• Anonym (Arbetet)

Klarar inte AFs kunskapstest

Om man inte klarar AFs olika kunskapskontroller borde man då räknas som icke arbetsduglig ?

Jag har gått en utbildning på 3 år men klarar inte AFs tester för att komma på intervju det är främst logisk tänkande
    som jag inte klarar.

Alltså blir jag bortsållad redan innan man ens blir kallad på intervju.?Får även låga resultat på IQ tester, runt 85 som bäst. 

Borde jag utredas av AF för att kolla om jag är arbetsduglig ??
    Känner mig orättvist behandlad. 

• Svar på tråden Klarar inte AFs kunskapstest
  • Anonym (S)

Vilken utbildning har du gått och vilken typ av jobb söker du?

• Anonym (H)

Alltså jag har fått högsta betyg i matematik kurser på universitet men klarar mig ej bra på tester med logiskt tänkande. Känns allmänt flummigt. 

• Anonym (Arbetet)
    Anonym (H) skrev 2025-03-02 19:24:03 följande:

Alltså jag har fått högsta betyg i matematik kurser på universitet men klarar mig ej bra på tester med logiskt tänkande. Känns allmänt flummigt. 

Jag har gått en YH utbildning inom IT med högsta betyg i alla kurser, och blivit kallat på en del intervjuer. Men sen tar det stopp, har lite svårt med det sociala samspelet. 

• Anonym (Tant)

Förlåt en fråga. Kan man inte söka jobb utan att blanda in af längre? På min tid sökte man de jobb man hittade (långt ifrån alltid som af ens visste att de fanns). 

Jsg tänker att du väl inte måste ha några handlingar från af för att söka ett jobb? Många som söker jobb är inte ens inskrivna där. Räcker det inte att bifoga examensbevis och betyg? 

• Anonym (H)
    Anonym (Tant) skrev 2025-03-02 19:43:57 följande:

Förlåt en fråga. Kan man inte söka jobb utan att blanda in af längre? På min tid sökte man de jobb man hittade (långt ifrån alltid som af ens visste att de fanns). 

Jsg tänker att du väl inte måste ha några handlingar från af för att söka ett jobb? Många som söker jobb är inte ens inskrivna där. Räcker det inte att bifoga examensbevis och betyg? 

Det var dock lättare att få jobb förr. 
  • Anonym (Tant)
    Anonym (H) skrev 2025-03-02 19:45:45 följande:
    Det var dock lättare att få jobb förr. 

Inte i min branch. Där är det brist på folk nu (man tar in utländsk arbetskraft), men det var skittufft läge då (20 år sedan)

Vet du hur det är med prov på af? Måste man göra såna om man skriver in sig där numera? 

• Anonym (Arbetet)

Jag sökte alltså jobb på AF inom IT och fick göra lite tester men misslyckades på logiskt tänkande. 

Så nu känns det meningslöst att söka dit??

• Anonym (Tant)
    Anonym (Arbetet) skrev 2025-03-02 20:29:42 följande:

Jag sökte alltså jobb på AF inom IT och fick göra lite tester men misslyckades på logiskt tänkande. 

Ok, då förstår tanten! :) 

Nä, skit i deras tester och sök så många andra jobb du kan hitta. Du har för tusan toppbetyg. Du är skitbra! 
  • Anonym (Allvin)

Utifrån resultatet på intelligenstestet, som du nämner ditt resultat för,  kan man inte säga att du är arbetsoduglig. Du ligger för högt för att det ska vara en intellektuell funktionsnedsättning.

Även om du skulle ha haft ett lägre resultat och en intellektuell funktionsnedsättnimg, så skulle det kunnat finnas jobb som du kunde klara. 

Jag utgår från att det har varit en riktigt genomförd testning, med godkända tester som WAIS och/eller Ravens matriser. 

Om du tycker att du har vissa sociala svårigheter, så är det bäst att ha ett IT-jobb som inte kräver för mycket på den fronten. Bäst är om upogifterna kommer till dig genom din chef och att chefen hjälper dig att prioritera i vilken ordbmning de ska göras. Annars måste du förhandla med massor av olika personer on uppgifterna och också kommunicera hur du prioriterar i vilken ordning de ska göras. Bättre om uppgifterna går genom någon aännan. 

Vilka krav Arbetsförmedlingen har med sina prov vet jag  inte. Men det är nog så att du får söka arbete på andra håll. Försök att få ett jobb där det är tydligt vad du ska göra och inte göra.

Lycka till!

• Anonym (R)
    Anonym (Arbetet) skrev 2025-03-02 20:29:42 följande:

Jag sökte jobb som arbetsförmedlare nyligen. Klarade inte ens testfrågorna, en kompis som är ingenjör fick förklara. Själv har jag en masterutbildning.
    Fick nobben efter testerna, tydligen låg jag runt snittet så det var inte katastrofalt dåligt. 
  • Anonym (Arbetet)

Jag klarade typ 5 av 12 frågorna på deduktiv slutledningsförmåga. Troligen räcker det inte för att bli kallad på intervju? 
    Fick resultat svag slutledningsförmåg. 

• Anonym (C)
    Anonym (Arbetet) skrev 2025-03-17 07:32:33 följande:

Jag klarade typ 5 av 12 frågorna på deduktiv slutledningsförmåga. Troligen räcker det inte för att bli kallad på intervju? 

Skiy i AF. Leta jobb på den öppna marknaden. Långt ifrån alla använder tester utan det blir intervju direkt.
  • Anonym (Allvin)
    Anonym (Arbetet) skrev 2025-03-17 07:32:33 följande:

Ja så kan det vara, men du kan ha lättare för andra saker. Du har många olika förmågor som kan vara till hjälp i arbetslivet.

Vad jag vet så brukar arbetsgivare inte fråga efter Arbetsförmedlingens tester när de ska anställa. De brukar fråga efter betyg, intyg/tjänstgöringsbetyg från andra arbetsgivare och efter personer från tidigare arbetsplatser som de kan ringa upp och fråga om dig.

En del använder egna tester och de kanske är enklare än Arbetsförmedlingens, de verkar ju vara ovanligt svåra. 

Försök få arbete på ett konsultbolag. Skolorna kan behöva stöd ibland och vända sig till en konsultbyrå.

Ge inte upp utan fortsätt att söka!
  • Anonym (Arbetet)

Hur fungerar det att starta eget, har inga uppdrag men tänker kanske att med eget företag så blir man intressant som tex konsult. 

• Anonym (?)
    Anonym (Arbetet) skrev 2025-03-18 15:18:28 följande:

Hur fungerar det att starta eget, har inga uppdrag men tänker kanske att med eget företag så blir man intressant som tex konsult. 

Konsult inom vadå?
  • Anonym (Allvin)
    Anonym (Arbetet) skrev 2025-03-18 15:18:28 följande:

En del konsultfirmor anställer dig per timme och då skickar de ut dig till olika andra firmor för att jobba där, på ett kortare eller ett längre uppdrag. 

I de fallen behöver du inte ha en egen firma, utan de sköter arbetsgivaravgifter, avsättning till pension och försäkringar, om du skulle skada dig eller själv orsaka någon typ av skada (kolla att de avsätter till tjänstepension och att de har olika typer av försäkingar, annars kan du råka illa ut).

Det är ju det enklaste, att ha egen firma är det väldigt mycket jobb med. 

Nackdelen är att du inte ar garanterad försörjning, utan du får bara jobb om de får in förfrågningar om arbetskraft från andra firmor. 
Svar på tråden Klarar inte AFs kunskapstest