Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    När jag träffar lärare ibland och pratar med dessa om barn så är det att vissa barn borde vara någon annanstans än på deras skola. 


    Elever som beter sig illa borde få en bättre uppfostran hemifrån. 


    Föräldrarna borde godkänna att deras barn blir utredda och så vidare. 


    Jag känner att barns beteenden och eventuella diagnoser har blivit ett medicinskt problem som sjukvården ska ta hand om. 

    Lärare står ofta och säger att vi saknar resurser här för att hantera detta. 


    Jag arbetar som konsult i skolor och har arbetat med barn i snart 20 års tid. Jag går fortfarande på vidareutbildningar. Så svårt är det inte att sitta på digitala föreläsningar och seminarium. 

    Jag har jobbat runt om i hela Sverige och ser ständigt detta tryck på att sjukvården ska göra saker. 


    Jag och mina kollegor förstår inte. Det känns som många i min egna yrkeskår är totalt ointresserade av att göra sitt jobb eller ens förstå sitt egna uppdrag. 


    Jag kan göra så enkelt med en lärare ibland att jag efter ETT samtal med en elev har ett helt annat barn i gruppen. 


    Jag har då fått ett samtal med en elev som sägs vara totalt omöjlig. Den kan inte bete sig som folk. 

    Enligt skolan klarar inte BUP ens av att göra något. 


    Eleven träffar mig och jag märker direkt att den är rädd, den tror att jag kommer dit för att skälla. Jag är inte intresserad av att prata om vad deras lärare sagt och läxa upp den. Jag frågar vad barnet tycker om, vad den tycker om att göra. Hur tycker den personen att det är i skolan, när tycker den att det funkar bra. Jag går inte ens in på när det inte funkar. Utan eleven får säga NÄR det funkar. 

    Efter detta så säger jag till dennes lärare att eleven behöver detta. Det kan vara så enkelt som att sitta på en viss plats i klassrummet och att den inte ska sitta bredvid vissa personer. 


    Läraren återkommer direkt efteråt och säger att det är som en annan elev. Detta fortsätter även i år efteråt.Att jag kommit in i vårterminen i 7an, eleven har haft kaos en hel skolgång. I 7an justerar vi extremt få saker och vips funkar detta tills i 9an. 


    Jag har knappt gjort något, men alla lärares lösningar är BUP och medicinering. 


    Självklart är detta ett extremfall där något lyckats, oftast krävs det lite mer, det jag vill peka på är lärarnas pedagogiska kompetens. Att dom har makten, att det är dom som sitter på en kompetens, men när saker inte funkar är det elevernas fel, dom har medicinska fel som gör att dom är omöjliga att jobba med. 


    Hur blev det såhär? 

  • Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
  • Anonym (TS)
    Raggartjejen skrev 2025-03-01 16:36:18 följande:

    Alla är olika, även barn.
    Vet du hur det är att ha en diagnos?  Om inte, täpp till brödluckan!


    Vad har detta med mitt inlägg att göra? 


    Om ett barn har svårigheter pga en diagnos så behöver ju skolan stötta och ge förutsättningar för barnet att lyckas. 


    Om vi vet att X har en diagnos. X har stora problem med att samarbeta med andra barn, när X känner sig utsatt kan X ge andra barn en örfil.

    X får självklart gå på BUP, men i skolan måste vi se till så att det fungerar. 


    Hur kan vi stötta X så att X får rätt verktyg och förutsättningar att umgås med andra barn så att det funkar, så att inte X ger andra barn örfilar utan X är trygg, hamnar i situationer som funkar där inte våld uppstår. 


    Att bara konstatera att X har en diagnos, är dålig på att samarbeta med andra och slåss och att BUP ska lösa detta, det är inte särskilt utvecklande. 


    Så vad kan skolan göra för att X ska må bättre? Vad kan skolan göra för att X ska bli accepterad och bli en del av gruppen? 


     

  • Anonym (TS)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 16:56:48 följande:

    Ibland är det en diagnos, ibland inte. Det kan vara allt möjligt, läs- och skrivsvårigheter är ju t ex. en diagnos.
    Ibland behöver inlärningssituationen i klassrummet förändras för den eleven, ibland inte.
    Ibland är lokalerna helt olämpliga av olika skäl.
    Ibland pågår det saker i familjen som gör barn oroliga även i skolan.
    Det kan handla om mobbning, barnet blir mobbat, barnet mobbar eller bådadera.
    Ibland är läraren inte lyhörd, medan andra gånger är hen det, men är på väg rakt in i väggen på grund av arbetssituationen.
    Ibland har läraren en diagnos som ger svårigheter i klassrummet.
    Ibland har läraen bekymmer på hemmaplan och är deprimerad elker ångestriden/trött.
    Ibland har klassrn haft för många vikarier och har dpårat ut helt.
    Ibland har lärare konflikter eller olika åsikter om hur barnet ska behandlas att barnet får bemötanden som ör mycket förvirrande.
    Ibland (ofta) finns inte det extra stöd som skulle behövas, trots att det inte är mycket 
    Ibland tänker skolledningen bara att de ska skicka vidare problemet till nästa stadium
    Ibland ör det hrlt enkelt för många barn med svårigheter i klassen

    Osv, osv osv

    Det finns sällan en quick fix som håller länge och det är ofta kombinationer av svårigheter.
    Det ör ingen tillfällighet att lärare ör den nest sjukskrivna yrkeskåren.


    Att inte ta ansvar för eleverna och säga att någon annan ska lösa saker leder till maktlöshet. En lärare som känner sig maktlös är ingen bra lärare?. Men en lärare som tar ansvar får lite bättre förutsättningar att lyckas med sitt uppdrag. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-01 17:23:33 följande:

    Känner verkligen igen detta som TS skriver om hur lärare resonerar! 

    Har en vuxen son som hade problem i både förskolan och grundskolan där alla lärare enbart skällde på honom och talade om för honom på vilka olika sätt han var dålig och vad han gjorde fel. Blandat med att de frågade honom vad de skulle göra - som om han skulle veta det. I högstadiet var han rejält deprimerad efter att mestadels haft sådana lärare (det fanns ett undantag ett år, men den läraren lyckades inte väga upp för alla de negativa lärarna tyvärr).

    Hemmasittare största delen av högstadiet, det enda lärarna tjatade om var att han måste ha en diagnos. För ALLA normala barn trivs i skolan, sa de. Psykolog som vi gick till sa att han behövde mer utmaningar och stimulans samt att bli sedd i skolan. Men det kunde lärarna absolut inte hålla med om. De hade ju rätt - det var fel på honom, han måste ha en diagnos. Det kunde absolut inte vara något skolan gjorde fel. 

    Det löste sig i slutändan genom att han slapp undervisningen och enbart behövde göra alla betygsgrundande uppgifter hos specialpedagogen.

    Fick vila efter grundskolan ett år.

    I gymnasiet kom han till en skola där lärarna såg honom som en vanlig kille. De visste inget om hans bakgrund. För första gången sedan han började förskolan sa vuxna i skolan något positivt om honom!!!  Ja, då funkade ju allt helt bra. Han gick ut med högsta betyg i hela skolan.

    Hans självkänsla är dock i botten efter alla år med lärare som har klagat och klagat och klagat och beskyllt honom för olika saker som han inte gjort. Tror att vissa pojkar lätt blir syndabockar tyvärr. När jag ibland på väg till jobbet hör lärare för de yngre åldrarna prata så hör jag hur de resonerar helt konstigt kring hur barnen borde bete sig. Deras syn på vad som är normala barn skiljer sig mycket från min syn i varje fall.

    Att han nu på universitetet får massor av positiv feedback från lärarna och att de andra studenterna ber honom om hjälp med uppgifter ibland räcker inte för att han själv ska känna att han duger tyvärr. Kanske kommer det bli bättre så småningom. Håller tummarna för det. 

    Detta är en enskild berättelse, jag har ett trauma efter de här åren och att skriva här hjälper mig faktiskt att bearbeta litegrann. Varför ställde vi inga krav på skolan istället för på sonen under hans uppväxt. Vi tvingade honom att anstränga sig långt över sina gränser för att anpassa sig till lärarnas olika knäppa krav. Jag hade en sådan blind tro på att lärare ändå på något sätt har koll och vill alla barn väl. Alla lärare vill inte alla barn väl. De ogillar faktiskt vissa barn. Jag borde såklart bytt skola. Det är vi föräldrar som är skyldiga till att han har haft en hemsk uppväxt, inte skolan. De förstod inte bättre. Vi förstod inte heller bättre. Sonen får betala priset, troligtvis i resten av sitt liv.  


    Föräldrar gör så gott dom kan, ni har en skyldighet att skicka ert barn till skolan, klart ni utgår från att skolan har koll. 


    Men som du säger, det var inget fel på er son Och även om er son haft en diagnos så spelar det ingen roll om skolan menar att bup ska laga honom och att det borde finnas andra skolor för din son. 


    Har varit nyligen i en kommun nu där kommunens alla fyra skolor haft samma dåliga upplägg för alla barn som inte passat in, det har inte legat på personalen utan på att det är fel på barnen?. Väldigt bekvämt för lärarna. 


    Blir ledsen över att läsa din berättelse, men det är inte lätt att vara förälder. Men i skolan så har lärarna ett uppdrag. En läkare kan inte säga att den inte kan arbeta professionellt och utföra sitt arbete för att den har det jobbigt privat Eller att den saknar kompetens. Lärare kan skylla allt på att det är fel på eleverna och att deras problem är inte deras huvudvärk. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-01 17:33:12 följande:

    Ja, det klart att en lärare behöver ta ansvar för undervisningssituationen!

    Men jag har sett helt lysande lärare kämpa ensamma med en massa olika anpassningar för många olika barn i samma klass, ( att jag själv bara hade orkat med det i en vecka). Så småningom slutar den lysande eller går in i väggen. 

    På detta har läraren en del kritiska föräldrar som tycker att de kan undervisa mycket bättre eller föräldrar som inte går att komma överens med, för de har sjäva problem, att relatera till. Rektorerna å sin sida behöver hålla budget, deras fokus är uppåt i hierarkin, så att kommunledning och politiken blir nöjda. Så de vill lägga locket på. 


    Och ibland är det dumt att ägna sig åt massa anpassningar, utgå från helheten. Jag har kommit in i klassrum där 15 av 20 elever har problem och där det är kaos? Eleverna krälar på golvet och läraren tror att den ska anpassa för 15 elever? den ska ta ansvar för situationen är göra ett annat lektionsupplägg som fångar eleverna och göra saker på ett annat sätt. För det kan omöjligen vara fel på 15 elever. Jag skulle nog säga att det var mer stört att dom andra 5 eleverna ändå kunde sköta sig så exemplariskt i den där miljön. 


    Läraren fick handledning, jag hoppade in i klassen i en termin, problemen existerade inte efter detta?. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 18:43:04 följande:

    Tror att vissa diagnoser kan vara skapta/ förstärkta av dåligt föräldraskap. Verkar bli alltmer vanligt med föräldrar som inte "vågar" införa konsekvenser eller sätter gränser för sina barn. Vissa föräldrar feltolkar lågaffektivt bemötande med undvikande av konflikter -in i väggen- barn som totalt kör över sina föräldrar och förväntas inte lyfta ett finger hemma.

    Sen så finns det naturligtvis barn med riktiga diagnoser som inte är skapta/ dåligt hanterade av föräldrarna.


    Det är just sånna lärare som dig jag syftar på här.

    Som fokuserar på att problemen ska hanteras genom att föräldrarna ska lösa problemen. Då lägger man problemen någon annanstans. Att införa konsekvenser och sätta gränser är det många av dessa misslyckade lärare som pratar om också?. Problemet är att dom inte visar vad dom ska göra istället. Dom skapar inte andra förutsättningar utan fokuserar på att peka med hela handen. Vilket resultat vill du ha?

    Vill du ha barn som fungerar så länge du är i rummet eller vill du ha barn som kan tänka själva och som fortsätter att uppföra sig när du inte tittar på? 

  • Anonym (TS)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 20:30:13 följande:
    Jag är inte en lärare. Jag tycker att föräldrar har ett större ansvar än lärare att se till att barn uppför sig i skolan. Lärare kan skicka ut barn om de inte uppför sig, kommunicera med föräldrar och skolans administration om det krävs. Lärarens ansvar sträcker sig så långt som att denne ska se till att miljön i klassrummet är optimerat. 

    Spelar ingen roll om du är lärare eller inte? du kan inte uppfostra ett barn till att bete sig i en ohållbar miljö. 


    Barn som exempelvis är understimulerade och som
    behöver stimulans behöver detta? det har inget med dålig uppfostran att göra.

    En lärare som har en kaotisk grupp och har detta med alla sina elever, borde se över sin egna undervisning. Det finns skäl till att barnen agerar som dom gör. Lärarna har ett ansvar. Att skylla på föräldrarna hjälper inte.

  • Anonym (TS)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 21:03:58 följande:

    Det är ju därför läraren har verktyg såsom att ge barn konsekvenser, t ex skicka ut dom. Nu går mitt barn i en skola i utlandet men de har tydliga uppföranderegler. Saker som leder till en överskridelse i tre olika nivåer. Landar barnet i den högsta nivån så riskerar de att bli relegerade. Saker tacklas via möten med skolledning och att skolan berättar vad de förväntar sig.

    Det tycker jag är bra. Lärare ska inte och borde inte göra annat.


    Hur hjälper man ett barn genom att skicka ut barnet enbart från klassrum helt utan andra insatser? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 21:13:36 följande:
    Som förälder så behöver man anstränga sig genom att skapa gränser och konsekvenser. En lärare behöver skicka ut barn som inte uppför sig så miljön inte är kaotisk. Är ett barn så pass understimulerat att den inte kan uppföra sig så behöver läraren skicka ut denne. Jag tror inte silkesvantar gynnar något barn.

    Mitt barn hade en kompis där mamman var hemma med pojken. Mitt barn fick ett legoset till födelsedagspresent. Då var pojken tvungen att få ett legoset (som han inte ens lekte med, från sina fattiga föräldrar) pojken förstörde dyra elektroniska prylar för att han ville ha den senaste modellen. Han kunde slänga huvudet bakåt och skrika för att få det han ville. Mamman gick med på det direkt. Inte så konstigt så blev han diagnostiserad med GAD det är väl klart. mamman belönade varje ångesttillfälle. Det finns mer i den här berättelsen men då blir det alltför långt. Hon kunde inte få upp honom ur sängen för att gå till skolan, skolan kom dit i stället. Efter ett tag så stod hon inte ut och hemskolade (ej swe) istället. Eller med andra ord. Lät pojken spela tv-spel dagarna i ända.
    Hur lär sig barnet någonting av att bli utkastad från klassrummet om eleven är understimulerad?

    Varför ger inte läraren svårare utmaningar så att eleven sitter och är fokuserad på något som är anpassat utifrån barnets nivå och så stökar inte eleven runt, utan att bli utkastad. Du får gärna motivera varför utkastning är bättre i detta sammanhang. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 21:23:45 följande:
    Man behöver förstås följa upp med föräldrar och administrationen. 
    Hur hjälper detta barnet? Vad ska föräldrarna göra menar du?. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?