Inlägg från: Anonym (Abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abc)

Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi

Mamman borde verkligen ha förstått när du tog upp det, att du inte tog upp det av snålhet utan för att det är ett riktigt problem. Det kräver ju en del innan man vågar lyfta något sådant. 

Mitt barn och hans bästis är aldrig hos oss utan alltid hos dom och jag har skitdåligt samvete över det och påpekar hela tiden att de såklart kan vara hos oss också och försöker göra enskilda saker för att bjuda tillbaka (tex åka till badhuset eller någon annan utflykt där jag bjuder på allt). Och då är de föräldrarna precis som jag och min man 2 stycken höginkomsttagare men om man har normalt vett så känns det såklart inte ok att inte bidra med sin del. 

Kanske att du kan prata med din dotter istället? Inte att ni har dåligt med mat utan inför varje dag i skolan säga "idag passar det bra att ni är hos oss" eller "idag så skulle det vara bra om ni kan gå hem till x efter skolan om ni ska umgås för det passar inte riktigt hos oss idag". Och om hon frågar om varför så får du väl hitta på olika ärenden som du ska göra som ursäkt. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Extremt snål) skrev 2025-03-04 16:38:55 följande:

Extremt snålt.

Fick själv sitta i rummet hos kompisar medans de åt lunch/middag och minns än idag hur snålt jag tyckte att det var. Och då var jag inte äldre än 5-6 år gamma.

Medans hemma hos oss så fick alla alltid äta, varenda gång de var hemma hos oss. Mina föräldrar var låginkomsttagare och vi bodde i hyresrätt. 

Så ja, du är extremt snål. 

Historiken kring att man inte bjöd kompisar på mat har inte med snålhet att göra utan är social norm som växte fram i fattigsverige. Om man bjöd på mat så kunde man sätta en fattig familj i en form av skuld i att de kanske inte hade råd att bjuda tillbaka. 

Sedan försvann den orsaken men kulturen fanns ändå kvar med att man inte bjöd på mat om det inte var överenskommet för barnet som var på besök hade ju föräldrar hemma som planerat en middag för en. 

Gemensamt för båda dessa orsaker är att man inte bjöd på mat pga respekt för kompisens familj (i början för dess ekonmi, sedan för dess middagsplaner med familjen), inte pga snålhet. 
Svar på tråden Kompisar som följer med efter skolan och dålig ekonomi