• Anonym (Arg)

Rimligt att jag ska betala maten!?

Dotterns kompis fyllde år och frågade min tös om hon ville följa med hennes familj ut och äta, vilket hon ville. Inget tal om betalning eller något, dottern visste inte ens var de skulle, men misstänkte pizzeria eftersom kompisen älskar pizza.

Sen efteråt får jag höra att vi ska swisha för restaurangbesöket! De hade gått till en fin restaurang med hutlösa priser. När jag sa ifrån att jag aldrig låtit henne gå om jag vetat att jag skulle betala, och än mindre såna summor, svarade hon "men du förstår nog att vi inte lägger såna summor på andras barn?" Alltså va?

• Svar på tråden Rimligt att jag ska betala maten!?
  • Anonym (Sara)

Så, hur mycket vill de att ni betalar? Hur gammal är dottern? 

• Anonym (E)

Ännu en "vem betalar tråd"....

Vem bjöd in, kompisen, kompisens föräldrar? Var du inblandad i någon konversation?

Hur gamla är barnen, hur dyrt blev det?

Jag kan inte förstå hur folk kan ha så himla svårt med kommunikationen, är något oklart så får man väl fråga, det är nog inte jättevanligt att man väljer att fire en födelsedag på en pizzeria, om det inte är en liten by och det är wnda alternativet. Även om man gillar pizza så går man väl iså fall till en faktisk restaurang som har pizza på menyn

• Anonym

Missförstånd som borde ha klarats upp innan men eftersom det nu inte gjordes, är det väl bara att betala, bli lite sur och inte göra om det.

• Anonym (Man 9)

Bjuder man med barn så betalar man för barn , de e bra utan egen inkomst!

• Anonym (kommunikation)
    Anonym (Arg) skrev 2025-03-05 14:15:19 följande:
    Rimligt att jag ska betala maten!?

Dotterns kompis fyllde år och frågade min tös om hon ville följa med hennes familj ut och äta, vilket hon ville. Inget tal om betalning eller något, dottern visste inte ens var de skulle, men misstänkte pizzeria eftersom kompisen älskar pizza.

Sen efteråt får jag höra att vi ska swisha för restaurangbesöket! De hade gått till en fin restaurang med hutlösa priser. När jag sa ifrån att jag aldrig låtit henne gå om jag vetat att jag skulle betala, och än mindre såna summor, svarade hon "men du förstår nog att vi inte lägger såna summor på andras barn?" Alltså va?

Detta visar bara hur viktigt det är att kommunicera så att inte missförstånd uppstår. 

Familjen borde ha kommunicerat att de ville att din dotter skulle följa med och äta, men att de ej skulle bjuda på maten.

Du borde ha kollat av ifall de skulle bjuda på maten eller inte, och även vad det skulle kosta. Då kunde du valt att säga ja eller nej till att dottern kunde följa med. 

Hade ni kommunicerat normalt så hade ni till och med kunnat komma fram till en kompromiss som funkade för er alla. 
  • Anonym (Arg)

Nej jag var inte inblandad. Hon var hos dem samma dag de skulle åka dit och blev erbjuden att följa med, jag vet inte vem som förde det på tal först. De går i högstadiet.

• Anonym (Arg)
    Anonym (kommunikation) skrev 2025-03-05 14:46:58 följande:
    Detta visar bara hur viktigt det är att kommunicera så att inte missförstånd uppstår. 

Familjen borde ha kommunicerat att de ville att din dotter skulle följa med och äta, men att de ej skulle bjuda på maten.

Du borde ha kollat av ifall de skulle bjuda på maten eller inte, och även vad det skulle kosta. Då kunde du valt att säga ja eller nej till att dottern kunde följa med. 

Hade ni kommunicerat normalt så hade ni till och med kunnat komma fram till en kompromiss som funkade för er alla. 
    När man drar med någon annans barn på en dyr restaurang tycker jag det faller på dem att informera. Jag fick frågan i farten om hon kunde få stanna hos dem över natten för de ska ut och äta och erbjöd henne att följa med. 
  • Krocko

Men fy vilka pinsamma människor det finns Spöke
    frågar man en kompis om den vill följa med och fira på restaurang så är det ju självklart i min värld att man bjuder. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Arg) skrev 2025-03-05 14:51:59 följande:

Nej jag var inte inblandad. Hon var hos dem samma dag de skulle åka dit och blev erbjuden att följa med, jag vet inte vem som förde det på tal först. De går i högstadiet.

Så hon berättade det inte för dig att hon skulle följa med, så du hann prata med föräldrarna?

Ja, du får ju betala, se det som en läxa.
  • Anonym (kommunikation)
    Anonym (Arg) skrev 2025-03-05 14:55:31 följande:
    När man drar med någon annans barn på en dyr restaurang tycker jag det faller på dem att informera. Jag fick frågan i farten om hon kunde få stanna hos dem över natten för de ska ut och äta och erbjöd henne att följa med. 
    Oj, kom de alltså och tog barnet från ert hem utan att du hade sagt att barnet fick följa med?

Nej, jag tycker att båda parter har lika mycket skyldighet att kommunicera och se till att man är överens. Ni är väl vuxna människor?

Du kunde ju frågat i farten var de skulle äta och om du skulle bidra med något.
Svar på tråden Rimligt att jag ska betala maten!?