• Anonym (tjossan)

Ovärt att boka Gotland i juli på grund av algblomning?

Har alltid hört att Gotland har mycket algblomning i havet och att man inte alltid kan bada på sommaren: Är det ovärt att boka boende i slutet av juli? Hur stor är risken att det inte går att bada pga algblomning då? 

Tänker på de stora stränderna som man helst vill vara på. Jag kan inte heller bada om det är lite blomning, vill att det ska vara helt klart och fint vatten.

Ni som brukar vara där. Hur är vattnet i slutet av juli? 

• Svar på tråden Ovärt att boka Gotland i juli på grund av algblomning?
  • burleskburkläsk

Ring en lokal turistbyrå, de borde kunna hjälpa dig :)

• Anonym (tjossan)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-03 01:06:06 följande:

Ring en lokal turistbyrå, de borde kunna hjälpa dig :)

De lär ju knappast svara ärligt då de vill ha turister där som bokar upp hotellen...
  • burleskburkläsk
    Anonym (tjossan) skrev 2025-03-03 01:18:51 följande:
    De lär ju knappast svara ärligt då de vill ha turister där som bokar upp hotellen...
    Verkligen inte, vill minnas att Gotland under sommaren är kaos.

Hotellen kommercredan vara fulla om du inte bokar i tid.
  • Anonym (tjossan)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-03 01:31:45 följande:
    Verkligen inte, vill minnas att Gotland under sommaren är kaos.

Hotellen kommercredan vara fulla om du inte bokar i tid.
    Ja det är ju så populärt men vet också att det varit mycket algblomning och det är det jag oroar mig för. För många kanske badar i pool osv jag vill bada i havet.
  • burleskburkläsk
    Anonym (tjossan) skrev 2025-03-03 01:35:15 följande:
    Ja det är ju så populärt men vet också att det varit mycket algblomning och det är det jag oroar mig för. För många kanske badar i pool osv jag vill bada i havet.
    Där är många olika stränder i flera olika socknar, nåt måste ni hitta.

Jag hoppas ni får det trevligt.

Lycka till med allt!
  • Anonym (Gotlänning)

Jag är född, uppvuxen och boende på Gotland.

Varje sommar är unik, vissa år (som 2024) var det knappt någon algblomning alls. Vi badade hela sommaren och ända in i slutet på september.
    Andra år kommer det tidigt.

Det beror på väder och vind helt enkelt.

• Anonym (Gotlänning)
    Oftast är algblomningen dominerande på ena kusten, så är västra sidan blomning på så är ofta den östra bra.

Vi badar mycket på Fårö och har sällan haft problem med algblomning där.
  • Anonym (Terese)
    Att det kanske är algblommning är ju liksom nåt man får köpa om man vill vara i naturen. Det är ju så det är bara. Ingen kan ju förutsäga exakt hur det kommer vara just när du är där. Även om vattnet är fint kanske det är 14 grader och regn hela perioden du har bokat. Eller så är det jättefint och perfekt vattenkvalité. Du får ju helt enkelt bara chansa och hoppas på det bästa.
  • Anonym (123)
    Ingen kan svara på hur det blir denna sommar. 

Om du är så känslig så åk inte till Gotland utan bada där du brukar bada på sommaren. 
  • Jemp

Det finns ju rn mängd andra anledningar att åka till Gotland än att bada.

Svar på tråden Ovärt att boka Gotland i juli på grund av algblomning?