ha en diagnos. För ALLA normala barn trivs i skolan, sa de. Psykolog som vi gick till sa att han behövde mer utmaningar och stimulans samt att bli sedd i skolan. Men det kunde lärarna absolut inte hålla med om. De hade ju rätt - det var fel på honom, han måste ha en diagnos. Det kunde absolut inte vara något skolan gjorde fel. 

    Det löste sig i slutändan genom att han slapp undervisningen och enbart behövde göra alla betygsgrundande uppgifter hos specialpedagogen.

    Fick vila efter grundskolan ett år.

    I gymnasiet kom han till en skola där lärarna såg honom som en vanlig kille. De visste inget om hans bakgrund. För första gången sedan han började förskolan sa vuxna i skolan något positivt om honom!!!  Ja, då funkade ju allt helt bra. Han gick ut med högsta betyg i hela skolan.

    Hans självkänsla är dock i botten efter alla år med lärare som har klagat och klagat och klagat och beskyllt honom för olika saker som han inte gjort. Tror att vissa pojkar lätt blir syndabockar tyvärr. När jag ibland på väg till jobbet hör lärare för de yngre åldrarna prata så hör jag hur de resonerar helt konstigt kring hur barnen borde bete sig. Deras syn på vad som är normala barn skiljer sig mycket från min syn i varje fall.

    Att han nu på universitetet får massor av positiv feedback från lärarna och att de andra studenterna ber honom om hjälp med uppgifter ibland räcker inte för att han själv ska känna att han duger tyvärr. Kanske kommer det bli bättre så småningom. Håller tummarna för det. 

    Detta är en enskild berättelse, jag har ett trauma efter de här åren och att skriva här hjälper mig faktiskt att bearbeta litegrann. Varför ställde vi inga krav på skolan istället för på sonen under hans uppväxt. Vi tvingade honom att anstränga sig långt över sina gränser för att anpassa sig till lärarnas olika knäppa krav. Jag hade en sådan blind tro på att lärare ändå på något sätt har koll och vill alla barn väl. Alla lärare vill inte alla barn väl. De ogillar faktiskt vissa barn. Jag borde såklart bytt skola. Det är vi föräldrar som är skyldiga till att han har haft en hemsk uppväxt, inte skolan. De förstod inte bättre. Vi förstod inte heller bättre. Sonen får betala priset, troligtvis i resten av sitt liv.  

  • Anonym (ja känner igen)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 19:15:25 följande:
    Om sonen vill prata om hur det har varit genom åren i skolan med någon utomstående, så finns det kuratorer och psykologer på universitetets studenthälsa. Men han kanske just nu bara vill koncentrera sig på sina studier?
    Tack, jo han har en kontakt som han pratar med faktiskt.
    Hoppas det kommer hjälpa på sikt.
  • Anonym (ja känner igen)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 21:13:36 följande:
    Som förälder så behöver man anstränga sig genom att skapa gränser och konsekvenser. En lärare behöver skicka ut barn som inte uppför sig så miljön inte är kaotisk. Är ett barn så pass understimulerat att den inte kan uppföra sig så behöver läraren skicka ut denne. Jag tror inte silkesvantar gynnar något barn.

    Mitt barn hade en kompis där mamman var hemma med pojken. Mitt barn fick ett legoset till födelsedagspresent. Då var pojken tvungen att få ett legoset (som han inte ens lekte med, från sina fattiga föräldrar) pojken förstörde dyra elektroniska prylar för att han ville ha den senaste modellen. Han kunde slänga huvudet bakåt och skrika för att få det han ville. Mamman gick med på det direkt. Inte så konstigt så blev han diagnostiserad med GAD det är väl klart. mamman belönade varje ångesttillfälle. Det finns mer i den här berättelsen men då blir det alltför långt. Hon kunde inte få upp honom ur sängen för att gå till skolan, skolan kom dit i stället. Efter ett tag så stod hon inte ut och hemskolade (ej swe) istället. Eller med andra ord. Lät pojken spela tv-spel dagarna i ända.
    Wow tänk om lärare kom hem till barn som mådde dåligt i Sverige ! Det skulle man ju tagit vara på som förälder. Konstig mamma?
  • Anonym (ja känner igen)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-01 20:38:55 följande:

    Min son klagade pedagogerna  på,  extremt mycket, både i förskola och lågstadiet. Allt var fel. 


    Men tönkte jag, det är ju inget fel på honom, ser de inte hur begåvad han är?? Sen gick han ut Naturvetenskapligt gymnasium med toppbetyg , läser nu till läkare och får jättefin feedback från sommarjobb och praktik inom vården, eftersom han är så trevlig och empatisk. 


    Men för pedagogerna på förskolan var han inte vatten värd. Tur att jag struntade fullständigt i vad de sa. 


    Låter ungefär som min son förutom att din son verkar ha haft mer motståndskraft eller hur jag ska uttrycka det så att han inte blev så påverkad och gick in i depression...tror att det förekommer en hel del sådana pojkar i förskola och skola!
  • Anonym (ja känner igen)

    Vill bara helt ovetenskapligt lägga till något om förekomst av npf-diagnoser. I mitt yrke träffar jag många psykologer mfl som arbetar med ungdomar som hamnar på HVB. Npf-diagnoser är inte ovanliga i den världen. En vanligt uppfattning bland personal som arbetar på hvb är att ca 25% av ungdomarna med diagnos är feldiagnosticerade, dvs de har fått diagnos fast deras beteenden i själva verkat haft sin grund i miljöfaktorer. 

    Värt att reflektera över, tycker jag även fast jag inte alls har belägg för detta. Vore intressant att beforska tycker jag. 

  • Anonym (ja känner igen)

    Jag vet inte om jag hade klarat dagens skola. Hade nog fått autism som diagnos idag tror jag. Möjligen blivit hemmasittare.


    Jag är ganska lik min son. Intelligent men väldigt känslig. 
    Eftersom jag inte blev nedtryckt så som honom var jag en besserwisser och hade svårt med det sociala. Var nedstämd hela tomåren och även några år efter det. Det funkade ändå i skolan eftersom lärarna anpassade
    material till mig, när jag tyckte något var för enkelt och trist fick jag egna uppgifter. Så gör man ju inte idag. 


    Normen för vad som anses normalt har krympt mycket tycker jag det verkar som.

Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?