Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

Vad jag inte känner igen mig. Blir nyfiken, skolkonsult hur då? Tar skolorna kontakt med dig? Vad har du för utbildning?

Att lärare skulle skrika efter diagnoser känner jag inte igen, mer föräldrar. Sen finns det ett fåtal ungdomar där det är uppenbart att det finns diagnos och föräldrarna vägrar utreda. Men vanligare är att barnet har diagnos som känns överflödig (främst adhd). 

Läraryrket ÄR otroligt stressigt, tufft och slitigt på många håll idag. Klasserna är stora, ungdomarna skriker efter social kontakt, förkunskaperna är svaga hos flertalet. Uthålligheten är låg och distraktionerna är många. Lärare som jobbat riktigt länge i skolan ger en entydig bild av hur mycket sämre arbetsmiljön har blivit och hur mycket svårare det är att göra ett bra jobb. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (bottenskrap) skrev 2025-03-02 00:55:54 följande:

Vet inte om detta tagits upp i tråden förut.

Många av de som blir lärare idag tillhör inte direkt begåvningsreserven. Läraryrket har idag blivit vad socionomyrket var förr, den så kallade "sista chansen". Om du inte kan komma in på någon annan akademisk utbildning så kan du i alla fall alltid bli lärare.

Antagningspoängen till många lärarutbildningar är jättelåga. Yrket har tappat all prestige och om du har mer än två fungerande hjärnceller kommer du sannolikt att välja någon annan högskoleutbildning.

En sak som kännetecknar en intelligent person är nyfikenhet. En person som inte är intelligent är oftast inte heller särskilt nyfiken eller är nyfiken på helt fel sätt. För att jobba framgångsrikt med barn krävs nyfikenhet och öppenhet. Om man saknar detta blir man ingen bra lärare. Mycket beklaglig utveckling.

Att det är lätt att komma in på en utbildning betyder inte att alla som går den har låga meritvärden. Lärarutbildningen är en av Sveriges vanligaste utbildningar och många studenter har höga betyg. Många av de som kommer in med låga betyg tillhör också den rätt stora grupp som hoppar av utbildningen.

Men absolut bör man satsa på kvalitativ utbildning, vettig lön och vettig arbetsmiljö så att yrket blir attraktivt. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?