• Anonym (Svärdottern)

Vill fira mitt barns födelsedag utan svärmor

Mitt barn fyller snart 1 år och jag har gått och längtat och planerat så länge! Vi planerar att ha kalas för honom med släkten några dagar efter på helgen, men fira själv födelsedagen hemma bara jag, min sambo och vår 1 åring!
    Min svärmor har en tendens att lägga sig och göra sin egen inblandning i saker större än vad jag är bekväm med och har nu bjudit in sig själv på hans födelsedag då hon själv säger att hon ?MÅSTE? vara med.
    Jag jobbar heltid så hinner bara träffa mitt barn ungefär 2h mellan jobb och läggdags och känner inte att det är tillräckligt med tid för att dela med sig till svärmor.
    Till historien hör att nästan hela min familj är död, har bara ett syskon kvar i livet. Så för mig känns det viktigt att vi får den här första födelsedagen ensamma så vi kan starta våra egna små traditioner och att vår nya lilla familj kan få bara mysa och vara i stunden utan att passa upp på någon utomstående.
    Min sambo är en riktig toffel när det kommer till sin mamma och vågar inte säga emot henne. Jag har sån ångest nu för jag tycker det är jobbigt att säga nej till svärmor, men samtidigt måste det väl vara okej att säga till någon som bjudit in sig själv att vi har andra planer och att det inte funkar just den dagen, men hon är hjärtligt välkommen på kalas med övriga släkten?

Hur hade ni gjort? 
  • Svar på tråden Vill fira mitt barns födelsedag utan svärmor
  • Anonym (hemfridsbrott)

Din sambo måste inte säga nej, räcker att en person i bostaden inte vill ha henne där. Ring polisen.

• Anonym (Kram)

Jag tycker att din idé är väldigt bra. Säg att ni gjort planer för själva födelsedagen och att ni firar med släkt och vänner på kalaset. 

Däremot behöver nog din sambo hjälpa till att begränsa kontakten så att det inte alltid är du som måste säga ifrån. Jag tycker att du ska ta upp det med honom, att han behöver hjälpa dig. 

• Anonym

Ja, det är ni som bestämmer när svärmor kommer på besök.

Jätteviktigt att ni står på er. Annars har ni svärmor rännande när ni inte vill. Ni bestämmer i ert hem. 
    Din sambo får säga till sin mamma

• olof 45

Kan förstå att det är ångestfullt, men tänk på att jobbiga samtal bara tar några minuter. Och jämför då med hur livet blir UTAN att ha haft det samtalet!

Rent krasst finns tre alternativ:

1) Du säger ifrån att ni har planer, och att hon är välkommen på familjefest den xyz. Säg att "Vi uppskattar dig mycket, men din tanke att du *måste* komma just precis det datumet, det håller VI inte med om. 

2) Din sambo säger ifrån att ni har planer, och att hon är välkommen på familjefest den xyz. Säg att "Vi uppskattar dig mycket, men din tanke att du *måste* komma just precis det datumet, det håller VI inte med om. 

3) Ingen av er säger något, och svärmor tror du givetvis att hon är välkommen, och kommer dyka upp.

Det finns inga andra möjligheter - ifall ni inte vill skicka ett anonymt brev? Kanske med bokstäver urklippta ur en tidning? Eller ett blommogram?

Du fattar poängen...

• Anonym (figaro)

Jag ser saken lite annorlunda. Din svärmor är ju ditt barns farmor och kommer för alltid att vara en viktig person i ditt barns liv. 

Din man kan ju åka hem till henne med barnet någon stund under födelsedagen om hon vill ge en present. 

• Anonym (N)
    Anonym (figaro) skrev 2025-03-03 13:16:40 följande:

Jag ser saken lite annorlunda. Din svärmor är ju ditt barns farmor och kommer för alltid att vara en viktig person i ditt barns liv. 

Din man kan ju åka hem till henne med barnet någon stund under födelsedagen om hon vill ge en present. 

Och TS med sambo är föräldrar och det är deras hem. Dom bestämmer.
    Farmor kommer att vara viktig ändå, även om hon inte åker dit oinbjuden. 

• Anonym (figaro)
    Anonym (N) skrev 2025-03-03 13:37:43 följande:

Och TS med sambo är föräldrar och det är deras hem. Dom bestämmer.
    Farmor kommer att vara viktig ändå, även om hon inte åker dit oinbjuden. 

Fast jag har inte sagt något annat. Jag sa att barnets far kanske kan åka över till farmor en stund med barnet om hon vill ge en present på födelsedagen.
  • Anonym (Varför?)

Varför just hon? Varför just på födelsedagen? Varför ska just hon ha specialbehandling av alla släktingar? Ska hon fira barnet två gånger eller tänker du att hon inte ska komma på kalaset?

Anonym (figaro) skrev 2025-03-03 13:16:40 följande:

• Anonym (N)
    Anonym (figaro) skrev 2025-03-03 13:44:08 följande:
    Fast jag har inte sagt något annat. Jag sa att barnets far kanske kan åka över till farmor en stund med barnet om hon vill ge en present på födelsedagen.
    Föräldrarna bestämmer. De vill fira barnet ensamma och TS vill spendera mycket tid med barnet. Punkt. 
  • Anonym (figaro)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-03-03 13:44:20 följande:

Varför just hon? Varför just på födelsedagen? Varför ska just hon ha specialbehandling av alla släktingar? Ska hon fira barnet två gånger eller tänker du att hon inte ska komma på kalaset?

Varför inte? Om det är viktigt för henne? Är det fel att få fira ett barn två gånger? Det vore väl mer fel om hon var totalt ointresserad av barnet och inte ville fira alls? Ju fler som älskar mitt barn, desto bättre. Livet har sina upp- och nedgångar och det är viktigt för barn att ha många vuxna runtomkring sig. Så tänker jag. 

Du låter som att du har taggarna utåt mot mig, lite bisarrt med tanke på att jag bara har skrivit två inlägg i den här tråden (nu tre). 

Alla har vi olika åsikter och det är helt okej! Jag skriver bara hur jag tänker, inte hur du måste tänka.
Svar på tråden Vill fira mitt barns födelsedag utan svärmor