Inlägg från: Anonym (Frank) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frank)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

Anonym (Gile) skrev 2025-03-02 17:38:18 följande:
    Håller med om att pedagogerna behöver få lära sig strategier när det gäller undervisningen av elever som har ADHD. 
    Det får de redan.

Den här tråden är oerhört naiv.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 08:23:24 följande:

Ja. Jag har stött på den inställningen hos Socialtjänsten, som vi hade kontakt med en period. De körde helt och hållet med att tvinga barnet (visst våld var inte främmande för dem) till normalt beteende istället för att fråga sig hur barnet mådde och vad skolan kunde ändra för att barnet skulle klara att vara där. Så länge barnet satt i skolbönken var soc nöjda. Att barnet mådde fruktansvärt dåligt av det brydde de sig inte om. 

Du kanske kan köra lite kurser med soc också?! 

Om ditt barn mår dåligt ska du i första hand fundera på vad du kan göra.

Så typiskt svenskt att förvänta sig att deras problem ska lösas av staten och samhället.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (,) skrev 2025-03-01 22:29:29 följande:
    Varför skulle föräldrar vägra utreda sitt barn?
    För att de är rädda för att stämpla barnet.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 20:12:53 följande:
    Nej, det har väl nyligen bestämts att det ska ingå i alla lärarutbildningar, men det dröjer flera år innan de studenterna kommer ut i skolorna och då finns det fortfarande en massa lärare kvar som saknar utbildning i det här. Det skulle behövas en nationell utbildningsinsats, typ ett npf-lärarlyft. 
    Du har ingen koll. Att det inte ingått i grundutbildningen betyder inte att lärarna saknar kunskap. Det finns få ämnen som lärarna kompetensutvecklas i så ofta som i NPF. Kompetensutveckling av lärare a sker kontinuerligt och löpande.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-02 20:15:14 följande:
    Ofta tillämpas strategierna inte, trots att det förekommit fortbildnimg vid flera tillfällen på utvecklingsdagar.

Därför behöver kunskaperna om npf i integreras i praktikmoment på den ordinarie lärarutbildnimgen. Då blir det obligatoriskt att implementera dem under egna lektioner på lärarstudentens praktiperiod.
    Det är en annan fråga.

Det handlar i grunden mycket om relation. Därför en totalt outbildad kan få bättre resultat med en NPF elev än en förstelärare, även om kompetensen hjälper är den långt ifrån en garanti att lyckas.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 20:23:06 följande:

Mitt barn mår dåligt av skolmiljön. Jag tog hen till vården för tre år sedan och jobbar sedan dess tillsammans med dem med tex kbt. Vård och hem jobbar bra ihop men det kan inte bli bra för mitt barn så länge inte skolan gör sin del.

Det jag kan göra är att försöka förmå skolan att göra de anpassningar som mitt barn har laglig rätt till. Vi har försökt förklara vad som skulle behövas, men, som sagt, de saknar kunskaper om npf och förstår inte riktigt, även om de vill väl. Nu ska BUP gå in och försöka få dem att förstå, så vi har ändå lite hopp om ljusning. De ska skicka dit en psykolog och en specialpedagog som ska prata med lärare och rektor. 

Det är ditt jobb som förälder att förbereda ditt barn på ett sådant sätt att det inte mår dåligt av skolmiljön. Eller i alla fall tillräckligt ok för att faktiskt gå dit.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 20:23:06 följande:

Mitt barn mår dåligt av skolmiljön. Jag tog hen till vården för tre år sedan och jobbar sedan dess tillsammans med dem med tex kbt. Vård och hem jobbar bra ihop men det kan inte bli bra för mitt barn så länge inte skolan gör sin del.

Det jag kan göra är att försöka förmå skolan att göra de anpassningar som mitt barn har laglig rätt till. Vi har försökt förklara vad som skulle behövas, men, som sagt, de saknar kunskaper om npf och förstår inte riktigt, även om de vill väl. Nu ska BUP gå in och försöka få dem att förstå, så vi har ändå lite hopp om ljusning. De ska skicka dit en psykolog och en specialpedagog som ska prata med lärare och rektor. 

Alla anpassningar kräver resurser. Det är med största sannolikhet så att de vill lägga skolans resurser på annat. Det är en prioriteringsfråga.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 20:41:15 följande:
    Det här är lika intelligent som att säga att mobbade barns föräldrar ska förbereda sitt barn så att det inte mår dåligt av att bli spolad i toan varje eftermiddag. 
    Och det är som att resonera att man inte behöver bry sig om att äta bra eftersom man kan dö av en trafikolycka. 

Finns så extremt mycket man kan göra som förälder för att förbättra barnens situation.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-02 21:38:13 följande:
    Det stämmer inte. Att få höra saker i förbigående är inte samma sak som att läsa en riktig kurs, göra inlämningsuppgifter, praktiska moment, gå ut och intervjua och läsa över tusen sidor inom ett litet smalt område? så jag vet inte vem du ska kalla naiv nu. 
    "höra saker i förbigående"

Du har uppenbarligen noll koll på hur det fungerar.
  • Anonym (Frank)
    AndreaBD skrev 2025-03-04 18:27:23 följande:

Du vill inte skriva vad du jobbar med - det är talande nog. 

Du är uppenbarligen inte insatt i den medicinska delen heller. Medicin är det enda som avlastar BARNEN ifrån den ständiga överbelastningen som de upplever t.ex. i skolmiljön. Det finns inget annat som "stänger av"  dimman i hjärnan, det som hela tiden hindrar en från att tänka utan att bli distraherad. Och de blir väldigt trötta av detta. Självklart finns det inget annat som kan hjälpa mot överbelastningen.

Visserligen - en totalt avskalad miljö, och att inte vara med på en del saker - det vore ett alternativ. Men ingen bra sån. 

Länken funkar inte.

Avskalad miljö används konstant som en anpassning för dessa barn. Medicin är vara ett annat hjälpmedel. Båda behövs.
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Amalia) skrev 2025-03-05 04:26:49 följande:
    Jag menar bara att om man koketterar med hur slarvig man är och att man alltid kommer för sent (brukar handla om det i 100% av fallen) och skyller på sin ADHD-hjärna så utnyttjar man och gömmer sig bakom en diagnos som man kanske i många fall växt ifrån redan?! Liksom ingen vill städa men man GÖR det! Man har BLIVIT sin diagnos?!
    ADHD är aldrig en ursäkt. Som M skriver gäller det att anpassa sig efter femman är. 

Problemet en person har som skyller på sin ADHD är att den är lat. Den vill inte ta den jobbiga vägen och ta jobbet för att kompensera för sin diagnos.
  • Anonym (Frank)
    Tyra myra skrev 2025-03-05 12:16:02 följande:

Vill avsluta mitt inhopp i tråden med ett litet tanke experiment.

Du som inte har diagnostiserats med någon npf diagnos. Tänk tillbaka på din barndom och skoltid. Vad var jobbigt? Vad tror du dina föräldrar och lärare tyckte var jobbigt med dig?

När jag gör det ser jag en liten flicka som var väldigt fokuserad och gick in i allt jag gjorde till 100%. Hade bara ett fåtal kompisar men dessa har å andra sidan funnits med hela livet,
    Mina föräldrar och även syskon tyckte nog att jag var jobbig på så sätt att jag var väldigt bestämd över hur jag ville ha saker och ting. Alltid sitta på samma stol vid bordet eller soffan. mm

Nog har jag haft min beskärda del av autistiska drag alltid. Men dessa har faktiskt varit mig till stor nytta i livet. Mitt focus har hjälpt mig i mina studier och senare i mitt arbete och i livet i övrigt.  Mina autistiska drag har gjort mig till den jag är och jag är stolt över detta.

På samma sätt kan vi se hur framgångsrika idrottare genom sina speciella drag excellerat i sin sport.

Vi har alla vår personliga särart och allt eftersom vi växer upp slipas de vassa kanterna bort och vi upplever att vi är välanpassade till vår miljö. 

Vi kommer aldrig födas som välanpassade. Anpassning är någonting vi lär oss av föräldrar/familj, skola och andra aktiviteter där vi integrerar med andra människor. 

Som alltid. Det är inte vad man har som avgör var man hamnar utan vad man gör med det man har. En ambitiös person kommer alltid komma mycket längre än en lat person oavsett diagnoser.
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?