Inlägg från: Anonym (Maybe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maybe)

Vad händer i min kropp?

Anemi- järnbrist kan ge symtom som du beskriver. Jag har det och blir andfådd och får hjärtklappning av att bara gå i trappor. Antar att det kollats upp eftersom det är en av de enklaste undersökningarna. 

Har du möjligen testats för sköldkörtelproblem eller borrelia? Många symtom du beskriver finns i dessa med.  Vet du om du blivit biten av en fästing?

• Anonym (Maybe)

Tycker även de borde kolla upp MS. Låter åtminstone som något neurologiskt

• Anonym (Maybe)
    Anonym (B12 brist) skrev 2025-03-03 15:34:09 följande:

MS och långt gången B12 brist (sorten som kräver B12 injektioner) har så gott som identisk symptombild med varandra. Du kan även få lesioner i både ryggmärgen och hjärnan, av B12 brist, som liknar de som uppstår vid MS. 

Men ja. En MRI på rygg (hela) och hjärna, skulle vara lämplig i TS fall. Speciellt om hon aldrig har fått den typen av undersökning tidigare. 

Själv har jag både degenerativa förändringar i ryggen, och vitsubstans förändringar i hjärnan. Pga just B12 brist, som inte blev korrekt behandlad under flera år (vården är bedrövligt okunnig på B12, tyvärr). 

Fungerar det att ta vanliga b12 tabletter då eller behövs injektioner? 

• Anonym (Maybe)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 09:11:29 följande:

den är gungande, som om man är på en båt. Svårt att fokusera och ta in omgivningen liksom. 

nej har egentligen inte testat någonting förutom bra kost, dricka mycket vatten, vitaminer och försöker ta mig ut i naturen. Men det är också svårt att orka ta sig ut när vardagen är så energikrävande för att yrseln är där konstant. Även av att gå ut i skogen. 

har du testat åksjuketabletter?

Problemet är att du kan ha symtom med anledning av olika orsaker. Låt oss säga tex anemi och problem med hjärtat och eller kristallsjukan. Men om jag vore du skulle jag kämpa för att få MS uteslutet ( eftersom många symtom stämmer in). 

I övrigt så ger anemi både andfåddhet, hjärtklappning och yrsel ( om det är tillräckligt lågt). Men det har du redan uteslutit? 

Vidare hade jag nog betalat själv för att få värden på t3 och t4 . Vårdcentralen brukar oftast bara kolla upp TSH. 

• Anonym (Maybe)

Dimsyn kan också vara ett symtom vid MS. Inte alls ovanligt symtom vid MS heller.

Optikusneurit  
    Inflammation i synnerven är ett vanligt symtom vid MS. Det som händer är att man får suddig syn, sämre färgseende och ibland också smärta bakom ögat när man vrider på blicken. En del upplever även att det gör ont om man tar på ögat. Hos de flesta brukar synen komma tillbaka inom en till tre månader. Hos en tredjedel kan viss dimsyn bli kvarstående. Om du har optikusneurit kan du uppleva: 

Suddighet eller en blind fläck mitt i synfältet

Färger blir mörkare eller bleka

Ljusblixtar när du rör på ögonen

Smärta, i synnerhet när du rör på ögonen.

Jag säger inte att det är MS, men med så mycket liknande symptom skulle jag be om en undersökning. Om inte annat så för att det är skönt att utesluta det.

• Anonym (Maybe)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-19 16:17:40 följande:
    En kollega på jobbet klagade över liknande symptom nu de senaste veckorna, att det gungade när hon gick och hon visste inte var var hon satte fötterna och det visade sig vara d vitaminbrist! Har du kollat det? Det har inte jag!
    Tycker benen varit väldigt jobbiga för mig nu på senaste.
    Det liksom molar och sticker i dom hela dagarna och känner mig svag i dom. Även i nacken. Och lätt yrsel när jag kollar neråt. Det kan ju iof vara spänningarna. Har även mycket dubbelslag. Men det brukar jag ha vid hormonomställningar. 
    Ja, B-12 brist kan ha väldigt lika symtom som MS. Men har för mig att TS kollat upp det, om jag minns rätt 🙂
Svar på tråden Vad händer i min kropp?