Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

Anonym (GS) skrev 2025-03-01 20:30:13 följande:
    Jag är inte en lärare. Jag tycker att föräldrar har ett större ansvar än lärare att se till att barn uppför sig i skolan. Lärare kan skicka ut barn om de inte uppför sig, kommunicera med föräldrar och skolans administration om det krävs. Lärarens ansvar sträcker sig så långt som att denne ska se till att miljön i klassrummet är optimerat. 
    Inte för att förminska föräldrars ansvar för sina barn, självklart har föräldrar det yttersta ansvaret för sin barn. Men när barnet är i skolan, är det faktiskt skolans ansvar att se till att det funkar. Barnen är ofta i skolan och på fritids en stor del av dagarna, självklart måste de också ha en fostrande roll. Barnen kan dessutom inte hjälpa om de råkar ha dåliga föräldrar, ska de då straffas för det genom att skolan skjuter ifrån sig ansvaret? Halva tanken med en allmän skola har ju varit just att minska klyftor och, varför man har mer än bara lärare på en skola, såsom ett hälsoteam, specialpedagoger osv. 
  • Anonym (M)

Har själv ett barn med npf som kämpar med skolan, i princip alla anpassningar som gjorts har varit sånt som läggs på läraren att lösa. Nu hade barnet en helt fantastisk och engagerad lärare som med sitt engagemang och erfarenhet lyckades få skolan att funka för vårat barn. Tyvärr slutade hon och det har i princip bara gått utför efter det. Den nya läraren verkar mest tycka att man använder hjälpmedel men det känns inte som att hon har någon förståelse för varför dessa hjälpmedel inte fungerar. Att dessa hjälpmedel hon använder egentligen hjälper vid svårigheter med saker som inte är problemet för vårat barn verkar inte riktigt gå in.