Inlägg från: Anonym (Amalia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amalia)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

Det kommer alltid finnas barn som inte fostras hemma och den typen av föräldrar är omöjliga att nå så jag tror faktiskt det är ett olösligt problem! Hur ska skolan hinna med den uppgiften? Idag väljer man att ge ungarna diagnoser och kanske medicin så har man flyttat problemet! Hörde nyligen en dokumentär där flera unga ville ha bort sin diagnos som i ung vuxen ålder kan bli en belastning!! 

• Anonym (Amalia)

Förr (inte SÅ länge sedan) så satte man ytterst ogärna psykiatriska diagnoser på barn och unga eftersom de riskerar att BLI sin diagnos! Jag tror det var bra!!

• Anonym (Amalia)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-04 07:17:31 följande:
    Det var nog bra i flera fall ända tills skolsystemet förändrades (och kommunaliserades). Idag mår många av de här barnen väldigt, väldigt dåligt på grund av skolan. De får utbrott, blir våldsamma, blir kriminella, skär sig, svälter sig och en del begår självmord. Att få en diagnos är för många den enda möjligheten för familjerna att få gehör för barnens behov i skolan. Skolan ska hjälpa alla barn, diagnos eller ej. Men så sker inte. 
    Vad hjälper en diagnos när det i alla fall inte finns resurser? 
  • Anonym (Amalia)

Något jag reagerar på är när vuxna koketterar med sin ADHD!! Man gör sig lustig över att man inte kan hålla ordning eller komma i tid! Jag tänker att om man inte kan passa tider borde man ju också dyka upp för tidigt?! Men det händer väl aldrig? Nu handlar ju inte tråden om vuxna men kanske gör sådant att man blir mindre förstående?

• Anonym (Amalia)
    Anonym (M) skrev 2025-03-04 13:30:12 följande:
    Fast det är ju rätt vanligt med personer med exvis adhd som faktiskt alltid är tidiga istället. Och hur vanligt problem är det ens för de flesta att rättfärdiga att folk inte har förståelse för individen? Det kommer alltid finnas individer som inte sköter sig oavsett diagnos eller inte, det skulle ju vara lika logiskt att behandla alla efter den premissen i så fall, inte bara de med adhd. 
    Jag menar bara att om man koketterar med hur slarvig man är och att man alltid kommer för sent (brukar handla om det i 100% av fallen) och skyller på sin ADHD-hjärna så utnyttjar man och gömmer sig bakom en diagnos som man kanske i många fall växt ifrån redan?! Liksom ingen vill städa men man GÖR det! Man har BLIVIT sin diagnos?!
  • Anonym (Amalia)
    Tyra myra skrev 2025-03-04 19:57:58 följande:
    Förlåt ADD mfl. ska det naturligtvis vara.

Läkare är också människor och faller ibland till föga. Sen finns det också mindre nogräknade läkare som både diagnostiserar och sätter in mediciner på verkligt lösa boliner,

Det är viktigt för föräldrar att känna till. 

Tyvärr råder det stor brist på barnpsykiatriker och psykologer med barn specialitet och väntetiden till utredning kan bli väldigt lång. Då är det kanske frestande att själva betala för en utredning på privat men då tar man risken att den inte blir så komplett och rättvisande.

Företag som annonserar om dessa typer av utredningar har ett intresse av att ställa så många diagnoser som möjligt.

Att alla mediciner har biverkningar tror jag nog alla vet. Men ibland är det faktiskt så att biverkningarna påverkar barnet mer negativt, än medicinen påverkar positivt. Detta är viktigt att veta. 
    Intressant! Ngt jag inte hade en aning om! Jag har tyckt det är konstigt med denna diagnos-hysteri på barn men är det big business så är det ju verkligen begripligt! 
  • Anonym (Amalia)

Och i takt med att fler barn får psykiatriska diagnoser så utökar man väl personaltätheten på våra förskolor och ser till att det finns FLER trygga vuxna i skolan och på fritids? Inte snålas det väl?

Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?