Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    Börjar med att säga att jag håller med TS om mycket.

    Det har alltid funnits barn med utmaningar. På senare år har dessa barn blivit minder barn och mera diagnoser i skolan. 

    Det har alltid funnits bättre och sämre lärare. På senare år har dessa lärare blivit handledare i skolan.

    När det gäller BUP och diagnos utredningar har de blivit överhopade av barn som inte riktigt passar in i mallen för hur barn ska bete sig i skolan.  Detta är inget en diagnos kan påverka. 

    De enda som kan påverka barn på ett positivt sätt är deras föräldrar och lärare.

    Tänk om vi kunde spara BUP: små resurser till de barn som verkligen behöver deras hjälp.  

  • Tyra myra
    Anonym (TS) skrev 2025-03-01 21:28:57 följande:

    Ja alltså jag har inget emot bup eller att barn ska få göra utredningar eller så. 


    Det jag märker är däremot att lärare lägger allt ansvar på BUP, för dom ska lösa skolans problem. Personalen på skolan ska inte behöva tänka till, för det är fel på barnet. Det finns en övertro på vad BUP kan göra. 


    Varför kan inte skolan satsa på att tillgodose elevernas behov. 


    Kanske har det något med lärarutbildningen att göra ? Vet inte 

    Kanske är det så enkelt att vi inte utbildar rätt människor till lärare och skolledare?

    Kanske beror det på att skolan kommunaliserades och ska rymmas inom kommunernas budgetar där de slåss om resurserna med andra viktiga sektorer.

    Kanske beror det på att vi saknar central styrning av skolan och därmed kommer pedagogiken att hamna i baksätet.

    Ja, det finns sannerligen många anledningar
  • Tyra myra

    En liten undran. Vart tog speciallärarna vägen?

    Dessa högst professionella och dedicerade lärare, gjorde underverk med stökiga elever på min tid som elev i grundskolan. 

  • Tyra myra

    Vill bara påminna om att NPF-diagnoser som ADHD, ADD och autismspektrumtillstånd anses ibland vara "slaskdiagnoser" eftersom de kan vara svåra att diagnostisera exakt.

    Detta beror på att symtomen kan överlappa med andra tillstånd och att det inte alltid finns tydliga biologiska markörer för dessa diagnoser.

    Ibland kan diagnosen ges när man inte hittar någon annan förklaring till en persons svårigheter, vilket kan leda till att vissa ser det som en "slaskdiagnos".

  • Tyra myra
    Anonym (Kalle W) skrev 2025-03-03 16:58:31 följande:
    Vilka diagnoser sätrs utan att kriterierna för den uppnås?
    Backa gärna med fakta.
    ADHD, ADD och autismspektrumtillstånd, kan vara väldigt svåra att diagnostisera då det inte finns några tydliga biologiska markörer.

     När man inte hittar någon förklaring till barns svårigheter ger man ibland dessa diagnoser.  Många gånger helt enkelt bara för att föräldrar/skola vill ha en diagnos.

    Det finns självklart inga andra fakta än erfarenheter professionen.  Detta är något som det talas allt mera om.

  • Tyra myra
    Anonym (Kalle W) skrev 2025-03-03 18:22:05 följande:
    Vad menar du med det här?
    Var talas det om detta?
    Hur tydlig måste jag vara? I professionen betyder de yrkesgrupper som i sitt arbete förväntas ställa dessa diagnoser samt de som dagligen kommer i kontakt med dessa barn.

    Vad jag menar med detta är att det är farligt att dra för höga växlar på att barn som har problem i skolan skulle ha en diagnos. 

    Vi har alla sådana drag i vår personlighet, de kan ibland vara en tillgång för oss men de kan också utmana oss. De flesta av oss kommer att kunna anpassa oss efter de krav som ställs på oss av samhället, det kallas socialisering. Ett fåtal behöver livslång hjälp av samhället.

    När det gäller barn är det väldigt tydligt att fostran i hem och skola är avgörande för hur man lyckas i livet. Denna fostran är den socialisering som barn behöver för att forma sin personlighet. 

    Om vi fortsätter att efterlysa diagnoser istället för att fostra våra barn och vara konsekventa, kommer vi att hamna väldigt snett.  Barn behöver lära sig att tänka på konsekvenserna av sina handlingar. Det är ingenting barn föds med. 
  • Tyra myra
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-03 22:24:52 följande:
    För att en diagnos ska sättas måste man uppfylla ett visst antal kriterier som hör till just den diagnosen, och dessutom måste symtomen vara ganska tydliga. För de flesta diagnoser måste det ha funnits svårigheter minst sedan en viss ålder. Om personen inte fullt ut uppfyller kriterierna brukar man säga att personen bara har drag av något, men ingen diagnos.

    Det är riktigt att en person kan ha vissa symtom som finns inom flera diagnoser, men man får bara de diagnoser där man fullt ut uppfyller kraven för diagnosen.

    Det är exempelvis vanligt att barn med ADHD också har läs- och skrivsvårigheter eller Tourettes. Har man autism kan man ibland också ha drag av ADHD, eller tvärtom. 

    Både barn som har autism och ADHD kan exempelvis ha problem med ljudkänslighet, de har då svårt att filtrera bort ljud i omgivningen, som vi andra vänjer oss vid (ingår ej i kriterierna men är mycket vanligt). 

    Det är inga slaskdiagnoser, en riktigt utförd utredning är omfattande och precis. Man intervjuar personen själv, närstående och skolpersonal, både om dagsläget och om hur det har varit tidigare. Man använder olika frågeformulär som tidigare har utprovats statistiskt, så att de ska ge utslag på rätt saker. 

    Man observerar i klassrummet och i leksituationer. Undersöker medicinska journaler sedan födelsen och framåt.  Läser pedagogisk dokumentation från tidigare. I utredningen igår både läkare, psykolog och ofta andra yrkesgrupper. 
    Man tar ställning till om det inte finns andra diagnoser eller förklaringar som passar bättre, trots att ärendet har kommit in som en remiss om just en ADHD- eller autismutredning. 

    Det finns omfattande test som ger indikationer på om en person har svårigheter inom autismspektrum. Även de är statistiskt utprovade. 

    Det finns vårdgivare som gör lite väl översiktliga utredningar, Jag tänker närmast på en del privata firmor som utreder vuxna (som då betalar ur egen ficka), som enligt min mening borde har gjort större ett grundligare 
    Ja, du har säkert mer insyn i detta än vad jag har.  Efter 25 år i yrket  har jag nog inte ännu förstått hur det hänger ihop.

    Slaskdiagnoser har blivit vanligare i takt med att efterfrågan på diagnoser exploderat. Det finns varken kompetent personal eller andra resurser för att möta denna efterfrågan.

    Då är det lättare att falla till föga och ge en slaskdiagnos än att förklara för föräldrar att deras barn ligger inom normalspannet men behöver konsekvent fostran i hemmet och skolan.
  • Tyra myra
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-03 22:24:52 följande:
    För att en diagnos ska sättas måste man uppfylla ett visst antal kriterier som hör till just den diagnosen, och dessutom måste symtomen vara ganska tydliga. För de flesta diagnoser måste det ha funnits svårigheter minst sedan en viss ålder. Om personen inte fullt ut uppfyller kriterierna brukar man säga att personen bara har drag av något, men ingen diagnos.

    Det är riktigt att en person kan ha vissa symtom som finns inom flera diagnoser, men man får bara de diagnoser där man fullt ut uppfyller kraven för diagnosen.

    Det är exempelvis vanligt att barn med ADHD också har läs- och skrivsvårigheter eller Tourettes. Har man autism kan man ibland också ha drag av ADHD, eller tvärtom. 

    Både barn som har autism och ADHD kan exempelvis ha problem med ljudkänslighet, de har då svårt att filtrera bort ljud i omgivningen, som vi andra vänjer oss vid (ingår ej i kriterierna men är mycket vanligt). 

    Det är inga slaskdiagnoser, en riktigt utförd utredning är omfattande och precis. Man intervjuar personen själv, närstående och skolpersonal, både om dagsläget och om hur det har varit tidigare. Man använder olika frågeformulär som tidigare har utprovats statistiskt, så att de ska ge utslag på rätt saker. 

    Man observerar i klassrummet och i leksituationer. Undersöker medicinska journaler sedan födelsen och framåt.  Läser pedagogisk dokumentation från tidigare. I utredningen igår både läkare, psykolog och ofta andra yrkesgrupper. 
    Man tar ställning till om det inte finns andra diagnoser eller förklaringar som passar bättre, trots att ärendet har kommit in som en remiss om just en ADHD- eller autismutredning. 

    Det finns omfattande test som ger indikationer på om en person har svårigheter inom autismspektrum. Även de är statistiskt utprovade. 

    Det finns vårdgivare som gör lite väl översiktliga utredningar, Jag tänker närmast på en del privata firmor som utreder vuxna (som då betalar ur egen ficka), som enligt min mening borde har gjort större ett grundligare 
    Ja, du har säkert mer insyn i detta än vad jag har.  Efter 25 år i yrket  har jag nog inte ännu förstått hur det hänger ihop.

    Slaskdiagnoser har blivit vanligare i takt med att efterfrågan på diagnoser exploderat. Det finns varken kompetent personal eller andra resurser för att möta denna efterfrågan.

    Då är det lättare att falla till föga och ge en slaskdiagnos än att förklara för föräldrar att deras barn ligger inom normalspannet men behöver konsekvent fostran i hemmet och skolan.
  • Tyra myra
    Anonym (M) skrev 2025-03-04 07:48:01 följande:
    Ditt sätt att utrycka dig antyder faktiskt rätt dålig, oprofessionell syn. Bara att kalla det för en slaskdiagnos visar ju hur du ser på det. Men jag antar att du vet att man faktiskt kan se betydande fysiska skillnader i en npf hjärna mot en neurotypisk hjärna? Sen att man inte gör en sådan undersökning inför diagnos säger ju sig själv att det skulle dels blir för dyrt och även göra köerna extremt mycket längre, även för personer med allvarliga medicinska problem. 

    Jag menar det görs ju även en medicinsk utredning inför en diagnos. Och om du själv levt med ett barn med en diagnos hade du nog själv förstått skillnaden. 

    Anledningen till att dessa diagnoser ens behövs är ju för att samhället ser ut som det gör, där dessa personer inte passar in. Det är ju knappt så neurotypiska personer funkar i detta samhälle om man tittar på det psykiska måendet generellt, där utbrändhet och depressioner är extremt vanligt. Istället för att rynka på näsan åt diagnoser kanske man bör vända blicken mot grundproblemet. 
    Ibland kan det vara på sin plats att berätta den osminkade sanningen.
     
    Jag gör detta utifrån barnens bästa. Naturligtvis ska barn med med tydliga symtom och genomgripande svårigheter i vardag och skola få sina diagnoser, men det är långt ifrån alla. Men en betydande del som kommer har inte det.

    Dessa barn blir inte hjälpta av en diagnos, tvärtom blir de stjälpta.

    Idag har det, som så mycket annat börjat bedrivas handel i diagnoser. Det erbjuds gratis tester via nätet där man senare för runt 30 000:- erbjuder vidare undersökning och diagnos. 

    Men frågan kvarstår blir dessa barn hjälpta av en diagnos?  Förändras deras bristande konsekvenstänk av en diagnos? Naturligtvis inte.

    Jag betvivlar inte en sekund att barn mår dåligt i dagens skola. Men att en diagnos på barnet skulle vara rätt väg att gå ser jag som orimligt. Det är skolans sätt att arbeta med barns fostran som är problemet.  

    Detta är min oprofessionella åsikt. 
  • Tyra myra
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-04 07:56:51 följande:

    Att vi har en lärare med 25 års erfarenhet i tråden som visar så låga kunskaper om npf och npf-utredningar tycker jag belyser problemet väldigt väl. 


    Vill bara upplysa om att jag inte är lärare och har aldrig arbetat i skolan.
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?