Inlägg från: Anonym (Känner igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känner igen)

Vad händer i min kropp?

Hej på er! Har följt det ni skriver och vill bara säga att jag har upplever mycket av det ni skriver.
    Ska träffa en läkare nästa vecka för utreda mer. 
    Jag TROR många av symtomen är psykosomatiska, iallfall förvärras det vid stress eller när jag tänker på symtomen för mycket.
    Jag sa till min läkare på telefon att jag måste få utrett om där finns en fysisk bakomliggande orsak eller ej. För att ens kunna gå vidare. Vill känns mig fri och må bra i min kropp.
    Upplever som en utav er skrev att avvikande saker som händer är jobbiga, just för att man troligtvis inte kommer må bra. Man är som fängslad i sin kropp. 

Känns som en dimma i huvudet
    Yr och ostadig, gungar när jag går 
    Ibland kraftigare yrselattcker
    Andfåddhet och hjärtrusningar
    Vibrerar och pirrar i kroppen 
    Och en rad andra symtom..

• Anonym (Känner igen)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-24 06:17:42 följande:
    tråkigt att höra att du mår såhär, det är ju jättejobbigt!

jag tror absolut att saker förvärras av stress och hur jag mår psykiskt, men jag tror inte det är grundorsaken. Jag gör verkligen inte det, eller inte hos mig iaf.

hur länge har du mått såhär? Och har du varit hos läkare tidigare gällande det här? 
    Det behöver såklart inte vara psykiskt. Därför ska jag träffa läkaren, för någonstans tror jag att en orsak kan hittas. 
    Jag har tagit massa prover och allt såg bra ut. Förutom ganska låga järndepoer. Så jag tar järntabletter nu.

Många av mina symtom har jag lyft tidigare men dåvarande läkare skyllde det på stress. Och även om det gått ca 2-3 år så kvarstår besvären. Därför är jag skit trött på det nu då det drar ner hela livskvaliteten. 
    Har för två år sedan gjort Mr hjärna dels pga min yrsel. Jag blev remitterad till en neurolog som jag också var hos för ca 2 år sedan, dock var det mest snack och inte så mycket kontroll mer än trycka på några punkter. Han verkade bombsäker på att jag har fibromyalgi. Trots att jag sällan har ont i kroppen. Men tydligen kunde många av mina symtom också spela in där, sa han. 
    Sen var det ingen som följde upp detta. Så jag börjar om nu med annan läkare som jag tycker verkar super bra. Så ska bli spännande och se vad han kommer fram till.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-24 15:43:04 följande:
    Ja, jag tror också det kan vara psykomstiskt hos mig iallafall. Det var inte så  började men mycket har blivit det. intressant med en till med dessa symptom! vad bra att du går till läkaren! så här ska man inte behöva ha det!
    Jag är nästan lite oroad att de inte ska hitta något fel. Önskar nästan det fanns en fysisk orsak så man kan få hjälp. Om det är psykosomatiskt, vad ska man göra då liksom? Jag har testat vara sjukskriven tidigare men mina symtom försvann inte för det. Tar även antidepressiv sedan många år för ångest. Testat justera doser osv.
    Men oavsett vad så kvarstår mina besvär.. därför börjar jag bli något skeptisk här. 
    Vad fan är felet? Jag älskar tex promenader och motion, men det är ju mer besvärligt än njutbart när man känner sig ostabil. Bara vrida huvudet åt olika håll gör att det snurrar i huvudet och benen ger vika. Måste liksom koncentrera sig på hur man går och rör sig. Sen mönster och ljus kan påverka mig. Tex mönster i marken kan röra mig snurrig. Även solljuset osv. 
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-24 18:31:53 följande:

Jaså du har testat antidepressiv? och det trodde jag var den sista utvägen för mig ifall inget annat funkar. Då finns ju inget kvar att göra! Det är ju hemskt!
    Det där känner jag igen! Ibland när jag vrider huvudet kan jag bli lite yr och även det här med ljuset och mönstret i marken!! Det får jag svindel av!  Exakt samma saker påverkar mig! Blir bländad av starka lysen och kan tycka det är jobbigt bara i olika sorters belysning eller om lampor blinkar som på flipperspel! Har svårt hänga med snabba filmer också med effekter!
    Kan inte detta komma från spänningar i nacken?

Yes har stått på antidepressiva många år, från början av helt annan anledning. Men har som sagt justerar dos lite efter mående. Provade byta sort en omgång, men det gör jag inte om!! För DÅ blev alla symtom tusen gånger värre, för utsättningssymtom ger tex yrsel och massor med andra besvär.
    Tycker att du först och främst ska utesluta fysiska orsaker! 
    Du ska nog inte vara heeelt emot antidepressiva, dom har hjälp mig mycket! De gör att jag klarar vardagen och livet bättre, och minskar paniken över de symtom jag har.

Reagerar också på effekter. Sen för att ta annat exempel, så kan det vara jobbigt att åka tex rulltrappa, mina ben tror att jag fortsätter åka efteråt. 
    Eller förr när jag tränade om gym, vissa maskiner fungerade inte alls, tex roterande rörelser eller i sidled. Hela min balans blev katastrof. Hela kroppen gungade. 
    Men jag har kollat balans organet hos öron näsa hals, och de fann inga fel. 
    Tänker ibland om det är något med nerver eller så.

Och ja, absolut nacken!!! Det tror jag starkt på. Min yrsel kan ibland vara ensidig, och jag är mer spänd på den sidan av nacken. Kan känna hur det snurrar till om jag suttit på visst sätt eller vrider huvudet..
    Men vad gör man? Jag försöker stretcha nacken dagligen. Gick på akupunktur en period och Även kiropraktor. 
    Sen är ju frågan om det är spändhet som är problemet, eller nerver i kläm? Detta är ju en djungel.

Hur orkar du dagarna med dessa besvär?
    Många gånger vill jag bara slänga in handduken och gå och lägga mig. På jobbet kan det ibland vara riktigt tufft att hålla ihop sig samtidigt som som man går och känner sig full.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-24 23:10:05 följande:

Förstår precis hur du känner.
    själv är jag väldigt rädd att ta tabletter jag inte känner till biverkningarna på. Och jag hört det kan vara väldigt jobbiga biverkningar på antidedeppresiva.
    Jag tror spända muskler trycker på nerver i nacken.
    Det är vad de sagt till mig att det är. Dock har jag stretchat och stretchat. Botox ska hjälpa mot spända muskler. Men inget man bara får.
    Är också mest spänd på ena sidan nacken och har många triggerpunkter. Är så öm i halsmuskler och skulderblad så det går inte ens att peta på. Det försämrar ju syret till huvudet och ger yrsel. Jag har löst och läst om detta. Är övertygad det har med det att göra på nåt vis.
    Jag vet inte hur jag klarar dagarna. För mig är det värsta att jag hela tiden är rädd för att bli yr och känns mig svimfärdig. Det är min stora fobi. 

Ah så du har fått till dig info om att spända muskler kan trycka mot nerver, som i sin tur kan ge yrsel?

Förstår din rädsla för antidepressiva. Men oftast börjar man i Små doser, kan säga att utsättningssymtom är värre än insättningssymtom, tycker jag. Och känns det galet i början kan man sluta. Iallfall så finns det OM det en dag skulle behövas. 

Jag är med dig på ditt spår där! Känner ingen det där med syresättning och yrsel. 

Men det blir ju som en fobi! Jag förstår dig till hundra procent. Jag bär samma rädsla. Och det värsta är ju att när det snurrar, blir man per automatik rädd. Och så blir allt värre.
    Hade en kraftig yrselattck på jobbet för någon vecka sedan. Det var fruktansvärt, höll på att trilla. Testade att vila men det släppte inte. Fick gå hem. Och lågt i sängen några timmar innan det sakta släppte. Kunde inte titta upp eller ner. Då snurrade det rejält. 
    Har utrett kristallsjukan förr och det visade inget. Tror även detta hade med nacken att göra. Och har även märkt att trötthet förvärrar.

Men annars har jag dagligt gungande i skallen. Sjukt frustrerade.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-28 05:37:34 följande:

Har mått så dåligt den här veckan så har knappt orkat gå in här och läsa.
    men läste igenom det ni pratat om, och känns ju som du har samma som oss också.

är allt det här nytt för dig? För vissa saker kommer jag på att jag hade som barn också. Tex att jag reagerade jättestarkt på att åka bil i tunnel, det blinkande ljuset var jättejobbigt. Också när jag hoppade studsmatta tog det jättelång tid för mig att "känna mig normal" efter. Och även att jag har haft svårt att gunga, även som barn. 

kanske det har något mer vårat balanssinne att göra? 
    Vet att jag pratade med min kiropraktor om det och hon sa att vissa har bara känsligare balanssinne. 

kanske vi alla 3 behöver träna upp det? 

hur jobbar du? Sittandes eller går och står du också hela dagarna? 

Det med balansen har jag haft i många många år. Minns situationer från 20 års åldern där jag inte klarade av att göra vissa saker. Är snart 40.
    Så det är nog som du sa, att vissa har känsligare balanssinne. Sen är det nog också hur vi reagerar på det. Jag känner ju väldigt mycket av allt som sker i min kropp, kan inte stänga av mina reaktioner på allt som sker.

Men ja, att balans träna kanske vore något? 

Jag går och står mestadels under dagarna. Arbetar inom vården. Det kan vara tufft många gånger. 
    Har däremot märkt att vid stresspåslag blir alla nu symtom förstärkta. Så jag försöker att behålla ett lugn och inte stressa för mycket, komma ihåg att andas och varva ner.

Tror det är många olika faktorer som spelar in i dessa symtom vi upplever. Frågan är bara vart man ska börja få att komma i balans igen. 
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-27 09:54:53 följande:
    Kiropraktorn sa att min yrsel beror på hur spänd jag är i nacke och skulderblad. Men hon kunde inte svara på om en nerv var i kläm mer än att det troligtvis är så.
    Fy vad fruktansvärt att få ett sånt riktigt yrselanfall!! Det är ju det man har panik för! Tur det gick över av sig själv! Kan det verkligen bero på nacken? Kanske mer ångest?
    Jag har också konstant gungande som kommer och går i olika grader och en tung känsla som kommer ibland! Allt blir värre desto tröttare man är!
    Tror det var en kombination av spänningar och ångest.
    Även när kv väl var hemma och mer avslappnad, så höll yrseln i sig flera timmar. Jag la mig för att sova en stund och försökte slappna av i kroppen. Sen släppte det. 
     Ja, jag har också märkt att när jag är extremt trött, så blir yrseln värre. Och ökar risken för denna typ av yrselattacker. När jag fick denna svåra yrseln, hade jag arbetat långa arbetspass (12 timmars pass) och var slut i kroppen. 
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-30 14:48:43 följande:

Tror absolut som du. 
    Allt detta är en kombination av olika saker. 
    Spänningar/ångest/obalans i kroppen.
    stressandningen påverkar mer än vad man tror. Att andas rätt och lugnt är jätteviktigt!
    Jag som du har alltid känt av minsta sak i min kropp. Känner exakt när ägglossning sker tex.
    Att du klarar jobbar inom vården och går runt sån här är inte dåligt! Gungar det konstant för dig eller kommer och går? 
    Tror på att träna upp musklerna.

Ja, andas rätt ja. Men inte som jag gör, lägger hela tankeverksamheten på HUR jag andas, det blir bara galet. För plötsligt känns det tungt att djupandas och så tar jag i och får i mig massor med syre och då snurrar det 🤣 men andas lugnt och inte tänka för mycket.

En läkare sa till mig en gång för måååånga år sedan, att vissa personer känner väldigt mycket, och är medvetna om allt som sker i kroppen, medan andra inte har den medvetenheten och fokusen, därför känner de inte lika mycket. 
    Sen sa han, att kroppen är som en maskin, pågår ständigt saker och är man då känslig så känner man av mycket av det. 

Det gungar för det mesta ja. Beroende på vad jag gör för rörelse och så. Det är ansträngande många gånger. 
    Sen bara rädslan att det ska bli värre är något jag måste jobba med rent mentalt. 

Vad för muskler ska man träna? Nacke, axlar, rygg?
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-31 08:31:25 följande:

Jag är garanterat en som känner väldigt mycket då. Jag har i hela mitt liv alltid något som inte är helt 100, alltid ont i magen eller huvudet. Om det inte är det har jag ont i ögonen eller mensvärk. Vissa dagar känns det som jag har urinvägsinfektion och några timmar senare går det över. Som sagt alltid något med mig; och så har det varit hela mitt liv. Vissa kallar mig hypokondriker, men jag är absolut inte rädd att jag har någon sjukdom. Går inte och oroar mig över de sakerna, utan känner nog bara av allt som händer i min kropp. 

men vad ska man göra åt det liksom? Kan ju inte - inte känna av det liksom? 😅

har du någon plan på hur du ska gå vidare? för att leva såhär ostadig och yrslig är ju inte hållbart. 

Sån är jag också. Och med så många olika symtom är det också svårt att veta vad saker beror på. Blir så diffust. 
    Har ju en rad andra symtom som kommer och går i perioder. Egentligen är det ju så för de flesta? Man känner ju saker och ting i kroppen, men som jag sa, andra göder inte symtomen. Medan vi har alldeles för mycket fokus.

Jag anses nog också vara hypokondriker. Men som du säger.. jag går inte runt och tror att jag är dödligt sjuk. Utan är mest förbannad över att inte må bra i kroppen. 

Jag ska träffa min läkare på Fredag. Prata dels om min jobbiga yrsel och ostadighet. Sen har jag jätte mycket problem med magen som också är under utredning. Jämt uppblåst och rapig. Skit jobbigt!
    Han sa att det fanns något test han ska göra på mig som kan framkalla svimning? Ingen aning om vad det är för test. 
    Oavsett tar jag det som det kommer, är bara glad över att ha träffat en läkare som tar mig seriöst. 

Men ska återigen flika in att jag är ganska övertyga om att det psykiska bidrar mycket till symtomen. Stress och oro förvärrar det mesta.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (Ida) skrev 2025-04-02 13:36:48 följande:

Varit hos fysioterapeu/KBT samtal.
    Allt detta var det sympatiska nervsystemet som var påslaget och inte släppte.
    Inga övningar hjälper förrän jag släpper på spänningar/stress/oro. Ner ned axlarna och hitta kontakten med marken igen. googla på detta. Hoppas vi kan bli hjälpta.

Tack för den informationen! 

Hur känns det nu efter besöket?
Svar på tråden Vad händer i min kropp?