Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Vad händer i min kropp?

Låter som mig för 1,5 år sen. Hade samtliga symptom.

Av en slump kom Ge blod till jobbet o vi fick ta stick i fingret för att se om vi hade bra blodvärden.
    Jag hade 72 i värde, under 80 är akut blodanemi, en kvinna ska helst ligga runt 125-140, har jag för mig.

Käkade järntabletter i 3 mån, men när jag inte märkte nån skillnad kontaktade jag VC. Tog prover, och de ville först skicka mig till sjukhuset för blodtransfusion med en gång. Men eftersom jag fortfarande stod upp o fungerade så avvaktade vi och bokade istället in järntransfusion. 

Visade sig att min tarm inte tar upp järn, så det spelar ingen roll hur mycket blodpudding jag äter, kroppen tar ändå inte upp järnet. Märkte skillnad redan efter första dosen, tre dagar senare hade jag färg i ansiktet, trots att jag låg hemma i influensa.
    Fick tre injektioner, mådde toppen efter det. Har vågat börja träna igen efteråt. 

Orsaken till detta är dock oklart. Först kollade vi celiaki/ glutenintolerans. Gluten kan irritera tarmen såpass att håren i tarmen försvinner, vilket gör qtt järn inte kan tas upp ur maten. Men nej. Har fått kamera både genom munnen o där bak, men de hittade bara en lätt inflammation som inte borde vara orsaken till detta.

Pratade med en sköterska som sa att de har vissa patienter som kommer in o fyller på järn utan att man vet orsaken till att kroppen inte tar upp järnet. 

Går fortfarande o tar blodprover för o hålla koll på det. 

Så kontakta vårdcentralen säger jag! :)

Svar på tråden Vad händer i min kropp?