Mindre tillbaka på deklaration än vanligt, försöker förstå varför?
Hej,
Som många andra dessa dagar hag jag väntat på att deklarationen ska dyka upp, vilket den gjorde idag. Inser att jag i år får tillbaka betydligt mindre än vanligt. Jag brukar senaste åren få tillbaka runt 25.000 kr och blev därför förvånad idag, när det stod att jag skulle få tillbaka 8.000. Dvs. en ganska stor skillnad.
Försöker förstå och "rätta" till vad som felar, för att undvika detta till kommande år. Då jag ser det som ett enkelt och trevligt sparande, att få tillbaka på skatten varje år.
Det enda som har förändrats i mina inkomster är att jag under 2024 blev beviljad ersättning från försäkringskassan för min dotter som har NPF-diagnos. Insåg att FS säkerligen drar för lite skatt, och bad de därför att dra mer och efter min skattetabell..
Men är det något jag missar? Om min arbetsgivare drar efter skattetabellen och även FS, borde inte det vara tillräckligt? Eller behöver min arbetsgivare dra ytterligare skatt?
Anledningen till att jag fått / får tillbaka på skatten beror till stor del på ränteutgifterna, kopplade till en villa i storstadsområde.