• Anonym (Anonym)

Klurig situation gällande sambolagen

Hej! Jag undrar vad som gäller angående min situation. Jag har varit tillsammans med min tjej i 3 år. 1år in i förhållandet så köpte jag en bostadsrätt och flyttade ensam in i den från att tidigare bott hemma. min flickvän bodde då i en hyresrätt som hon hade flyttat till någon månad sedan. Vi blev ej sambos direkt efter att jag flyttade utan det dröjde ytterligare 6 månader innan hon flyttade in. Min fråga är har hon då rätt till 50% av bostaden? I mina ögon köpte jag bostaden åt mig själv.

• Svar på tråden Klurig situation gällande sambolagen
  • Anonym (Sambos)

Ni var tillsammans innan du köpte lägenheten och det kan ses som att den införskaffades i gemensamt syfte att bo där i och med att hon flyttade in så snabbt.

Skriv samboavtal om att den är din.

• MammaTillDansband

Nej, Sambolagen säger så här:

Sambors egendom

3 §  Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning

Eftersom din sambo flyttade in först efter 6 månader har alltså inte bostaden "förvärvats för gemensam användning".

• Anonym (xxx)

Jag skulle säga nej, den köptes inte för gemensamt bruk. Ni var skrivna på två olika adresser vid köpet och även en tid efteråt. 

Om ni ska separera så låt henne ta fajten om hon vill, du bara hänvisar till att du köpte den själv. 

• Aliona

Så som du beskriver situationen så har hon ingen rätt till bostaden. En bostad ska vara köpt för gemensamt boende för att det ska falla under sambolagen. Flyttar man in i en lägenhet som ens sambo redan hade så har man inte rätt till hälften. 

Jag skulle ändå råda dig att skriva samboavtal så att det inte råder minsta tvivel. Sambon kanske hävdar motsatsen, och det kan vara svårt att bevisa om den köptes till bara dig eller till er båda. Man bör se om sitt eget hus. Förhoppningsvis går allting bra, men man ska också skydda sig mot om det värsta händer. 

• Anonym (Anonym)

Som tur är så tror jag inte att min sambo skulle begära hälften av lägenheten. Tror kanske de blir värre om jag skulle ta upp samboavtal nu när det känns nära att ta slut för oss två och att hon då kanske skulle begära en del.

Svar på tråden Klurig situation gällande sambolagen