Vad är otrohet?
Det som blir rent fysiskt (kyssar, hångel, smek, sex) behöver väl kanske inte ens diskuteras. Om vi nu pratar en form av normalförhållande där man anser att de bitarna är exklusiva för sin partner och den relation man befinner sig i.
Själv så anser jag att det finns något man (somliga) kallar för känslomässig otrohet. Inte sällan så kan den ta sig i uttryck att man har en kontakt med en annan person; via telefon, via mail, via sms, via sociala plattformar. Där man kanske underhåller en kontakt som börjar anspelar på sex, som anspelar på att man skulle vilja ses, träffas, där man kanske även kastar sin nuvarande relation och partner "under bussen" och uttrycker ett missnöje kring den relation man befinner sig och "om det inte vore för XYZ"...
Och att detta sker bakom ryggen på ens partner, och den kanske även går till "överdrift" rent tidsmässigt/energimässigt. Dvs, man håller dörren ständigt på glänt. Man fiskar i gråa vatten... kanske för att man är för feg att antingen adressera problemen i sin befintliga relation, eller att man är för feg för att avsluta den...
Det skulle jag kalla för att vara känslomässigt otrogen...
Att vara social, att vara lite flirtig det må vara... men fortsätter man tänja på sin egen gräns, och en gräns som man kanske kan tro att ens partner har (dvs, "skulle jag berätta detta så skulle det nog framkalla en negativ reaktion), eller om man inte sätter sig själv i "det omvända"... då kan det börja bli knepigt...