Inlägg från: Anonym (Anonym123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 10:15:47 följande:
    Eftersom du har ett hjärtfel så beror dina problem troligen på det. Symptomen är ju typiska för ditt hjärtfel.

Men läkaren var rätt tydlig med att hjärtfelen inte skapar sån här typ av yrsel. 

jag har vid tillfällen också känt mig yrslig av att ha ställt mig upp för fort tillexempel, men det här är en annan typ av yrsel. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-09 13:51:20 följande:
    Ja, jag kan jobba men jag jobbar ändå bara deltid som tur är. Vissa dagar är det dock svårt och jobbigt. Och jag har också funderat på sjukskrivning men känner inte att jag vill ta det steget. Är en kontrollmänniska och vill väl inte visa mig svag? Jag vet inte.
    Håller med så jobbigt att inte veta när man ska få det och varför man får det. Det är ju det som är det värsta.
    Blir dock värre när man går runt och oroar sig. Då hjälper det att bara göra. Men ibland går man ju där som i en dimma. Huvudet känns suddigt och segt. Har du också spänningshuvudvärk ibland?

Men berättar du för jobb och folk i din omgivning att du mår såhär? 
    ja jag har spänningshuvudvärk. haft det sen jag var barn.

har du läst något om pppy någon gång?
    jag känner igen mig mycket i det. men det är lite samma där. Har typ svårt att tro att det kan orsaka alla dom här fysiska besvären. 

jag har också börjat överväga om man kan få något mot oron och ångesten det här skapar. Jag undviker ju att göra så mycket pga rädslan att få yrseln offentligt. Om oron försvinner kanske man ändå kan börja leva lite mer normalt. Eller vad tror du?

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-09 21:23:08 följande:
    Nej, det berättar jag inte precis mer än för min man.
    De runt omkring vet lite av det men långt ifrån exakt.
    Tror detta hör ihop med spänningshuvudvärken.
    ja, har läst om pppy och det stämmer ju väldigt väl.
    Du tänker exakt som jag! Det är otroligt att jag hittat nån så lik mig själv! Tror precis som du och har funderat på att be om nåt lugnande för jag tror det kan hjälpa! Men jag är faktist rädd för biverkningarna så jag tar aldrig det steget. Men jag tror det kan vara det som behövs.
    Jag berättar inte heller för folk. Kunde göra det lite i början men nu efter flera år orkar man inte längre.

exakt så tänker jag också, är egentligen lite emot piller. Men undrar ibland om biverkningarna verkligen kan vara värre än vardagen man lever idag.
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-10 23:09:33 följande:

Håller med, man orkar inte. Man bara lever på i vardagen. Känner mig redan orolig för sommaren och alla aktiviteter. Blir värre i värmen och på olika saker man ska i väg på. Men längtar ändå till semestern!
    Idag har känt mig väldigt gungig. Det kommer liksom lite då och då under dagen och håller i sig en stund. Men ostadig känner jag mig hela tiden. Gör du också det? Aldrig liksom åh vad jag mår bra.Tycker ändå liksom man hört att biverkningarna på såna tabletter kan vara jättejobbiga. Det skrämmer mig. Har du prövat Ashwaganda och sånt på kvällen?

Jag håller med, längtar också. Men känner också väldig oro. Och det känns som min oro och rädsla bara växer. det är enormt psykiskt påfrestande att inte lita på sin egna kropp. 
    Just nu mår jag sämre än vad jag gjort på länge, sån extrem yrsel att jag behöver lägga så mycket energi och tanke på hur och vart jag går för att inte ramla.

det är verkligen att jag inte lever livet, jag överlever det bara. 

nej har inte testat ashwaganda. funkar det för dig? Har du tips på någon isf?

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-11 08:26:51 följande:

Håller verkligen med. Extremt påfrestande att inte lita på sin egen kropp och balans.
    Hur känner du din yrsel då? Är den gungade eller roterande också?
    Tror vilken ashwaganda som helst. 
    Jag har Biosalma med b vitaminer också.
    vet inte hur mycket den funkar men lite iallafall. Eller så inbillar man sig. Mycket sitter i huvudet.
    Det man tänker så blir det ofta.
    Har du testat åksjuketabletter? 

den är gungande, som om man är på en båt. Svårt att fokusera och ta in omgivningen liksom. 

nej har egentligen inte testat någonting förutom bra kost, dricka mycket vatten, vitaminer och försöker ta mig ut i naturen. Men det är också svårt att orka ta sig ut när vardagen är så energikrävande för att yrseln är där konstant. Även av att gå ut i skogen. 

har du testat åksjuketabletter?

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Maybe) skrev 2025-03-11 13:41:55 följande:

Problemet är att du kan ha symtom med anledning av olika orsaker. Låt oss säga tex anemi och problem med hjärtat och eller kristallsjukan. Men om jag vore du skulle jag kämpa för att få MS uteslutet ( eftersom många symtom stämmer in). 

I övrigt så ger anemi både andfåddhet, hjärtklappning och yrsel ( om det är tillräckligt lågt). Men det har du redan uteslutit? 

Vidare hade jag nog betalat själv för att få värden på t3 och t4 . Vårdcentralen brukar oftast bara kolla upp TSH. 

B?Leukocyter 

B?Erytrocyter 

B?Hemoglobin (Hb) 

B?EVF 

B?MCV 

Erc(B)?MCH 

B?Trombocyter 

jag testades för dessa förra veckan, och ligger inom normalvärden. 

är det något annat jag borde testa gällande anemi?

väntar in fler provsvar; vet inte riktigt vad som testades. mest vitaminer tror jag. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-11 15:41:34 följande:
    Jag testades också för många år sedan för allt möjligt och inget hittades. Nåt var lite förhöjt. Tror det var mcv. Men det var ingen fara sa de. Bör nog gå och kolla igen nu några år senare. 
    ska bli intressant se vad du får för svar.
    Jag hoppas ju verkligen dom hittar något, hade varit så skönt att få veta orsaken.

när testades du sist?

En stor anledning till att jag inte berättar för folk i min omgivning längre är för att dom typ blir "sura" på mig. Och tycker att jag inte är hård nog mot läkarna, att jag ska gå dit och begära att bli fortsatt undersökt. Som att det vore min uppgift ? Jag vet ju liksom inte ens vad jag ska be dom kolla? Det är ju inte jag som är läkare. 🤷🏼?♀️
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-11 17:02:59 följande:

Ja det hade det verkligen varit! 
    men hur ser man ms och sånt? Jag tänker inte ta ryggmärgsprov. Kanske man skulle röntgat hjärnan?
    men jag vill inte be om det.
    Håller med. Man vill inte att folk är på en.
    Det var många år sedan jag testades. Gick dock åter för 2 år sedan då jag började få hjärtklappning. Det la sig när jag slutade vara rädd för det, Nu känner jag bara hjärtrusningar och dubbelslag vid hormonförändringar.
    Därför tror jag yrseln lägger sig när vi slutar vara rädda för den. Det är obalans i kroppen av stress och oro tror jag. Spänningsyrsel och ångest som det skapat.
    Jag har börjat bli arg på min yrsel och säger nej du bestämmer inte över mig. Sen gör jag saker ändå. Och det känns faktist bättre! Men det är lättare sagt än gjort!
    Man ska utsätta sig för den och se att inget händer!

Tror ms syns vid mr röntgen och ryggmärgsprov. Jag vet att en av läkarna jag gick till ville skicka mig och röntga hjärnan, men hade precis blivit gravid då. och då fick jag inte göra det. 

alltså ja, tror också på det att man kanske skapar lite själv. Men jag mår helt ärligt dåligt varje dag på jobbet, och det blir aldrig bättre trots att jag utsätter mig varje dag. 

men tänkte på ditt mcv prov som var lite förhöjt. fick fram att det orsakas oftast av folat och b12 brist. 

jag har ju 2 gånger i mitt liv haft brist på folat. och vad jag läst mig till har b12 väldigt lika symptom som ms. Så kanske de är något på det spåret? 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Kork) skrev 2025-03-11 18:58:14 följande:

Kan tro det jag som skapat tråden, förutom att jag är kille. Har alla dessa symtom. Men jobbigaste just nu om jag ska rangordna är huvudvärken, ostadighetskänsla när jag går. Hatar skiten.
    Har gjort alla basic test på vc flertal gånger. Inget visar något konstigt och inget fel i skallen eller rygg har ju ct o mri.
    Enda som hjälpt mig är botox. Men det håller typ bara r månsnder.

Så jobbigt när man på papper ska må bra, men det stämmer inte i verkligheten. :(

vart lägger du botox?

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Kork) skrev 2025-03-11 19:40:09 följande:

Ja det är helt värdelöst, för vc verkar tro man är hypokondriker tillslut. Men smärta är verklig, man blir helt handikappad. Vc har skickat remisser lite överallt me mig. Men ska äntligen få komma till smärtklinken snart, hoppas dom kan hjälpa mig och ev dom ger mig botox.
    Men har också varit på psyk där vc skickat mig fick adhd diagnos som inte hjälpt mig nått. Men börjar tro jag är bipolär för har hemska långa depression episoder med hemsk smärta i kroppen.
    sen helt plötsligt kan jag må bra en månand och då gör massa saker.
    Men aa botox har jag tagit i käkarna. För jag jag har ju spänningshuvudvärk som utvecklar sig till migrän.. Jag spänner mig 247. Har testat botox två gånger. Första gången mådde jag bra 5månander andra gången typ 4månader. Det va som att vara i himlen. Var 80% smärt fri.. vet att jag biter ihop käkarna när jag sover och är helt förstörd när jag vaknar.
    Värt att testa allafall!

Tråkigt att höra att du mår så dåligt av det här, hoppas du kan få hjälp av smärtkliniken.
    jag har inte jättemycket besvär med smärta, mer obehag i kroppen.
    kan absolut ha lite smärta i rygg, nacke och huvudvärk. Men skulle inte säga att jag lider av det. 
Svar på tråden Vad händer i min kropp?