Inlägg från: Anonym (Anonym123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

Anonym (Ida) skrev 2025-03-13 12:59:52 följande:
    Har du fått några provsvar ännu? Hur går det för dig?

Tack för att du frågar! 
    Fick svar Idag och de som testades var de nedan. p-kobalamin var det enda som inte var inom normalvärdet och låg på  930 pmol/L.
    Men verkar inte som det tillför några konstigheter med kroppen. äter ju b12 med folsyra varje dag. Så förmodligen därför. 

P?Kobalamin 

P?Folat 

S-TSH 

S-T4 fritt 

Hur mår du?

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-13 20:15:17 följande:

Tack för att du frågar! 
    Fick svar Idag och de som testades var de nedan. p-kobalamin var det enda som inte var inom normalvärdet och låg på  930 pmol/L.
    Men verkar inte som det tillför några konstigheter med kroppen. äter ju b12 med folsyra varje dag. Så förmodligen därför. 

P?Kobalamin 

P?Folat 

S-TSH 

S-T4 fritt 

Hur mår du?

Haha tar tillbaka det jag skrev; googlade lite mer och de kunde visst tillföra lite konstigheter med kroppen.
    men tror ändå inte att jag mår såhär pga det, har bara ätit b12 i kanske 6 månader. och har ju mått såhär i flera år.
    men ska självklart sluta äta det nu 😂
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-13 21:41:22 följande:

Hej!
    oj det var högt! Beror nog på att du ätit vitaminer ja.
    kollade igenom mina gamla provsvar från nåt år sedan och det som var bara lite avvikande var b- monocyter som var lite förhöjt vilket kunde bero på reumatiska sjukdomar läste jag!
    sedan eosenofila gransulater var lite lågt!
    mitt ts värde låg på 1,1 så var ganska lågt ändå.
    annars mår jag väl ok men ännu väldigt ostadig.
    fattar inte varför det känns som marken sjunker ibland.

Men inga prover ni undersökte vidare på?

jag är också konstant ostadig, de verkligen fruktansvärt. Men har nog aldrig upplevt att det känns som marken sjunker ibland. Måste vara jätteobehagligt /:

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-14 07:03:02 följande:
    Nej inget mer kollades vidare.
    Ja, jätteobehagligt att vissa steg känns liksom mjuka. Tror det har med spänningen i benen att göra.
    Det kom först för 8 månader sedan och det var värre i början. Konstigt nog vänjer man sig vid allt. Kändes som svindel när kollade ner. Och hade svårt gå på vissa underlag. Läste det var så på spänningsyrsel. Har även suddig syn då och då och pulsen åker lätt upp för småsaker känner jag. Har även svårt för starka lysen. Har du också så?

Så kan jag också känna om jag tex gått i skogen och sen kommer ut på asfalt, då kan det gunga till rejält. 

ja jag har också suddig syn ibland,  känner ofta hjärndimma och känner mig helt off och ofokuserad. Kan ibland inte ens skrolla på mobilen längre för det är som att hjärnan inte hänger med. 
    starka lysen har jag nog inte reagerat på. 

pulsen och hjärtklappningar var anledningen till att jag tog tag att gå till läkaren igen förra året.

man har ju googlat massor genom åren, och många symptom låter ju som ångest. 
    men jag tror inte jag har ångest, mådde verkligen bra innan yrseln kom. 

( har möjligtvis fått en del ångest av yrseln, men ångest tror jag absolut inte är grundorsaken i mitt fall) 

• Anonym (Anonym123)
    Deeru skrev 2025-03-14 16:06:55 följande:

kan vara att du inte tar upp b12 via tarmen utan behöver injencera.
    låter som att du har Pots, vilket behandlas bra med b12 även om nu landstinget inte går med på det längre, så för egen del får jag beställa från tyskland så jag kan injencera själv.

tack för svar. 

fick dock provsvar igår på b12, låg på 930. Normalvärde är mellan 150-650. 
    hoppades att det skulle varit b12 brist, men verkar ju inte så :( 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-14 15:54:30 följande:

Alltså fattar inte hur lika vi är!! Allt detta stämmer på mig!! Ja så menar jag med olika underlag man går på.
    idag var det snö och det var jobbigt på nåt vis att gå på! Halt och mjukt. 
    Låter ju neurologiskt?
    Hur började allt för dig? För mig kom det över en natt.vaknade i en dimma med spänningshuvudvärk och lättare yrsel då. Men hade känt mig yr vid nåt tillfälle tidigare. Har också ofta hjärndimma.
    För mig var det också hjärtklappning som gjorde att jag sökte igen!! Vad konstigt!!
    Det måste vara stresshormoner!
    Tror också detta är ångest som det blivit av det men det var inte därför det började! 
    Till mig har många sagt att det beror på att jag stressandas. så öva på min andning är viktigt.
    Jag tycker det blir värre när jag tittar ner ibland. kiropraktorn sa att det var för jag var så spänd i nacken.
    Det gör ont bara jag trycker på vissa punkter så har många triggerpunkter. Har du också det?

ja det är ju helt otroligt hur lika vi är, också galet att ingen av oss har lyckats få hjälp.
    tänker också ofta om det är spänningar, eller att jag inte får tillräckligt med syre till hjärnan Osv osv. man har ju hunnit tänka i hundra olika banor. Men har samtidigt typ svårt att tro att jag har varit spänd i 5år. därför landar jag alltid i att det borde vara något annat. 

alltså för mig var det verkligen från en dag till en annan. jag fick riktig yrsel ifrån ingenstans när jag var i en butik. Och min vän sa att jag också blev helt blek i ansiktet. Så trodde ju bara att jag fått blodsockerfall och behövde äta. Åt och drack där, men det var som att yrseln aldrig släppte efter det. 

när jag får huvudvärk börjar det alltid i nacken, och då är de speciellt två punkter. men minns att en kiropraktor tryckte på min nacke också en gång, och när hon tryckte på ett speciellt ställe blev jag jätteillamående. 

men om vi säger att det är hormoner; stress och spänningar. 
    gör du något åt det? 

jag försöker också tänka på andning, hållning och ut och promenera. Men jag känner ju noll förbättring. Och har lite svårt att upprätthålla något när jag inte märker någon skillnad. 

• Anonym (Anonym123)
    Deeru skrev 2025-03-14 16:38:25 följande:

Äter du tillskott så ger det ett falskt utslag på blodprov. Du kan ha en brist i alla fall.

Du bör kolla upp hela järnpanelen, homosystine, d-vitamin, folsyra osv

har slutat äta vitaminerna nu.
    vet du hur länge man behöver avvakta tills man kan testa om sig?

Har du pots?
    är du inte rädd för att få för höga värden av b12? Läste att de inte heller är jättebra. 
  • Anonym (Anonym123)
    Deeru skrev 2025-03-14 17:05:35 följande:

Läste även lite av det du skrev om nacken, jag har ett gäng diskbråck i min nacke. Går regelbundet till en naprapat (skulle aldrig gå till en kiropraktor) Det tog tid, men alla dessa behandlingar har verkligen gjort under för kroppen. Går en gång i månaden för att hålla  kroppen i skick.

Jag gick till en naprapat förut, och kändes inte som han ville knäcka mig. Slutade bara med att jag fick massage i 1h. vet inte om jag behövde knäckas ifs. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-14 22:13:12 följande:

Jo men så var det. Från en dag till en annan. 
    vaknade i en dimma och inget blev sig nånsin likt.
    Det var kroppen som tillslut sa till sa doktorn. Bägaren rinner över tillslut.
    jag hade i och för sig haft det stressigt och varit med om en del. Men inte så! 
    illamående har jag också ibland. Och det kryper i benen. 
    Tror det är spänningar men håller med tror ändå det är nåt neurologiskt eller nån reumatisk sjukdom.
    känns ju omöjligt bli av med detta om man nu haft det så länge. Varför skulle det bara försvinna? Ska jag behöva må såhär som gammal? Jag vill bara må normalt! Kunna göra saker som alla andra!
    Det jag gör åt det är att pröva alla saker som finns! Vitaminer, femarelle för att få hormoner i balans, stretcha nacken, andas rätt, försöka tänka rätt och våga!
    Men håller med när inget händer tappar jag motivationen.
    ska gå till en sjukgymnast och bli undersökt tänkte jag Och få lite tips och övningar. Har du prövat det? Vad ska vi göra?

Det är det som skrämmer mig mest, ska jag leva såhär resten av livet? Känner ju dessutom att det påverkar mitt psyke mer och mer. Snart kommer jag väl knappt våga mig ut. 

ja jag har varit hos sjukgymnast ett antal gånger. Men samma där, jag märker ingen skillnad och tappar motivationen att gå dit. 

jag vet inte riktigt vad jag behöver för att komma ur det här, eller iaf bli bättre och få en fungerande vardag.
    Ibland tänker jag att jag skulle behöva en sjukskrivning för att ha ork för att jobba på att bli bättre.
    nu jobbar jag, hämtar barn, och gör allt som krävs för barnen. Sen dör jag kl 7-8 och har ingen energi kvar att fokusera på mig. 
    finns ju egentligen tid till att träna och göra övningar, men energin finns ju inte. bland annat för det tar massa energi att ens stå upp. 

• Anonym (Anonym123)
    Deeru skrev 2025-03-14 17:03:20 följande:

Helst mer än fyra månader innan man testar, vilket min kropp inte hade klarat av. Ja, jag har pots och Me. Därför känner jag så väg igen mig i dina symptom. Jag har blivit mycket bättre tack vare b12 :)

Det där med höga värden, det är alltså dåligt om du har höga värden utan orsak, att man inte äter tillskott men ändå har höga värden, då är det en indikation på cancer. Det är alltså inte farligt att få höga värden av tillskott/injektioner. Kroppen kissar ut överskottet.

Skulle rekomendera dig att gå med i fb gruppen b12 wake up. Där kan du få betydligt bättre info än vad jag kan återge :)

Men mår eller mådde du dåligt varje dag?
    tror jag redan är med i den gruppen, har inte skrivit något inlägg än dock. 
Svar på tråden Vad händer i min kropp?