Inlägg från: Anonym (GS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (GS)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

Tror att vissa diagnoser kan vara skapta/ förstärkta av dåligt föräldraskap. Verkar bli alltmer vanligt med föräldrar som inte "vågar" införa konsekvenser eller sätter gränser för sina barn. Vissa föräldrar feltolkar lågaffektivt bemötande med undvikande av konflikter -in i väggen- barn som totalt kör över sina föräldrar och förväntas inte lyfta ett finger hemma.

Sen så finns det naturligtvis barn med riktiga diagnoser som inte är skapta/ dåligt hanterade av föräldrarna.

• Anonym (GS)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-01 19:17:03 följande:

Det är just sånna lärare som dig jag syftar på här.

Som fokuserar på att problemen ska hanteras genom att föräldrarna ska lösa problemen. Då lägger man problemen någon annanstans. Att införa konsekvenser och sätta gränser är det många av dessa misslyckade lärare som pratar om också?. Problemet är att dom inte visar vad dom ska göra istället. Dom skapar inte andra förutsättningar utan fokuserar på att peka med hela handen. Vilket resultat vill du ha?

Vill du ha barn som fungerar så länge du är i rummet eller vill du ha barn som kan tänka själva och som fortsätter att uppföra sig när du inte tittar på? 

Jag är inte en lärare. Jag tycker att föräldrar har ett större ansvar än lärare att se till att barn uppför sig i skolan. Lärare kan skicka ut barn om de inte uppför sig, kommunicera med föräldrar och skolans administration om det krävs. Lärarens ansvar sträcker sig så långt som att denne ska se till att miljön i klassrummet är optimerat. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (M) skrev 2025-03-01 20:44:11 följande:
    Inte för att förminska föräldrars ansvar för sina barn, självklart har föräldrar det yttersta ansvaret för sin barn. Men när barnet är i skolan, är det faktiskt skolans ansvar att se till att det funkar. Barnen är ofta i skolan och på fritids en stor del av dagarna, självklart måste de också ha en fostrande roll. Barnen kan dessutom inte hjälpa om de råkar ha dåliga föräldrar, ska de då straffas för det genom att skolan skjuter ifrån sig ansvaret? Halva tanken med en allmän skola har ju varit just att minska klyftor och, varför man har mer än bara lärare på en skola, såsom ett hälsoteam, specialpedagoger osv. 

Det är ju därför läraren har verktyg såsom att ge barn konsekvenser, t ex skicka ut dom. Nu går mitt barn i en skola i utlandet men de har tydliga uppföranderegler. Saker som leder till en överskridelse i tre olika nivåer. Landar barnet i den högsta nivån så riskerar de att bli relegerade. Saker tacklas via möten med skolledning och att skolan berättar vad de förväntar sig.

Det tycker jag är bra. Lärare ska inte och borde inte göra annat.

• Anonym (GS)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-01 20:55:47 följande:

Spelar ingen roll om du är lärare eller inte? du kan inte uppfostra ett barn till att bete sig i en ohållbar miljö. 

Barn som exempelvis är understimulerade och som
    behöver stimulans behöver detta? det har inget med dålig uppfostran att göra.

En lärare som har en kaotisk grupp och har detta med alla sina elever, borde se över sin egna undervisning. Det finns skäl till att barnen agerar som dom gör. Lärarna har ett ansvar. Att skylla på föräldrarna hjälper inte.

Som förälder så behöver man anstränga sig genom att skapa gränser och konsekvenser. En lärare behöver skicka ut barn som inte uppför sig så miljön inte är kaotisk. Är ett barn så pass understimulerat att den inte kan uppföra sig så behöver läraren skicka ut denne. Jag tror inte silkesvantar gynnar något barn.

Mitt barn hade en kompis där mamman var hemma med pojken. Mitt barn fick ett legoset till födelsedagspresent. Då var pojken tvungen att få ett legoset (som han inte ens lekte med, från sina fattiga föräldrar) pojken förstörde dyra elektroniska prylar för att han ville ha den senaste modellen. Han kunde slänga huvudet bakåt och skrika för att få det han ville. Mamman gick med på det direkt. Inte så konstigt så blev han diagnostiserad med GAD det är väl klart. mamman belönade varje ångesttillfälle. Det finns mer i den här berättelsen men då blir det alltför långt. Hon kunde inte få upp honom ur sängen för att gå till skolan, skolan kom dit i stället. Efter ett tag så stod hon inte ut och hemskolade (ej swe) istället. Eller med andra ord. Lät pojken spela tv-spel dagarna i ända.
  • Anonym (GS)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-01 21:16:47 följande:
    Hur hjälper man ett barn genom att skicka ut barnet enbart från klassrum helt utan andra insatser? 
    Man behöver förstås följa upp med föräldrar och administrationen. 
  • Anonym (GS)
    Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-01 21:19:47 följande:
    Wow tänk om lärare kom hem till barn som mådde dåligt i Sverige ! Det skulle man ju tagit vara på som förälder. Konstig mamma?
    Det kan man verkligen säga. Hon kunde inte få upp honom ur sängen så två lärare gjorde hembesök varje morgon enbart för att väcka honom.

Det här utkristalliserades till att hon tyckte det var så jobbigt att hon i stället lät honom spela tv-spel på dagarna ("hemskolade") Inget föräldraskap
  • Anonym (GS)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-01 21:25:52 följande:
    Hur hjälper detta barnet? Vad ska föräldrarna göra menar du?. 

Vad menar du? Ibland kan möten mellan lärare, administrationen och föräldrar skapas. Konsekvenser för barnens dåliga uppträdande. Ibland kanske avstängning en period krävs. Det är som sagt inte skolans uppgift att uppfostra elever. Det är skolans uppgift att implementera konsekvenser. Man kan applicera detta på den verkliga världen. Sköter du dig inte på ditt jobb så blir du av med det, eller får reprimander. Sköter du dig inte i din vänskapskrets så blir du av med den eller får reprimander.

Det är genom kärleksfull uppfostran med konsekvenser och uppmuntran som barnet förstår hur den verkliga världen och skolan fungerar. I mitt barns skola får de signera ett avtal som förklarar uppföranderegler och konsekvenser. Vi har gått igenom den tillsammans. 

• Anonym (GS)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-01 22:23:51 följande:
    Jag tror inte på det, det låter direkt oseriöst och inte långsiktigt alls. Vilket resultat vill du uppnå. Typ lydnad? 
    Ja. Det är väl självklart. Sen kan individuella insatser krävas.
  • Anonym (GS)
    septembermamma2022 skrev 2025-03-03 01:38:16 följande:
    Detta var ju rätt provocerande av dig att skriva och tycka. Det är svårt som förälder att helt förbereda sitt barn på en miljö som kan vara så oerhört krävande som skolan kan, och särskilt om barnet har NPF.

Hur förbereder du tex ett normalfuntat autistiskt barn på att det till exempel kan vara dagligt förekommande att ett barn med nån slags utåtagerande NPF tillåts springa runt och flaxa med armarna och skrika gällt i klassrummet på lektionstid? Och sen väljer att kollidera sin massiva kropp in i betydligt mindre och lättare klasskamrater? Har du några förslag på övningar man kan göra hemma för att rusta sstt barn för detta?

Det måste ju ändå komma an på skolan att styra upp den här typen av situationer och inte falla på föräldrarna om man nu ska envisas med att ha integrerade klasser som inkluderar även barn med ibland utåtagerande uttryck för sin NPF?

Och ja, exemplet ovan har faktiskt hänt, jag såg det med egna ögon.
    Om ett barn skriker, stör och kolliderar med elever så behöver det leda till konsekvenser. Barnet behöver skickas ut från lektionssalen, kontakt med föräldrarna, där föräldrarna själva ansvarar över att skolans regler följs. Föräldrarna kan få tips om vart man kan vända sig till för att skaffa verktyg för detta. I extrema fall avstängning. I ännu mer extrema fall, relegering.
  • Anonym (GS)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-03 08:57:45 följande:

Så barn med hjärnskador och allvarliga funktionsnedsättningar ska straffas? Tror du att hjärnan plötsligt får nya funktioner av det? 

Ett barn som saknar imulskontroll får inte välutvecklad sådan genom att uppfostras på något särskilt sätt.  Hen behöver en miljö där hen känner sig lugn och trygg så att den slipper bli så upprörd och istället kan koncentrera sig på sitt skolarbete. Det är grymt plågeri att sätta dessa barn i vanlig klass. 

Klarar inte barnet av en vanlig klass så hör inte barnet hemma i en vanlig klass.
  • Anonym (GS)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-03 10:40:23 följande:

Jag vet ett barn med autism som lyder i skolan. Högpresterar. All ångest det skapar hanterar hon genom att inte äta. Jag vet ett annat barn med adhd som också lyder. Hon tar ut sin under dagen ackumulerade ångest på sina underarmar, med rakblad. Mitt eget barn kämpade på tills det tog totalstopp och hen blev undbränd redan som mellanstadiebarn. Tre år senare kämpar hen fortfarande med de ångestproblem som det skapade. 

Jag förstår faktiskt inte hur du kan tycka att lydnad är värt detta. 

Tror du på riktigt att deras mående på något magiskt sätt blir bättre om de tillåts härja runt?
  • Anonym (GS)
    Anonym (M) skrev 2025-03-03 15:26:16 följande:
    Fast det där var en kommentar som visar väldigt tydligt hur lite kunskap du faktiskt har.

Ett barn med npf kan inte bara lära sig att klara av miljön i skolan, det går inte att träna bort. Det är en neuropsykiatrisk skillnad, alltså att hjärnan fungerar annorlunda än hjärnan på en som är neurotypisk. Det är just den synen som får barn med npf att må dåligt för de KLARAR faktiskt inte det som andra klarar. 

Det är också ett faktum att saker som gynnar barn med npf också gynnar barn utan npf. För det handlar mycket om tydlighet och rutiner vilket jag tror de allra flesta faktiskt mår bra av. 

En sak som fungerar annorlunda för en med npf är oförmågan att sålla information. Alltså att automatiskt kunna sortera bort ljud, ljus, rörelser runt omkring som inte är viktigt. En person utan npf gör detta automatiskt och tänker alltså inte ens på att den gör det. Detta är en funktion som personer med npf inte har. De måste alltså hela tiden aktivt försöka sortera allt detta. Bara en sån sak gör ju miljön i skolan extremt mycket svårare och energikrävande för en person med npf eftersom det alltid händer störiga saker runt omkring. Och det är bara EN av de saker som gör miljön svårare för ett barn med npf.

Så hur föreslår du att man lär ett barn att klara av en miljö som faktiskt inte alls är anpassad för att fungera för dessa barn? Trots att det ändå skulle gynna de allra flesta, för vem skulle inte fokusera bättre i en lugnare miljö exempelvis? 
    Det är ju därför man ska kräva en lugn miljö för alla. Är det barnet med npf som stör så måste läraren avlägsna barnet och följa upp. (möten mellan föräldrar, skola, skolan ska kunna ge förslag på åtgärder) Det existerar inget scenario som är positivt för någon där ett barn ska kunna tillåtas skapa oreda.
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?