Inlägg från: Anonym (Elin79) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin79)

Om parterapi

Det skulle kunna förekomma.
    Självklart utifrån vad för slags problematik man kommer dit med.

Vi har gått i omgångar (tillsammans sen tonåren) och det har varit otroligt givande. En gång något mindre men det var pga vi inte riktigt klickade med terapeuten. Annars har vi gått ur varje "omgång" stärkta och med nya verktyg.

Vill man testa så är det inte direkt dyrt heller om man går via sin kommun, tror vi betalade 170kr per gång senast eller nåt sånt.

• Anonym (Elin79)
    Fjäril kär skrev 2025-03-05 09:48:29 följande:

Ja det kan bli olika typer av uppdrag/läxa man får ta med sig och sen utvärdering vid nästa besök. Men det beror på varför man går dit och vad man egentligen behöver hjälp med. 

Jag och min man gick när vi krisade och skulle skiljas och det var oerhört infekterat. Istället för att tjafsa så fick en av oss sitta tyst och lyssna medan hon pratade med den andra. Sen efter halva tiden bytte man och den tysta fick nu berätta sin del och bemöta det som sagts. Så gjorde vi några gånger och det var också verktyget vi fick ta hem och jobba på , att lyssna i tystnad och sen bemöta det medan partnern är tyst. 

Känner igen mycket av det.
    Sågs ni också enskilt? Alltså med terapeuten?
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Micke) skrev 2025-03-05 10:22:13 följande:
    Jag har ochså gått i parterapi i samband med eller innan skilsmässa.
    Helt värdelöst.  95% av tiden gick åt till att hon fick prata.
    5 % av tiden fick jag bemöta hennes känslor, inte en enda gång frågade
    psykologen hur jag KÄNDE.  
    Efter fyra gånger gav jag upp, såg ingen poäng i att sitta där.
    Det låter inte optimalt nej, ni skulle ha testat en annan (om ni velat förstås) som bättre kunde se till att BÅDA kom till tals. Ibland kan man behöva testa sig runt lite.
  • Anonym (Elin79)

Det är ju hela tiden ett arbete att göra TS.
    Om din partner agerar på ett visst sätt och aldrig får förstå vad det får dig att känna, vad det leder till etc. så lär hen fortsätta.

Du kan inte ändra på din partner,  bara hantera dina känslor och reaktioner på det han gör (eller inte gör). Och för att en ändring ska ske så måste ju han vilja det. Han måste själv hitta skäl att vilja göra det.  Att han inte vill förlora dig, för att han vill göra dig glad, för att han vill ha en bättre kommunikation er emellan.

Men jag fattar att man tröttnar om man ska behöva påminna hela tiden!

Säg att problemet i mitt förhållande var att jag inte kände mig sedd och att vi var överens om att något så enkelt som att min man köpte en bukett blommor till mig varje fredag var lösningen. För att ta ett väldigt konkret exempel.

Inte okej lösning > jag påminner honom varje torsdag "glöm inte att köpa blommor till mig imorgon"

Okej lösning > han sätter larmet i mobilen så att han får en påminnelse om att gå ut på lunchen på fredag och köpa blommor till mig. För att han gärna vill göra mig glad men har svårt att komma ihåg. Han vill men han glömmer annars.

Det absolut mest verkningsfulla verktyget vi fick med oss när vi gick i rådgivning var det här:
    Transaktionsanalys, förkortas TA, är en psykologisk beskrivningsmodell - Insikter - [i.o.h] organisationsutveckling

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Man 9) skrev 2025-03-05 11:39:44 följande:

Kan väl inte vara svårare än att prata med varandra, 
    Funkar de eller inte , va ska tredje part bi dra med !

Det finns mycket som en utomstående person kan bidra med.

Att styra frågan till var och en, fråga konkret vad tycker du Stina om det här.. och vad tänker du då Olle när Stina säger så här?

Att få prata klart.

Att veta att jag kommer att vara i en trygg miljö där jag får möjlighet att prata BARA om det här i en timme och min partner kommer att sitta där och lyssna. Ingen av oss kan smita iväg, ta fram telefonen etc.

Det har varit otroligt värdefullt för oss att ha någon som liksom kan dra ur den det där allra innersta som man kanske inte kan/vågar/känner att man får ta upp när man försöker prata hemmavid.

Men det kan förstås vara olika. 
Svar på tråden Om parterapi