Inlägg från: Anonym (värdelöst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (värdelöst)

Hög risk efter NUPP - hur tillförlitligt är mått av nackspalt?

Lita aldrig på kub. Har ett barn med down 1 av 1288 hade jag på kub. Kompis med 1 av 500 gjorde aldrig nipt  fick fullständigt frisk barn. mitt barn hade lite nackspalt tex.

• Anonym (värdelöst)

Be om  utökad ultraljud och utslutet i sådanfall andra orsaker till bred nackspalt om du är orolig. 

• Anonym (värdelöst)
    Aliona skrev 2025-03-04 22:37:59 följande:
    Vad menar du inte stämde?

Barnet föddes ju med trisomi 21 trots låg sannolikhet. 
    bred nackspalt kan vara ett tecken även på hjärtsjukdom. så på den säkra sidan be om utökad hjärtultraljud. 

• Anonym (värdelöst)
    Aliona skrev 2025-03-05 20:28:43 följande:
    Fast låg sannolikhet betyder ju inte ingen risk. I ert fall ett på vart 1288:e barn. Det är ju en fruktansvärd otur att det var just ditt barn som blev det 1288:e, men testet stämde ju. 
    Jag visste då att det är enbart siffror. Nipt test är ju 1 av 10000 tex. om resultatet är negativt. Under min andra graviditet valde jag göra nipt test då det är så säkert. det är ju risker med mera avancerad fosterdiagnostik. då pratade läkaren att nipt ska anses vara sannorliksiffra därmed. 

såg nu att jag glömde en 8. hade 12888 tom. poänge var att även väldigt bra siffror fortfarande inte på något sätt betyder att du kan vara mera säker.  mitt barn hade 1,8 i nackspalt och inga hjärtfel. ett utökad ultraljud går det hitta tex flera tecken på kromosom avvikelse och hjärtat studeras oftast noggrannare . Även personen som utför ultraljudet är mera kompetent. 
  • Anonym (värdelöst)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-05 20:59:36 följande:
    Tack för att du delar med dig. Jag har ju ingen tidigare erfarenhet då detta är min första graviditet och därmed även första KUB-testet. Hade jag vetat det jag vet nu hade jag inte gjort det. Som du är inne på - det är sannolikhet och inget annat. I mitt fall 1/113 och 1/269. Vi får se vad utfallet av NIPT blir. Sa er barnmorska/läkare något om utfallet och hur det kunde bli så trots så låg sannolikhet? Visst kan man även kolla på näsan på något sätt på NUPPen också?
    Precis nuppen och kub tittar man även på näsan. kort näsben är vanligt att se vid ultraljud vid downs. Min läkare (chefs läkare vid det suukhuset jag bor vid ett större sjukhus)  sa att om kub visar på tex trisomi är det vanligare att det rör sig om downs. mitt barn hade strax över normalt i näsben. Normal nackspalt. Mitt barn är ovanligr lång. de flesta downs barn är små. Typisk korta ben och längre överkropp. Detta kan noteras på ultralljud. När jag väntade mitt andra barn träffade jag denna läkare som sa att han inte riktigt kunde förklara varför ultraljud mässigt allt såg bra ut.  Men biomörkören var antagligen inte avvikande. Jag var 27 år viket gav mig bra siffror och normal nackapalt och och näsben. ospecifika som minde foster och lite längre överkropp har jag förstått är vanligt att se på ultraljud. 
Svar på tråden Hög risk efter NUPP - hur tillförlitligt är mått av nackspalt?