Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
Börjar med att säga att jag håller med TS om mycket.
Det har alltid funnits barn med utmaningar. På senare år har dessa barn blivit minder barn och mera diagnoser i skolan.
Det har alltid funnits bättre och sämre lärare. På senare år har dessa lärare blivit handledare i skolan.
När det gäller BUP och diagnos utredningar har de blivit överhopade av barn som inte riktigt passar in i mallen för hur barn ska bete sig i skolan. Detta är inget en diagnos kan påverka.
De enda som kan påverka barn på ett positivt sätt är deras föräldrar och lärare.
Tänk om vi kunde spara BUP: små resurser till de barn som verkligen behöver deras hjälp.
Ja alltså jag har inget emot bup eller att barn ska få göra utredningar eller så.
Det jag märker är däremot att lärare lägger allt ansvar på BUP, för dom ska lösa skolans problem. Personalen på skolan ska inte behöva tänka till, för det är fel på barnet. Det finns en övertro på vad BUP kan göra.
Varför kan inte skolan satsa på att tillgodose elevernas behov.