Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    Tyra myra skrev 2025-03-01 21:25:42 följande:

    Börjar med att säga att jag håller med TS om mycket.

    Det har alltid funnits barn med utmaningar. På senare år har dessa barn blivit minder barn och mera diagnoser i skolan. 

    Det har alltid funnits bättre och sämre lärare. På senare år har dessa lärare blivit handledare i skolan.

    När det gäller BUP och diagnos utredningar har de blivit överhopade av barn som inte riktigt passar in i mallen för hur barn ska bete sig i skolan.  Detta är inget en diagnos kan påverka. 

    De enda som kan påverka barn på ett positivt sätt är deras föräldrar och lärare.

    Tänk om vi kunde spara BUP: små resurser till de barn som verkligen behöver deras hjälp.  


    Ja alltså jag har inget emot bup eller att barn ska få göra utredningar eller så. 


    Det jag märker är däremot att lärare lägger allt ansvar på BUP, för dom ska lösa skolans problem. Personalen på skolan ska inte behöva tänka till, för det är fel på barnet. Det finns en övertro på vad BUP kan göra. 


    Varför kan inte skolan satsa på att tillgodose elevernas behov. 

  • Anonym (TS)
    Tyra myra skrev 2025-03-01 21:57:15 följande:
    Kanske har det något med lärarutbildningen att göra ? Vet inte 

    Kanske är det så enkelt att vi inte utbildar rätt människor till lärare och skolledare?

    Kanske beror det på att skolan kommunaliserades och ska rymmas inom kommunernas budgetar där de slåss om resurserna med andra viktiga sektorer.

    Kanske beror det på att vi saknar central styrning av skolan och därmed kommer pedagogiken att hamna i baksätet.

    Ja, det finns sannerligen många anledningar

    Självklart finns det många orsaker. Men efter att ha varit ute som konsult i många delar av Sverige så har jag träffat så många arbetslag med en destruktiv kultur. Där gemensam planeringstid går åt till att prata skit om X och att X mamma borde sluta bli gravid med olika karlar till höger och vänster?. Om man säger att man har brist på planering, så måste man fokusera på att planera och ägna sig åt det som är viktigt. Det kan även vara att tre personer sitter i ett möte och säger att dom inte har en aning om hur man loggar in på datorn? dom är högst passiva.  Jag frågar vad problemet är och dom svarar att dom inte vet vilken adress dom ska logga in på. Detta är löst på 5 minuter?. Men tidigare har det varje vecka varit okej att sitta och klaga. 


    Så jag skulle nog vilja påstå att dom arbetslagen jag träffar är väldigt destruktiva. Sedan tror jag att engagemanget inte funnits från början för många lärare. Dom har gillat ett ämne exempelvis, men inte förstått att dom ska undervisa. Saknas driv och intresse. 


    Sedan kan jag hålla med om att lärare kan behöva mer tid till planering? men dom mötena jag deltagit på i vissa skolor har ju inte varit utvecklande för fem öre?. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (GS) skrev 2025-03-01 22:12:13 följande:

    Vad menar du? Ibland kan möten mellan lärare, administrationen och föräldrar skapas. Konsekvenser för barnens dåliga uppträdande. Ibland kanske avstängning en period krävs. Det är som sagt inte skolans uppgift att uppfostra elever. Det är skolans uppgift att implementera konsekvenser. Man kan applicera detta på den verkliga världen. Sköter du dig inte på ditt jobb så blir du av med det, eller får reprimander. Sköter du dig inte i din vänskapskrets så blir du av med den eller får reprimander.


    Det är genom kärleksfull uppfostran med konsekvenser och uppmuntran som barnet förstår hur den verkliga världen och skolan fungerar. I mitt barns skola får de signera ett avtal som förklarar uppföranderegler och konsekvenser. Vi har gått igenom den tillsammans. 


    Jag tror inte på det, det låter direkt oseriöst och inte långsiktigt alls. Vilket resultat vill du uppnå. Typ lydnad? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-01 22:27:20 följande:

    Fast om man ska göra en jämförelse med arbetslivet är det väl snarare så att om man mår så dåligt som de här barnen ofta gör så blir man sjukskriven. Arbetsgivaren har rehabansvar. Man kan få rätt till lönebidrag eller liknande. Men barn har skolplikt och inte på långa vägar samma rättigheter som vuxna. 


    För många år sedan hörde jag en intervju med en kvinna med adhd som berättade om sin barndom. Hon sa att varje morgon bestämde hon sig för att idag skulle hon sköta sig, inte prata rakt ut, inte göra förbjudna saker mm. Men varje kväll kunde hon konstatera att hon misslyckats en gång till. Jag brukar tänka på henne när mitt barn berättar om barn i klassen som stör. Det är inte ok att vi vuxna tvingar barn in i situationer som de omöjligt kan klara. 


    Precis som du skriver i sista stycket, regler på det här sättet kommer inte fungera för alla. Det är eftersträvansvärt men det är lärarens uppgift att se till så saker funkar. 


    Hört många historier från vuxna som beskrivit liknande saker. Som att läraren sagt att första personen som pratar nu åker ut. Personen som då har stora problem med impulskontrollen slår då till personen som sitter bredvid så den ska börja skrika, i hopp om att den ska bli utkastad, för att annars kommer den personen åka ut. 


    Att inte vara nyfiken, skapa en god relation och vägleda barnen leder inte till utveckling. Att barn bara gör vad man säger till dom behöver inte heller vara utvecklande för barnen. Vissa elever har skrämts till lydnad men sitter bara och är skräckslagna och tänker, hoppas inte läraren märker mig, så jag inte blir utskälld eller utskämd inför hela klassen. Det där med ordning, får man nog fundera på. Lär sig eleverna, mår dom bra? Ett tyst klassrum är nödvändigtvis inget bra klassrum. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 08:32:38 följande:

    Angående om det är medicin eller pedagogik som behövs skulle jag säga, båda. Psykiatrisk undersökning behövs för att kolla vad som orsakar problemen. Är det någon funktionsnedsättning, personlighetsstörning, fobier, brister i föräldraskap eller kanske obearbetat trauma som ligger bakom beteendet? Med utgångspunkt från vad psykiatrin kommer fram till kan skolan tillsammans med dem ta fram en handlingsplan. 


    Självklart skulle psykiatrin kunna behövas. Men inte alltid. Ett klassrum där 15 av 20 elever agerar kaotiskt så är det orimligt att alla dessa har en psykiatrisk problematik. Därför ska skolan agera med att stötta läraren eller så borde läraren helt enkelt inte få vara lärare om det finns så stora brister i lärarens ledaregenskaper,  så det inte funkar. 


    När jag träffat lärare och elever i den här typen av klassrum så har det snabbt visat sig att det faktiskt inte är något större problem med eleverna när jag själv gått in? Så det beror på vilka svårigheter som finns. Plus att specialistpsykiatrin som BUP är har flera månaders väntetid (om man inte är högprioriterad och har omfattande problem) och sedan tar en utredning några månader också. Så skolan behöver oavsett agera, det är inte okej för en elev att missa flera år av sin skolgång för att man lägger över ansvaret på sjukvården. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 09:10:21 följande:

    Detta! 


    Jag vet en skola där man köpte bord och stolar med hjul för att lärarna lätt skulle kunna möblera om jätteofta. Fullkomlig katastrof för många med adhd och/eller autism. Ska man bedriva skola på det viset, och som du beskriver, behöver man ha särskilda skolor för barn med koncentrationssvårigheter och oro. 


    Grundproblemet är ju lärarutbildningen som inte innehåller tillräckligt om tex adhd och autism. 


    När man väl fått kunskap om ADHD och Autism behöver man ju även strategier för hur man undervisar. Vad kan man göra istället. Bara fakta om diagnoser men utan strategier i övrigt behöver inte vara en större hjälp. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 09:18:13 följande:
    Ja, det menade jag skulle ingå. :) 
    Det blir i sådana fall en väldigt lång kurs på flera år. Det är väldigt lite innehåll i varje kurs. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-02 09:26:51 följande:

    Helt klart. Jag tänker som du. :)
    Min ingång i ämnet präglas av att jag har ett barn med konstaterade funktionsnedsättningar, så jag ser det från den synvinkeln. 


    Ja, köerna på BUP är ett sorgligt kapitel. Själva utredningen tog dock bara tre, fyra veckor i vårt fall. 


    Jo men då kanske ni som familj varit fundersamma också? En familj får självklart söka hjälp när dom vill. Men det blir oerhört problematiskt om skolan enbart lägger lösningen på ett så kallat problem på föräldrar och sjukvården. Det går att undervisa på bra och dåliga sätt. Det finns bra och dåligt ledarskap. Att bara skälla på barn och säga vad dom inte får göra, visar enbart på bristande kompetens. Som lärare har man ett ansvar. Det krävs nyfikenhet och kunskap. Många ser bara vad som händer i stunden, att resonemanget är att man klarat av en lektion, vad eleverna kommer ihåg av lektionen, hur eleverna mådde, hur eleverna långsiktigt kommer se på läraren och sig själva, så långt reflekterar inte alla lärare. Så ett lydigt barn är inte detsamma som ett barn som mår bra och lär sig. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Gile) skrev 2025-03-02 17:38:18 följande:
    Håller med om att pedagogerna behöver få lära sig strategier när det gäller undervisningen av elever som har ADHD. 

    Men de måste förstå grundproblemen också, annars kan de inte används strategierna på ett bra sätt. Och inte heller tänka ut nya.

    Självklart. Frågan är om detta ska ingå i lärarutbildningen eller om man ska ha en obligatorisk fortbildning på universitetsnivå? 


    För det är väldigt lite som får plats på 7,5 hp. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Kalle W) skrev 2025-03-02 18:23:49 följande:
    Vad har du för utbildning och vad är ditt yrke?
    Lärarutbildning, master inom ett ämne, specialpedagog och sedan fristående kurser i mängder? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 20:06:03 följande:
    Det får de redan.

    Den här tråden är oerhört naiv.
    Det stämmer inte. Att få höra saker i förbigående är inte samma sak som att läsa en riktig kurs, göra inlämningsuppgifter, praktiska moment, gå ut och intervjua och läsa över tusen sidor inom ett litet smalt område? så jag vet inte vem du ska kalla naiv nu. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-02 21:58:01 följande:
    "höra saker i förbigående"

    Du har uppenbarligen noll koll på hur det fungerar.
    Visa mig ett lärarprogram som har specifika kurser inom NPF då och sedan hur man har praktiska strategier inom detta. En enda lärarutbildning med den typen kurser i programmet? skulle verkligen vilja se detta, för mig veterligen existerar detta inte någonstans i Sverige. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-02 22:12:37 följande:
    Visa mig ett lärarprogram som har specifika kurser inom NPF då och sedan hur man har praktiska strategier inom detta. En enda lärarutbildning med den typen kurser i programmet? skulle verkligen vilja se detta, för mig veterligen existerar detta inte någonstans i Sverige. 
    Och inte bara en allmän kurs nu 7,5 hp i specialpedagogik och en bok om allmänt neuropsykiatriska diagnoser utan där kurslitteraturen handlar om ADHD, autism, språkstörning, tourettes och är 7,5 hp per område mer. Sedan handlar det om metoder också Och då pratar jag inte bara om bildstöd eller något heller.

    Men om vi ska ta upp den typen av saker också, att lära sig tecken som stöd kan ju vara otroligt bra?. Det kan vara ett sätt att stötta upp, för vissa barn. Men det är få som lär sig tecken som stöd i förbifarten. För detta finns absolut inte med som en riktig kurs i utbildningen. Men du kan visa den högskolan/univeristetet som har en vettig utbildning i det vanliga lärarprogrammet, som ger lärarna en trygghet i detta. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 10:01:02 följande:

    Det är nog ändå troligt att ADHD beror på en kombination av känslighet och stress. Känsligheten är då troligen genetisk. Denna känslighet är det inte alls otroligt att det är ca 20% av befolkningen som har. Med ökande stress är det då troligt att ADHD och autism kommer att långsamt röra sig upp mot 20% av barnen, i takt med att föräldrars och framför allt mammors stress ökar, eftersom mammorna påverkar barnen mycket mer , eftersom de små fostren påverkas redan i livmodern. 


     


    Lösningen på ett sådant problem kan ju knappast vara att vi erbjuder människor mer sjukvård utan att vi gör människor mindre stressade så att dom slipper må så dåligt?? 


    Det är ju som att säga att lungcancer skulle öka pga att fler människor röker och lösningen på problemet är att vi ska fixa bättre sjukvård för lungcancerpatienter? Självklart ska cancervården förbättras och kunna erbjudas till alla som behöver detta. Men vi måste ju förändra det som gör att människor mår dåligt från första början. 

Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?