Inlägg från: Anonym (Ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ida)

Vad händer i min kropp?

Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-09 22:10:09 följande:
    Jag är exakt likadan!!! Tar också druvsocker för att jag inbillar mig att det ska hjälpa. Inbillar mig att det är lågt blodsocker. Dock har jag vissa gånger kollat mitt blodsocker (har en sån dosa hemma), men det är då helt normalt trots att det snurrar. 
    Druvsocker är mer av ett säkerhets beteende 
    Jag är också sådan att jag gärna äter täta mål, just för jag är rädd att bli snurrig.

Jo jag har också så att det gungar till kraftigare då och då. Det är då den där paniken kommer.
    Har du någongång att du blir skakig i sambandet? Tex darriga händer eller så. 
    Jag får det ibland när jag är sådär gungig.

Men värst är egentligen ett hela tiden vara medveten om det och på sin vakt. Att det hela tiden tänka på det och vara vaksam. 

Låter skönt med 70% och tror det är bra när du mår sådär.
    Jag längtar till jag gått ner i tid, tänkte göra det i Maj. 

Ja, det där med druvsockret är bara en säkerhet.
    Har jag det inte med mig kan jag få panik av tanken!!
    Ja, visst kan jag bli darrig, men har inte så värst mycket problem med det. Dock har jag läst att det är ett av symptomen på sånt här och att man upplever det olika.
    Så det är ju inget konstigt. Obehagligt alltihop.
    Gillar inte alls känslan man får av detta. undra vad som orsakar att det snurrar till lite extra ibland. Jag är väldigt öm i nacke/halsrygg och axlar. Är du också det?

• Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-10 10:01:53 följande:
    Ju mer vi pratar om det desto mer inser jag hur vi göder våra besvär. Tänkte främst med säkerhets beteenden. Det påverkar ju oss mentalt.

Detta går ju hand i hand med det psykiska. Även om grundorsaken må ha varit fysiskt från början. Nu är det mest en ond spiral så är svår att ta sig ur. 
    Vi blir ner spända och oroliga och det ökar symtomen.

Jag är mycket mycket stel i nacken och axlar. Har även ont i nacken, kan känna det när jag försöker stretcha hur stel och öm jag är. 
    En kollega tog tag i mina axlar en dag och masserade lite snabbt. Och påpekade att jag var något av det stelaste hon känt. Och att jag bör göra något åt det. 😆

Går du hos fysioterapeut? Eller något annat för kroppen?

Javisst. Egentligen ska man ju undvika socker och koffein för det stressar kroppen än mer sa fysioterapeuten. Så det blir en ond cirkel alltihop.
    Jag har gått hos alla möjliga och inget har hjälpt. 
    kiropraktorn sa till mig sist herrrrrregud vad spänd du är på vänster sida skulderblad. Herrrrrrrregud ss hon för sig själv så det var nog rätt illa. Så jag har också mest på ena sidan. Jag vet inte vad nästa steg blir. Jag försöker bara ta det lugnt nu.

• Anonym (Ida)

Hur är det med er nu mina vänner?
    Hoppas ni haft en bra påsk! 
    För mig var det lite bättre ett tag, men blev sämre igen vid mens. Har haft huvudvärk, jättespänd nacke, yrsel, och framförallt svag och ostadig i benen igen!

• Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-22 10:48:35 följande:
    Hej! För mig har det varit Ok, dock har ju min dagliga svajighet varit med mig. Jag har precis varit hos en fysioterapeut. Vi gick igenom utredningar som gjorts och pratade om vad yrsel och ostadigheten kan bero på. Hon trodde en kombination av stress och spända muskler. Då mycket annat har uteslutits..
    Jag är inne på samma bana, så nu har jag ett tränings/övnings schema jag ska börja med.
    Fysiskt aktivitet tex promenad, cykla minst 3ggr veckan, övningar med gummiband hemma för att träna upp rygg/axlar. Stretcha nacken dagligen, Samt göra avslappningsövningar. Ska pussla ihop ett schema tänkte jag så jag får in allt varje vecka.

Ang mens försöker jag se om det finns ett samband. Men har svårt att se ett. Funderar på börja skriva ner hur jag mår i förhållande till min menscykel.

Vad skönt att det ändå varit ok för dig.
    Precis samma som min fysioterapeut sa ju.
    och att nervsystemet är i ett ständigt påläge.
    Tack för lite tips. Ska nog också börja stretcha nacken igen och gummiband har jag också.

Läste att om man har ett underliggande tillstånd förvärras det vid mens och hormoner. Och så är det för mig.
    och min fysioterapeut sa att kroppen blir ju påverkad vid mens.

• Anonym (Ida)

Känner ni också att kroppen och stegen liksom inte hänger med där ni tänkt gå. Det känns liksom som kroppen och stegen ligger efter hjärnan och huvudet eller vad man ska säga. Som om stegen tas i luften. jätte obehagligt!

• Anonym (Ida)
    Just Precis skrev 2025-04-23 21:00:14 följande:
    Det låter som för lite alkohol,nikotin,koffein eller droger.

Skämt åsido, har du fattat dessa beslut av hälsoskäl? Tänker du och och oroar dig mycket för din hälsa? Låter misstänkt psykosomatiskt.
    Ja oroar mig mycket för min hälsa!
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-24 11:35:11 följande:
    Så det det lämnas ibland. Sådär känner jag om jag åkt tex rulltrappa. Min balans och ben blir helt off.
    Blir du lätt åksjuk?
    Ja jättelätt åksjuk!!
    ja, så känns det efter man åkt rulltrappa också. Som att det är svårt att ställa om. Men jag kan även känna så ändå ibland. Jag går men kroppen hänger inte med som jag läste nån annan förklarade det! Vad kan det bero på?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-24 16:21:27 följande:
    Jag förklarade mina symtom för min läkare igår, många symtom som du har likadana. Han fråga mig om åksjuka, men jag har inte det. Men var som att han då hade haft en förklaring.. men kom aldrig dit. 
    Kanske han menade att om man lider av åksjuka så är kroppen väldigt känslig för rörelser? 
    Sen pratade han lite om POTS. Men ville inte dra igång en utredning om det just nu. Utan ville först att jag ska sjukskrivs deltid några veckor och försöka varva ner. Så ska fokusera på kost, motion/träning och välmående tänkte jag. Men också sänka min antidepressiva medicin lite, för den har biverkan med tex yrsel. 
    Intressant att höra.
    javisst är det så att man är extra känslig för rörelse.
    men frågan är varför och hur man kan känna så konstigt utan anledning?! Det är ju skrämmande.
    vad bra att du har en plan! Hoppas allt blir bättre! 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-25 15:01:19 följande:
    Tror man måste arbeta mycket med tankarna.
    Typ KBT. Vår hjärna känner in vart enda minimala rörelse.
    Och känner efter för mycket. 
    Men finns väl en grund känslighet som är boven, och hjärnan reagerar med panik och rädsla.
    Ja, jag tror precis dom du!!
    Tankarma spelar en stor roll här.
    Men även spänningen i nacke/axlar.
    om jag bär tungt trycks allt ner och jag blir helt ostadig. Har även mycket sus i öronen och floaters i ögonen. Har du också det? 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-25 16:37:33 följande:
    Så sjukt att du nämnde det sista.
    Jag har tinnitus och floaters i båda ögonen. Skit störigt! 
    Tror det också påverkar helheten. Just för ljus, ljud triggar ens balans. Tycker det är jobbigt när det är starkt ljus ute, har jätte mycket floaters som blir ner synbara då. 
    Men har kollat upp detta och det är helt ofarligt.

Tänkte nog att du också kunde ha samma! 
    Det hör ihop alltihop med det överbelastade nervsystemet. Har du också hjärtrusningar/dubbelslag ibland? Den gungade yrseln har mer blivit till en allmän ostadighetskänsla. vet inte riktigt vart jag sätter fötterna. Kan kännas som man trampar fel ett steg ungefär. Har även svårt för olika underlag. Är det för mjukt eller halt golv blir jag väldigt osäker. Håller med dig möster och sånt. kollar jag ner på gatustenar känner jag nästan svindel.Har också svårt ställa om från stark sol ute till att gå in i huset. Då blir jag väldigt dåsig. Starka ljus är störande. Blir lätt bländad av starka lampor.
    Hör ju själv i det jag skriver hur fokuserad jag är på allting. Helt galet. Hela dagarna går åt till att fokusera på detta. 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-26 00:33:32 följande:
    Och hur behandlar man ett överbelastat nervsystem? 

Jag har dagliga hjärtrusningar. Haft i 20 år. Men ibland extra mycket i perioder. Är i en sådan period nu där jag har ganska mycket. Lyfte det med min läkare, och vi ska ev göra nytt långtids ekg om ett tag. 

Får också svindel av mönstrad mark. Och samma med gå från starkt ljus till mörkt. Känns som en konstant fylla. 

Vad gör du åt att bemästra detta?

Vet faktiskt inte vad man ska göra! Har ju haft detta i fler år! Men det man ska göra är andnings övningar! Diafragman är påverkad av den konstanta spänningen och man får hjärtklappning.
    Man ska äta hälsosamt och hålla sockret i balans, lägga sig i samma tid och stiga upp samma tid. inte äta för sent. Nervsystemet ska repareras på natten.
    Jag har inte skött något av detta så bra.
    Lägger mig för sent och upp för tidigt! Äter mycket sötsaker! ska pröva detta.
    Går du också runt och oroa dig hela tiden för att bli yr?
    Hela min dag blir påverkad. Eller kan du leva på som vanligt annars? Du verkar vara lite tuffare än jag. Jag är nojig för allt.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-04-26 13:50:22 följande:
    Låter logiskt. Men känns också så jäkla krystat att man måste leva på ett exakt vis jämt. Jag arbetar dessutom oregelbundet, så bara där brister mina rutiner.

Men detta med socker är ju något man bör ta bort från vardagen, det är ju ett gift i sig och inte hälsosamt. Tror det kan göra mycket gott för välmåendet om man tar bort det!

Jag har också en ständig gnagande oro jo för yrsel. För jag vet hur lätt den kan slå till. Den kan begränsa mig vissa dagar. Sen har jag så mycket kunskap i hur kbt fungerar och därför väljer jag att gå emot mig rädsla så ofta jag kan. För den ska inte stänga in mig. Det blir ju såklart en påverkad vardag att leva såhär. Därför försöker jag luska ut vad man kan göra för att dämpa symtomen. Försöker intala mig att där inte finns något medicinskt fysiskt fel utan att jag bara måste bemästra skiten på egen hand.
    Och skulle det mot förmodan finnas en bakomliggande orsak, så bör ju symtomen eskalera någongång och bli mer specifika tänker jag. Och då lär det väl också bli enklare att utreda.
    Men du är inte ensam med att leva med denna oron! 

Du tänker väldigt likt mig! Jag utmanar yrseln och tänker inte låta den vinna! Och då känns det faktiskt bättre!
    Tror precis som du om allt detta. Är glad att kunna prata och jämnföra med dig!

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-05-02 08:59:42 följande:

Har inte varit aktiv här på ett tag då jag ändå mått hyfsat bra. Men det varade inte så länge!
    får heller inte notiser när det skrivs här.
    finns det ingenstans vi kan skriva mer privat? Så slipper  skrivas ut helt öppet?
    har ni något förslag? 

känns ju som vi 3 har exakt samma ju. 

Hej!

roligt att höra av dig!
    Jag mår också bra ibland, men sen kommer det tillbaks!! Så himla tråkigt!
    jovisst jag skriver gärna privat men vet inte var?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-05-04 20:45:39 följande:
    Det låter bra 🙂 mejlar senare eller imorgon, beroende på om jag somnar vid nattning av kidsen eller ej 😆
    Jätte bra att du fixat en mejl. 
    Du har också fått min mail va? 
Svar på tråden Vad händer i min kropp?