• Kallekula86

Mindre tillbaka på deklaration än vanligt, försöker förstå varför?

Hej, 

Som många andra dessa dagar hag jag väntat på att deklarationen ska dyka upp, vilket den gjorde idag.  Inser att jag i år får tillbaka betydligt mindre än vanligt.  Jag brukar senaste åren få tillbaka runt 25.000 kr och blev därför förvånad idag, när det stod att jag skulle få tillbaka 8.000.  Dvs. en ganska stor skillnad.

Försöker förstå och "rätta" till vad som felar, för att undvika detta till kommande år.  Då jag ser det som ett enkelt och trevligt sparande, att få tillbaka på skatten varje år.

Det enda som har förändrats i mina inkomster är att jag under 2024 blev beviljad ersättning från försäkringskassan för min dotter som har NPF-diagnos.  Insåg att FS säkerligen drar för lite skatt, och bad de därför att dra mer och efter min skattetabell.. 

Men är det något jag missar?  Om min arbetsgivare drar efter skattetabellen och även FS, borde inte det vara tillräckligt?  Eller behöver min arbetsgivare dra ytterligare skatt?

Anledningen till att jag fått / får tillbaka på skatten beror till stor del på ränteutgifterna, kopplade till en villa i storstadsområde.

• Svar på tråden Mindre tillbaka på deklaration än vanligt, försöker förstå varför?
  • Anonym (S)
    Kallekula86 skrev 2025-03-04 17:04:08 följande:
    Mindre tillbaka på deklaration än vanligt, försöker förstå varför?

Hej, 

Som många andra dessa dagar hag jag väntat på att deklarationen ska dyka upp, vilket den gjorde idag.  Inser att jag i år får tillbaka betydligt mindre än vanligt.  Jag brukar senaste åren få tillbaka runt 25.000 kr och blev därför förvånad idag, när det stod att jag skulle få tillbaka 8.000.  Dvs. en ganska stor skillnad.

Försöker förstå och "rätta" till vad som felar, för att undvika detta till kommande år.  Då jag ser det som ett enkelt och trevligt sparande, att få tillbaka på skatten varje år.

Det enda som har förändrats i mina inkomster är att jag under 2024 blev beviljad ersättning från försäkringskassan för min dotter som har NPF-diagnos.  Insåg att FS säkerligen drar för lite skatt, och bad de därför att dra mer och efter min skattetabell.. 

Men är det något jag missar?  Om min arbetsgivare drar efter skattetabellen och även FS, borde inte det vara tillräckligt?  Eller behöver min arbetsgivare dra ytterligare skatt?

Anledningen till att jag fått / får tillbaka på skatten beror till stor del på ränteutgifterna, kopplade till en villa i storstadsområde.

Kolla och jämför med förra året, så hittar du antagligen anledningen. 
  • Anonym (Abrovink)

Utifrån den sista meningen i ditt inlägg, räntorna har gått ner.
    Det får stor påverkan på de flesta.

Jag vet inte hur många gånger jag haft vänner som påpekat detta men som inte kunnat lägga ihop ett och ett.
    Ja, du får mindre tillbaka MEN det beror på att du betalat mindre i ränta under året OCH därmed att du haft mer i plånboken...jaha... får man till svar då.

Kan också vara att dina arbetsgivare/utbetalare hamnat mer rätt i hur mycket som ska dras utifrån totalen. Det har blivit mer rätt under året löpande och mindre att få tillbaka.

Du kan ju ta bort räntans påverkan och se hur det ligger till då?

• Jemp

Du har ju fortfarande betalat För mycket skatt så ingen har gjort fel.

Räntekostnaderna minskade under 2024 vilket gör att ränteavdraget blir mindre för de flesta, jämfört med 2023.

• mammatill6

Även om fk drar enligt tabell så räknas inkomsterna från ditt jobb och fk ihop när skatten ska dras. Vilket gör att din totala årsinkomst är högre och det egentligen ska dras efter den totala inkomsten. Men arbetsgivaren drar ju efter vad du tjänar där

• Kallekula86

Tack för feedback och kommentarer. 

Dock betalde jag mer eller mindre lika mycket i ränta 2024 som under 2023, så det är inte där i som differensen är. 

• Kallekula86
    mammatill6 skrev 2025-03-04 17:10:36 följande:

Även om fk drar enligt tabell så räknas inkomsterna från ditt jobb och fk ihop när skatten ska dras. Vilket gör att din totala årsinkomst är högre och det egentligen ska dras efter den totala inkomsten. Men arbetsgivaren drar ju efter vad du tjänar där

Tack för bra och matnyttig information. 

Så egentligen borde jag be min arbetsgivare att dra lite mer skatt, för att det ska bli hamna mer i linje med totala inkomsten ? 
  • MsM84

Sannolikt spökar ersättningen från försäkringskassan. 

• mammatill6
    Kallekula86 skrev 2025-03-04 17:19:30 följande:
    Tack för bra och matnyttig information. 

Så egentligen borde jag be min arbetsgivare att dra lite mer skatt, för att det ska bli hamna mer i linje med totala inkomsten ? 
    precis. Var precis som för mig. Gick från att få ganska mycket tillbaka till att få rest.
  • Kallekula86
    Jemp skrev 2025-03-04 17:08:52 följande:

Du har ju fortfarande betalat För mycket skatt så ingen har gjort fel.

Räntekostnaderna minskade under 2024 vilket gör att ränteavdraget blir mindre för de flesta, jämfört med 2023.

Helt införstådd med att ingen har gjort fel, det har jag inte heller påstått?

Jag försöker förstå vad anledningen är till att jag fick tillbaka såpass mycket mindre.  Så att jag förhoppningsvis kan justera till det, för att undvika att få tillbaka mindre och mindre, eller till och med restskatt om räntorna skulle gå ner tillräckligt.

• Anonym (Abrovink)
    Kallekula86 skrev 2025-03-04 17:23:25 följande:

Helt införstådd med att ingen har gjort fel, det har jag inte heller påstått?

Jag försöker förstå vad anledningen är till att jag fick tillbaka såpass mycket mindre.  Så att jag förhoppningsvis kan justera till det, för att undvika att få tillbaka mindre och mindre, eller till och med restskatt om räntorna skulle gå ner tillräckligt.

Ifall det är målet bör du ju söka jämkning. 
  • Anonym (hej)

Söker du jämkning kommer du få ännu mindre tillbaka, målet är ju att du ska betala rätt skatt och inte få varken pengar tillbaka eller restskatt. Ju mer pengar tillbaka du får desto sämre är det ju för dig. För att svara på din fråga, kan det vara så att du på ditt jobba tjänar under den statliga gränsen för inkomstskatt, (598 500 kr år 2024, knappt 50 tkr/månad) och när man lägger till inkomsten från Försäkringskassan kommer över den gränsen och då får betala statlig inkomstskatt?

• Anonym (money2money)

Jag får mindre i år, förra fick jag 8000 nu får jag bara 3500.
    Men jag är nöjd även om jag skulle ha blivit nollad, så länge jag inte hamnar på minus så är de fortfarande en win win för mig.

Svar på tråden Mindre tillbaka på deklaration än vanligt, försöker förstå varför?