Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Köpa menskopp första gången, tips tack!

Har läst trådar där flera inte längre använder bindor eller tamponger längre och att menskopp ska vara bättre.

Vill testa det bästa mens, men har ingen aning om storlek, märke som är bäst? Behöver man bara en eller flera? 

Ska man sova med den eller använda bindor på natten?

Uppskattar alla råd och tips

• Svar på tråden Köpa menskopp första gången, tips tack!
  • Anonym (M)
    Anonym (Yes) skrev 2025-03-02 20:16:14 följande:

Jag är menskopp-frälst!

Finns flera olika sorter och jag gissar att det är en smaksak. Jag har haft en Belladot och ytterligare en från Apoteket, Hjärtats tror jag. Båda har funkat fint i alla fall. När jag köpte min första så avgjordes storleken efter hurvida man varit gravid och/eller fött barn vaginalt. Men beroende på vilken variant du väljer finns det säkert en storleksguide. Me Luna har en väldigt bra hemsida och många olika varianter. Kolla där! 

Du behöver bara ha en, den sköljs ur i samband med tömningar och kokas sedan när mensen är slut och den ska "ligga på hyllan" till nästa mens. Går utmärkt att använda på natten men kan vara bra att ha ett trosskydd eller binda de första gångerna, eftersom det kan ta ett tag innan man lärt sig rätt knyck för att sätta den rätt. Enligt instruktionerna på min första skulle den sitta typ i "mitten" av slidan, men jag märkte att det var ju mycket bättre att trycka upp den så att den satt runt om livmodertappen. Först då höll den tätt! Men du kanske upplever att något annat funkar bättre för dig. Man får ge det några försök helt enkelt. 

Lycka till!

Åh men så bra! Tycker alltid bindor har gett klåda vid varje mens, så skulle vilja testa menskopp efter allt bra jag har hört. 

Finns det någon risk att den har åker upp för långt och blivit svårt att få ut den? 
Svar på tråden Köpa menskopp första gången, tips tack!