Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-01 17:23:33 följande:

Känner verkligen igen detta som TS skriver om hur lärare resonerar! 

Har en vuxen son som hade problem i både förskolan och grundskolan där alla lärare enbart skällde på honom och talade om för honom på vilka olika sätt han var dålig och vad han gjorde fel. Blandat med att de frågade honom vad de skulle göra - som om han skulle veta det. I högstadiet var han rejält deprimerad efter att mestadels haft sådana lärare (det fanns ett undantag ett år, men den läraren lyckades inte väga upp för alla de negativa lärarna tyvärr).

Hemmasittare största delen av högstadiet, det enda lärarna tjatade om var att han måste ha en diagnos. För ALLA normala barn trivs i skolan, sa de. Psykolog som vi gick till sa att han behövde mer utmaningar och stimulans samt att bli sedd i skolan. Men det kunde lärarna absolut inte hålla med om. De hade ju rätt - det var fel på honom, han måste ha en diagnos. Det kunde absolut inte vara något skolan gjorde fel. 

Det löste sig i slutändan genom att han slapp undervisningen och enbart behövde göra alla betygsgrundande uppgifter hos specialpedagogen.

Fick vila efter grundskolan ett år.

I gymnasiet kom han till en skola där lärarna såg honom som en vanlig kille. De visste inget om hans bakgrund. För första gången sedan han började förskolan sa vuxna i skolan något positivt om honom!!!  Ja, då funkade ju allt helt bra. Han gick ut med högsta betyg i hela skolan.

Hans självkänsla är dock i botten efter alla år med lärare som har klagat och klagat och klagat och beskyllt honom för olika saker som han inte gjort. Tror att vissa pojkar lätt blir syndabockar tyvärr. När jag ibland på väg till jobbet hör lärare för de yngre åldrarna prata så hör jag hur de resonerar helt konstigt kring hur barnen borde bete sig. Deras syn på vad som är normala barn skiljer sig mycket från min syn i varje fall.

Att han nu på universitetet får massor av positiv feedback från lärarna och att de andra studenterna ber honom om hjälp med uppgifter ibland räcker inte för att han själv ska känna att han duger tyvärr. Kanske kommer det bli bättre så småningom. Håller tummarna för det. 

Detta är en enskild berättelse, jag har ett trauma efter de här åren och att skriva här hjälper mig faktiskt att bearbeta litegrann. Varför ställde vi inga krav på skolan istället för på sonen under hans uppväxt. Vi tvingade honom att anstränga sig långt över sina gränser för att anpassa sig till lärarnas olika knäppa krav. Jag hade en sådan blind tro på att lärare ändå på något sätt har koll och vill alla barn väl. Alla lärare vill inte alla barn väl. De ogillar faktiskt vissa barn. Jag borde såklart bytt skola. Det är vi föräldrar som är skyldiga till att han har haft en hemsk uppväxt, inte skolan. De förstod inte bättre. Vi förstod inte heller bättre. Sonen får betala priset, troligtvis i resten av sitt liv.  

Det låter lite som det vi upplevde. Skolan skällde och klagade ständigt och skrev otäcka saker om vad han hade påståtts gjort i en liten bok som skickades hem. Sista gången skrev de att min son slagit och sparkat en annan pojke och sagt att han inte var värd att leva .
    Jag frågade sonen, han sa att han inte förstod alls. 

Jag skrev till skolan, detta såg jag som allvarligt ville ha ett möte med skolan, för att diskutera. Då skrev de tillbaka att allt var ett missförstånd!! 

Då bestämde vi att min man tog en dag ledigt och var med en hel dag i skolan. För att se vad som pågick och prata med fröknarna. 

Efter denna dag fick vi inga mer klagomål. 

Upprnbarligen hade vår son blivit någon typ av syndabock, som lärarna hade använt för att avreagera sig på. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 16:58:53 följande:

"Det är ingen tillfällighet att lärarna är den mest sjukskrivna yrkeskategorin" ska det stå.

Kanske för att de har för låg kompetens. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 17:33:12 följande:

Ja, det klart att en lärare behöver ta ansvar för undervisningssituationen!

Men jag har sett helt lysande lärare kämpa ensamma med en massa olika anpassningar för många olika barn i samma klass, ( att jag själv bara hade orkat med det i en vecka). Så småningom slutar den lysande eller går in i väggen. 

På detta har läraren en del kritiska föräldrar som tycker att de kan undervisa mycket bättre eller föräldrar som inte går att komma överens med, för de har sjäva problem, att relatera till. Rektorerna å sin sida behöver hålla budget, deras fokus är uppåt i hierarkin, så att kommunledning och politiken blir nöjda. Så de vill lägga locket på. 

Det kan ju faktiskt också vara så att föräldrar har en anledning till att vara kritiska.
  • Anonym (Mamma)

Min son klagade pedagogerna  på,  extremt mycket, både i förskola och lågstadiet. Allt var fel. 

Men tönkte jag, det är ju inget fel på honom, ser de inte hur begåvad han är?? Sen gick han ut Naturvetenskapligt gymnasium med toppbetyg , läser nu till läkare och får jättefin feedback från sommarjobb och praktik inom vården, eftersom han är så trevlig och empatisk. 

Men för pedagogerna på förskolan var han inte vatten värd. Tur att jag struntade fullständigt i vad de sa. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Maria) skrev 2025-03-01 22:21:22 följande:

Vad jag inte känner igen mig. Blir nyfiken, skolkonsult hur då? Tar skolorna kontakt med dig? Vad har du för utbildning?

Att lärare skulle skrika efter diagnoser känner jag inte igen, mer föräldrar. Sen finns det ett fåtal ungdomar där det är uppenbart att det finns diagnos och föräldrarna vägrar utreda. Men vanligare är att barnet har diagnos som känns överflödig (främst adhd). 

Läraryrket ÄR otroligt stressigt, tufft och slitigt på många håll idag. Klasserna är stora, ungdomarna skriker efter social kontakt, förkunskaperna är svaga hos flertalet. Uthålligheten är låg och distraktionerna är många. Lärare som jobbat riktigt länge i skolan ger en entydig bild av hur mycket sämre arbetsmiljön har blivit och hur mycket svårare det är att göra ett bra jobb. 

När jag gick i skolan satt vi i bänkrader och i bänkarna hade vi pennor och böcker.  När jag följde med mina barn till skolan slogs jag av vilken oordning det hela tiden var i klassen och det var pga hur lärarna organiserade undervisningen och på grund av bristen på riktiga skolbänkar. 

Samling varje morgon skulle ske sittande på golvet, alltid var det någon som petade på någon och så blev det oro och kanske bråk. Sen när de jobbade hade de inget material eftersom de inte hade skolbänkar utan vanliga bord. Materialet förvarades i skåp vid väggarna, så de första tio minuterna skulle barnen springa runt och hämta böcker , pennor och annat material. Med stoj och bråk förstås.För barn med koncentrationssvårigheter tog detta massa kapacitet och de hann knappt starta upp med uppgiften innan lektionen var över. Lektionerna var korta , enligt lärarna orkade inte eleverna så länge.

Inför riktiga skolbänkar igen. 

• Anonym (Mamma)
    Soryu skrev 2025-03-06 19:23:36 följande:
    Jag är psykiater och forskar också bland annat om ADHD och behandling med centralstimulerande läkemedel. Jag delar helt dina åsikter och det som TS skriver här, så jag vill bara skriva det för att berätta att vi är många inom yrkeskåren som tycker att det som sker i samhället idag är helt uppåt väggarna.

Socialstyrelsen har gjort en prognos som säger att vi om några år kommer att landa på att ca 15% av pojkarna och 11% av flickorna får ADHD-diagnos. Detta innebär alltså att ca 13% av alla barn, ja av alla människor över huvud taget, skulle vara drabbade av en neurobiologisk störning som gör att man har svårt att fungera i det moderna samhället. Att man i denna utveckling inte drar i nödbromsen och börjar inse att vi har ett samhälle som inte är anpassat efter hur människor fungerar snarare än tvärtom är helt obegripligt för mig.

Som alltid i dessa sammanhang måste det ju sägas att det naturligtvis finns en andel av personer med ADHD-diagnos som har verkligt svåra problem där behandlingen förändrar livet fullständigt. Detta är jag och mina kollegor inte alls kritiska till, men sanningen idag är att vi har en massiv överdiagnostik. Detta drivs till viss del av kollegor (läkare och psykologer) som har en övertro på vikten av ADHD-diagnostik och vad behandlingen kan leda till, men också av skolpersonal och föräldrar och förstås också av hur skolan är utformad nuförtiden osv.

Tänk om det inte är en överdiagnosticering? 

Tänk om barn har mer koncentrationssvårigheter idag?

ADHD epidemin kanske inte endast har genetiska orsaker?

Stressen i samhället har ökat enormt och barnen utsätts för ökad stress redan i livmodern, då de påverkas av moderns stresshormoner . 

Sedan tas de om hand av stressade föräldrar, som nyfödda, inte alla , men många nyblivna föräldrar är stressade och har svårt att varva ner.

Sen upplever de stress i form av förskola, hämtningar lämningar och långa dagar i stora förskolegrupper. Efter förskolan tas de om hand av föräldrar som ofta är stressade.

Det finns studier som visar att stress kan ge ADHD symptom. Särskilt prenatal stress verkar vara farligt. 

• Anonym (Mamma)

Det är nog ändå troligt att ADHD beror på en kombination av känslighet och stress. Känsligheten är då troligen genetisk. Denna känslighet är det inte alls otroligt att det är ca 20% av befolkningen som har. Med ökande stress är det då troligt att ADHD och autism kommer att långsamt röra sig upp mot 20% av barnen, i takt med att föräldrars och framför allt mammors stress ökar, eftersom mammorna påverkar barnen mycket mer , eftersom de små fostren påverkas redan i livmodern. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-08 10:11:02 följande:

Lösningen på ett sådant problem kan ju knappast vara att vi erbjuder människor mer sjukvård utan att vi gör människor mindre stressade så att dom slipper må så dåligt?? 

Det är ju som att säga att lungcancer skulle öka pga att fler människor röker och lösningen på problemet är att vi ska fixa bättre sjukvård för lungcancerpatienter? Självklart ska cancervården förbättras och kunna erbjudas till alla som behöver detta. Men vi måste ju förändra det som gör att människor mår dåligt från första början. 

Håller helt med dig, det jag säger är att det kanske inte är en överdiagnosticering av barnen, utan ett reellt problem, som beror inte bara på barnens stress i skolan utan också och kanske ännu mer på föräldrars stress .
  • Anonym (Mamma)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-08 10:59:46 följande:
    Tvivlar på att föräldrar stressar så mycket idag att det blir en ADHD epidemi

Problembaserat lärande som kritiseras i artikeln är ursprungligen utformat för vuxna universitets studenter, hur mycket högre krav sätts det på koncentrationsförmåga och självdisciplin?

www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/fokus/wyndhamn-skolan-har-skadligt-stort-fokus-pa-analys/
    Många lärare klagar på att barnen har sämre koncentrationsförmåga idag.
  • Anonym (Mamma)
    Soryu skrev 2025-03-08 13:05:51 följande:
    Det är inte så enkelt som att läkare helt enkelt gör fel. Psykiatrisk diagnostik är ingen exakt vetenskap. De psykiatriska diagnoserna är inga sanningar om människor, utan de är (mer eller mindre) användbara kategoriseringar av olika sorters problem som människor kan ha. Vi har inga biologiska tester eller andra objektiva mätdata som gör att vi kan avgöra om en person har ett visst tillstånd eller inte, utan det bygger på att ett antal i stort sett beteendemässiga kriterier är uppfyllda.

Detta ger för det första ett ganska stort tolkningsutrymme för hur kriterierna ska bedömas och det har visat sig i forskning (vilket vi som är intresserade läkare har vetat hela tiden) att många bedömer kriterierna på ett annat sätt idag än för 20 år sedan. Det gör också att vi ser en stor spridning mellan olika delar av Sverige där förekomsten av ADHD-diagnoser kan skilja sig åt markant (nästan dubbelt så hög andel av barn med diagnoser i den region med flest diagnoser jämfört med den region med lägst andel). Motsvarande spridning finns också mellan olika länder, där det skiljer sig i hög grad

För det andra ställs ADHD-diagnos i hög grad baserat på vad patienten själv och anhöriga berättar, inklusive skola. ADHD är i många fall någonting som inte riktigt kan observeras i samtal med en person, och då måste man ju gå på berättelsen och skattningsformulär osv. Detta gör att ju mer skolan och föräldrar uppfattar ett problem som beroende på koncentrationssvårigheter, desto mer kommer de att rapportera sådana problem kring barnet. Men skolans och föräldrars rapport är ju ingen helt objektiv beskrivning, utan den är såklart färgad av vilka förklaringsmodeller som florerar ute i samhället. Och ju mer vi pratar om uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter som ett utbrett fenomen, desto mer kommer vi att tolka olika typer av problem som orsakade av detta. Det gäller för övrigt också hur vi förstår oss själva - det är EXTREMT vanligt att mina patienter tror att de har ADHD, nästan alla tror det. Men inte så många uppfyller kriterier för den diagnosen utan endast ca 20%. ADHD och dess symtom finns i dagsläget i det allmänna tankegodset som en förståelsemodell vi kan använda för att tolka olika aspekter av vårt beteende och våra upplevelser. Detta påverkar då vilken berättelse som patienter, deras anhöriga och skolan kommer till läkaren med, och då alltså också hur läkaren uppfattar patienten.

För det tredje är vi läkare, och personer som jobbar i vården generellt, angelägna om att hjälpa patienter. Det är ju därför vi valt det yrket. Detta leder till en sorts bias i vårt tänkande att när det finns en ny behandlingsform som kan hjälpa så blir det lättare att tänka att patienten lider av det tillståndet som behandlingsformen kan hjälpa mot. På 90-talet såg vi därför ett uppsving av depressionsdiagnoser, därför att de nya antidepressiva läkemedlen hade kommit så plötsligt hade "alla" depression. I början av 2000-talet hade vi på liknande sätt en våg av bipolär sjukdom, och plötsligt ökade sådana diagnoser markant. Nu är vi sedan 15-20 år inne i en period av ökad ADHD-diagnostik som jag tror drivs av denna typ av bias - ställer man en ADHD-diagnos så finns det ju en effektiv behandling att koppla på, men ställer man en annan diagnos så finns det ingen behandling, och det gör tyvärr att vi läkare lätt kan börja "se" ADHD hos alla patienter.

Vidare har vi ju i Sverige och i världen generellt sett en massiv push från läkemedelsbolagen för att ställa fler ADHD-diagnoser och behandla fler personer med läkemedel för detta. Läkemedelsindustrin är en mångmiljardindustri i Sverige och naturligtvis i resten av världen. Läkemedlet Elvanse, det vanligaste läkemedlet vid ADHD, stod 2024 för 1,4% av Sveriges totala kostnad för läkemedel för människor (www.lif.se/lakemedelsstatistik/lakemedlen-det-saljs-mest-av/), det sjätte mest sålda läkemedlet av alla läkemedel. Denna industri påverkar förstås läkare och allmänheten på bred front i att förstå olika problem som orsakade av ADHD. Ett bra exempel är psykiatern Lotta Borg Skoglund som är en ADHD-entreprenör och pratar om ADHD i en stor mängd olika sammanhang, skriver böcker om detta osv. Hon har arvoderats av en stor mängd olika läkemedelsbolag och hon driver också ett eget bolag, Smart Psykiatri, som riktar sig specifikt mot utredning och behandling av ADHD och som omsatte 85 miljoner kronor 2023 (siffror från 2024 är inte tillgängliga i skrivande stund). Det vore totalt naivt att inte tro att utvecklingen vi ser i Sverige och internationellt har med detta att göra.

En parallell aspekt är ju att den stora efterfrågan på ADHD-utredningar som finns, från patienter, från skolan, från anhöriga osv, har lett till att den offentliga psykiatrin inte klarar av att möta detta behov. Det har möjliggjort ADHD-kliniker som Smart Psykiatri, som tar bra betalt för att göra ADHD-utredningar (ca 30000 kr får man betala). I min erfarenhet är dessa utredningar ofta inte särskilt välgjorda utan verkar inriktade på att göra kunderna nöjda, dvs. ställa den diagnos som kunderna vill ha. Det är ju inte så svårt att förstå att det blir så, för om man bara skulle ställa diagnos på en minoritet av alla dem som betalar 30000 kr för att genomgå en utredning så skulle man ju snart tappa kunder. Personer kommer ju ofta dit med en tydlig förväntan om att få en ADHD-diagnos, därför att de har läst om diagnosen och känner igen sig i beskrivningen, men de förstår inte att en diagnos inte bara ska bygga på att man själv känner igen sig i problemen utan den psykiatriska professionen går ju i hög grad ut på att värdera detta.

Så ja, situationen är betydligt mer komplex än att "läkare gör fel" även om det också finns ett element av det. Vad gör jag själv? Jo, för det första försöker jag se till att utredningar är ordentligt genomförda så att alla viktiga delar finns med, och andra viktiga diagnoser som skulle kunna förklara symtomen på ett bättre sätt är uteslutna. Redan där gör man mer än vad många gör. Sen försöker jag vara rimlig i mina bedömningar och kanske hellre inte ställa en ADHD-diagnos om jag är osäker utan hellre vänta och försöka hjälpa patienten med andra insatser.

Men det är svårt, och detta är inget problem som finns bara hos läkarna eller psykologer (som ofta är ännu mer pådrivande i att diagnostisera ADHD än vad läkarna är), utan hela samhället är inblandat i detta, på många olika nivåer. Säkert bidrar den utbredda skärmanvändningen och föräldrars stress osv i någon utsträckning, men man kan ju fråga sig om det är rimligt att bi ska betrakta barn som hjärnskadade för att föräldrarna är stressade och för att de får en smartphone i handen när de är 6 månader gamla och att lösningen på detta är att vi ger dem narkotikaklassade läkemedel?

Jag tycker att vi är på väg åt fel håll, och jag tror att pendeln kommer svänga. Det kanske tar 10 år, kanske 20, men jag tror att framtidens dom över nutidens hantering av denna fråga kommer att vara hård.
    Ja, vi kommer nog , om 30 år, se denna ADHD epidemi med medicinering av stora mängder barn , ungefär som vi idag ser på lobotomering. 
  • Anonym (Mamma)
    AndreaBD skrev 2025-03-08 14:00:08 följande:
    Och vilken organisation propagerar du såna absurda saker för? Är det fortfarande scientologerna, eller? 

Hur kan man jämnföra en välbeprövad medicin med en sån galen hjärnoperation! En sak som är mest absurd här, är ju att medicinering mot ADHD har funnits före lobotomi, nämligen sedan 1937. Då hade vi märkt det för länge sedan, om det vore något. Framför allt sedan en ganska hög andel av amerikanska barn har fått dessa mediciner på 1960- och 1970-talet. Detta var för mig en säkerhet, så att jag vågade ge mina barn medicinen. Hade det hänt något farligt, så skulle man ju ha märkt det. 

Lobotomering var också en mycket ansedd metod, då den var populär.  Den utvecklades av en Portugisisk läkare, Egas Moniz, och han fick till och med Nobelpriset för detta, 1949.13000 personer i Norden lobotomerades, den senaste i Sverige 1969. I Danmark lobotomerade man ända fram till 1983.
    Jag tog exemplet med lobotomi för att visa hur man kan som samhälle totalt ändra sin syn på en medicinsk metod.

Jag menar inte att ADHD medicin är lika farligt som lobotomering, jag ville framhålla att vi ändrar vår syn på medicin och metoder med tiden. 

• Anonym (Mamma)
    Soryu skrev 2025-03-08 15:44:04 följande:
    Det är utanför mina kunskapsområden så jag vågar inte riktigt svara, eller man får ta mitt svar som spekulativt från relativ okunskap. Jag tror att utvecklingen i skolan mot mer grupparbeten och mer självständigt arbete, och mer arbete med datorer leder till en mindre strukturerad skoldag som gör det svårare för många elever. De mycket små möjligheterna att korrigera elever som pratar mycket och är stökiga skapar nog också oordning, tror jag, som gör det svårare att fokusera i skolan. Skärmanvändningen i hemmet (och i skolorna!) bidrar nog också, dels för att flera timmars scrollande på tiktok per dag och i allmänhet de belönande effekterna som finns i många appar bidrar till att försämra den mentala uthålligheten. Det är ju någonting man ser hos vuxna också, att vi är betydligt sämre idag på att läsa långa texter än vad vi varit tidigare, vilket sannolikt har att göra med det höga flödet av information.

Jag blottar igen min okunskap här, men jag har förstått det som att politikerna i Sverige bestämde sig för att vi ska vara tidiga med digitaliseringen av skolan och ligga i framkant. Det kanske var ett bra beslut på vissa sätt, men jag tror inte att det fanns så mycket forskning då på hur detta faktiskt påverkar barn. Jag tror inte att denna utveckling har varit bra, och jag tror att vi skulle behöva rejäla reformer i skolan för att skapa mer struktur, mindre distraktion, och mindre makt åt eleverna och mer makt åt lärarna för att kunna bidra till att upprätthålla ordning. Det låter ju jäkligt konservativt och trist, men jag tror att skolmiljön var bättre för majoriteten för 40-50 år sedan än vad den är idag.

Skärmanvändningen i samhället i stort är dock svår att förändra. Kanske framtida forskning kommer att påvisa negativa effekter så tydligt att det skapas en politisk vilja att reglera detta på något sätt, men i dagsläget finns det ju inga sådana möjligheter.

Jag har tyvärr inte några mer konkreta tankar om det än så.
    Det finns ju faktiskt idag nya och mycket konkreta råd angående skärmanvändning för barn, riktade till föräldrar.
    Dessa råd är från Folkhölsomyndigheten och är mycket restriktiva, just för att man ser problem pga skärmanvändning hos barn. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?