• Anonym (never ever)

Har jag eller min väninna rätt? Är en dömd person skyldig eller oskyldig?

Min väninnna har träffat en kille som hon genast blev intresserad av. Det visade sig att han var dömd för misshandel på både sin fru och son som bara var sju år. Han har nästan nyligen släppts fri. Han själv sade det en kväll själv till henne då hon fått höra på omvägar om rykten kring det. Han nekar till att det är sant och har gett sin version av varför han blev dömd. Min väninna valde att tro på hans ord. Hon menar att att han kan ha blivit oskyldigt dömd och att det finns exfruar som vill jävlas. 

Jag anser att det är extremt svårt i Sverige att bli oskyldigt dömd. Att det är stor sannolikhet i att han är skyldig. Därav blev han dömd. 

Min väninna har två små döttrar i förskoleåldern och fortsätter dejta en man som dömts för misshandel på sitt barn och sin fru. 

Detta har lett till att jag tackat nej till hennes senaste barnkalas då vi har döttrar i samma ålder. Jag har också tackat nej till en parmiddag som vi hade bokat innan detta uppdagades och sagt rakt ut att hon leker med elden och inte behöver fortsätta träffa någon efter denna information. 

Hon har nu blockat mig och vi är i princip osams pga detta. Hon tycker jag är dryg som inte längre vill träffa honom och tar avstånd. Jag känner att jag inte vill ha mina döttrar i hans sällskap. 

Jag kan inte tro att någon kan hålla med henne, för detta är helt obegripligt för mig. Så jag vill gärna höra från er, vem anser ni ha rätt? Är en dömd person med största sannolikhet skyldig eller oskyldig? Är det smart att fortsätta en reltion så tidigt i relationen nrä man fått nys på en sån här sak? 

• Svar på tråden Har jag eller min väninna rätt? Är en dömd person skyldig eller oskyldig?
  • Anonym (sg)

Mu beror det väl på vad brottet handlar om som avgör om det är lätt eller svårt att bli oskyldigt dömd. Som ex är det inte så svårt för en man idag att bli oskyldigt dömd för våldtäkt.

Sen förstår jag inte varför du ska ta upp just "döttrar" i tråden och inte barn.

Hade det inte varit lika farligt om du hade haft 2 söner menar du eller? Han är ju inte dömd för pedofili.

Med det sagt vivlar jag på att han har blivit oskyldig dömd för misshandel på både fru och barn. Men visst, det händer att mammor försöker manipulera barnet till att ljuga om misshandel eller våldtäkt. Sånt sker. 

Men man kan ju läsa både förundersökningen samt domen i sig och sedan fråga den som är dämd vad som faktiskt hände enligt den. Och därefter ta beslutet om man ska akta sig för personen eller inte. Jag som t ex ska bli skyldig för min första misshandel här nu strax. Men det var för att jag skyddade min hund moten full idiot. Men jag kommer åka dit. Men det betyder ju knappast att jag är ett monster för det. 

• Xenia

Din väninna är blåögd och tror det hon vill tro. Hon tar risker och låter sina barn ta risker också.

Du skulle kunna få ut domen och läsa själv. Där står det t ex om det finns tecken på misshandel (blåmärken m m) och läkarintyg. Sedan skulle du kunna visa det för henne. Men är ni redan ovänner så...

Eftersom han hävdar att han är oskyldig har han förstås inte heller genomgått någon behandling för att sluta misshandla heller.

• Anonym (m)

Ja, begär ut domen och fup och bilda dig en uppfattning om möjligheten kan finnas om allt som framgår är lögner och påhitt. Sen kan du skriva ett brev och bifoga dessa till din vännina.

Sen tycker jag en orosanmälan till soc. kan vara på sin plats här, åtminstone om hon inte vill lyssna.

• EnAnonumius
    Anonym (sg) skrev 2025-03-04 02:29:51 följande:

Sen förstår jag inte varför du ska ta upp just "döttrar" i tråden och inte barn.

Hade det inte varit lika farligt om du hade haft 2 söner menar du eller? Han är ju inte dömd för pedofili.

Förstår inte hur du kunde missa att TS skrev citerar:

"Det visade sig att han var dömd för misshandel på både sin fru och son som bara var sju år."

(slut citat)

Står tydligt att han var dömd för misshandel på sin son.

Så jag har svårt att tro att TS ser det som "farligare" för att det handlar om döttrar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (juris)

En person kan vara oskyldigt dömd men den typen av brott han är dömd för är i praktiken omöjligt att bli oskyldigt dömd för då det normalt sett är ett brott som pågår under lång tid och ger mängder med bevis och indikationer att fälla någon på.

Kan någon bli oskyldigt dömd för en engångshändelse som ett trafikbrott eller ett slagsmål i fyllan på krogen? Ja

Kan en person bli oskyldigt dömd där brottet är misshandel av fru och barn över kanske åratal? Nej.

Din väninna kommer att lära sig den hårda vägen ...

• EnAnonumius
    Anonym (never ever) skrev 2025-03-04 01:33:04 följande:

Jag kan inte tro att någon kan hålla med henne, för detta är helt obegripligt för mig. Så jag vill gärna höra från er, vem anser ni ha rätt? Är en dömd person med största sannolikhet skyldig eller oskyldig? Är det smart att fortsätta en reltion så tidigt i relationen nrä man fått nys på en sån här sak? 

Rätt eller fel.
    Du gör det du känner är rätt för dig och dina barn.

Vad din väninna väljer att göra är hennes sak, och åsikt kan man ju ha om detta. Jag personligen hade ju inte valt att vara ihop med någon som är dömd och suttit straffad för så allvarliga brott som misshandel av barn, i synnerhet om jag hade haft barn själv.

Hade valt bort att umgås med min vän/-inna om hen varit ihop,med en barnmisshandlare.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Agnes)

Du gör helt rätt i att ta avstånd från din väninna så länge hon är tillsammans med den där killen.
    Jag har valt bort vänner för mindre, tex att våra uppfostringsstilar skiljt sig markant åt och jag har inte velat att mina barn blir påverkade av det som jag sedan måste jobba bort.
    Jag har också erfarenhet av att en tjej blev tillsammans med en man som var dömd för misshandel och fick ett långt straff.
    Går inte in i detalj men den tjejen lever inte idag.
    De var ihop i ca 1 år utanför i samhället.
    Han ljög om misshandeln, att det handlade om självförsvar men när tjejen fick läsa domen så hade han ljugit grovt.
    Hon ville avbryta och då tog han hennes liv.

Så be kompisen att få del av domen säger jag bara.

• Anonym (Lisa)

Jag har varit i din situation TS. Och valde att inte ta avstånd, men vi sågs aldrig när han var med. Men jag fanns där och det visste hon. 

• Anonym

Han är såklart skyldig till det han blivit dömd för.

Man har dessutom möjlighet att överklaga. 

Att man skulle bli oskyldigt dömd i flera instanser är omöjligt.

Det finns gediget underlag om man ska bli fälld för dessa allvarliga brott på flera personer  som pågått under längre tid. 
    Det finns berättelser från flera personer, dokumenterade medicinska underlag av skador, vittnen (som sett skador, hört deras berättelser, sett misshandel osv)

Att din kompis underkänner Sveriges rättssystem för att en man uppvaktar henne är väldigt allvarligt. 
    Som flera skriver, har du hans namn och adress, köp domen på nätet. 

Svar på tråden Har jag eller min väninna rätt? Är en dömd person skyldig eller oskyldig?