Inlägg från: Anonym (,) |Visa alla inlägg
  • Anonym (,)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

Anonym (Maria) skrev 2025-03-01 22:21:22 följande:

Vad jag inte känner igen mig. Blir nyfiken, skolkonsult hur då? Tar skolorna kontakt med dig? Vad har du för utbildning?

Att lärare skulle skrika efter diagnoser känner jag inte igen, mer föräldrar. Sen finns det ett fåtal ungdomar där det är uppenbart att det finns diagnos och föräldrarna vägrar utreda. Men vanligare är att barnet har diagnos som känns överflödig (främst adhd). 

Läraryrket ÄR otroligt stressigt, tufft och slitigt på många håll idag. Klasserna är stora, ungdomarna skriker efter social kontakt, förkunskaperna är svaga hos flertalet. Uthålligheten är låg och distraktionerna är många. Lärare som jobbat riktigt länge i skolan ger en entydig bild av hur mycket sämre arbetsmiljön har blivit och hur mycket svårare det är att göra ett bra jobb. 

Varför skulle föräldrar vägra utreda sitt barn?
  • Anonym (,)

Psykiatrin i Sverige är verkligen förjävlig. 
    BUP gör ingenting, de älskar att sätta diagnoser på barn och unga, och sedan släpper de ungdomen vind för våg. 
    Någon verklig hjälp för sina problem finns inte. 

• Anonym (,)

Akutpsykiatrin i Sverige är förjävlig. Man blir inte tagen seriöst, även efter dem mest seriösa självmordsförsöken. Ja, det finns mer seriösa självmordsförsök. Jag gjorde det mest allvarliga självmordsförsök som finns, ändå blev jag hånfullt bemött, och de gjorde ingenting som förbättrade mitt mående. 

Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?