• Anonym (Ful)

Begynnelse till tandlossning

Jag är så ledsen och besviken på hur jag tagit hand om min hälsa.
    För ett par år sedan hade jag vita, nästintill perfekta tänder (naturligt).
    Sedan började jag må väldigt dåligt med ångest och depression.
    Blev sämre på att ha rutin kring tandborstning osv. Men det värsta av allt, jag gick med på att börja äta antidepressiva. I flera omgångar.

Nu, för ett par månader sedan har jag vågat läsa mig till att själva tabletterna - på grund av minskad salivproduktion - kan ge tandlossning.
    Senast jag var hos tandläkaren sade de att jag har begynnelse till tandlossning, och det går inte att återställa. :(

Jag använder tandpetare, tandtråd osv. så det är inte där problemet ligger. Utan det är de jäkla tabletterna!!! Jag är så ledsen att jag ens gick med på det här.
    Har en bild på mig från innan jag började med tabletterna. Jag hade vita, raka, starka tänder. (naturligt vita). 
    Nu ser de svagare ut, med sämre tandkött och sämre emalj osv.

Det går ju inte att gå tillbaka i tiden! Jag är så ledsen och jag får panik!!! :(
    Kommer aldrig få tillbaka mina tänder som de var. 
    Vill bara dö!! :(
    Varför lyssnade jag ens på de idiotiska läkarna? 
    Jag hatar att få panik varje dag jag borstar tänderna, eller bara kollar mig i spegeln för jag är så ful. 

• Svar på tråden Begynnelse till tandlossning
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ful)

Det är ju en biverkning av tabletterna. 
    Diabetes har de nyligen kollat, och det hade jag inte, enligt läkaren. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ful)

Konstiga svar, är du läkare själv kanske? 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ful)
    Wayward skrev 2025-03-05 17:41:52 följande:
    Vad menar du? Diabetes kan leda till tandlossning,  och det var väl ändå tur, att du inte hade diabetes, nu när du hade sån otur med tänderna..,Vad I svaren är konstigt?
    Att du "skrev tur i oturen", och helt avfärdade min kritik att vården skriver ut antidepressiva utan att berätta att en av biverkningarna är muntorrhet som kan leda till tandlossning. Att de förespråkar dessa tabletter som första och ofta enda åtgärd till ångest/depression osv.

Tandlossningen är alltså inte pga. diabetes utan pga. biverkning av läkemedel. (Högst troligt):
  • Meddelande borttaget
  • Malim

Goda nyheter för dig är att minskad salivproduktion inte ger tandlossning. SSRI (antidepressiva läkemedel) KAN dock ge muntorrhet vilket i sin tur ökar risken för karies, men inte tandlossning. Men har du redan en begynnande tandlossningsproblematik så är det än mer viktigt att sköta din munhälsa och att göra rent mellan tänderna för att inte skynda på processen. Det finns också många olika salivstimulerande produkter att köpa på apoteket om du misstänker eller lider av muntorrhet. Hoppas jag gav dig ett bra svar.
    //Utbildad tandsköterska och apotekstekniker

♥ Filippa 2004 ♥ Kelvin 2009 ♥ Clarissa 2011 ♥ Mindy 2016 ♥ Toddy 2017 ♥
  • Anonym (M)
    Anonym (Ful) skrev 2025-03-05 17:51:36 följande:
    Att du "skrev tur i oturen", och helt avfärdade min kritik att vården skriver ut antidepressiva utan att berätta att en av biverkningarna är muntorrhet som kan leda till tandlossning. Att de förespråkar dessa tabletter som första och ofta enda åtgärd till ångest/depression osv.

Tandlossningen är alltså inte pga. diabetes utan pga. biverkning av läkemedel. (Högst troligt):
    Du har dock själv ett ansvar att läsa bipacksedeln innan du börjar med läkemedlet. Hade du gjort det hade kunnat motverka muntorrhet och minskad salivproduktion  
  • Anonym (biverkan)
    Anonym (Ful) skrev 2025-03-05 16:24:36 följande:
    Begynnelse till tandlossning

Jag är så ledsen och besviken på hur jag tagit hand om min hälsa.
    För ett par år sedan hade jag vita, nästintill perfekta tänder (naturligt).
    Sedan började jag må väldigt dåligt med ångest och depression.
    Blev sämre på att ha rutin kring tandborstning osv. Men det värsta av allt, jag gick med på att börja äta antidepressiva. I flera omgångar.

Nu, för ett par månader sedan har jag vågat läsa mig till att själva tabletterna - på grund av minskad salivproduktion - kan ge tandlossning.
    Senast jag var hos tandläkaren sade de att jag har begynnelse till tandlossning, och det går inte att återställa. :(

Jag använder tandpetare, tandtråd osv. så det är inte där problemet ligger. Utan det är de jäkla tabletterna!!! Jag är så ledsen att jag ens gick med på det här.
    Har en bild på mig från innan jag började med tabletterna. Jag hade vita, raka, starka tänder. (naturligt vita). 
    Nu ser de svagare ut, med sämre tandkött och sämre emalj osv.

Det går ju inte att gå tillbaka i tiden! Jag är så ledsen och jag får panik!!! :(
    Kommer aldrig få tillbaka mina tänder som de var. 
    Vill bara dö!! :(
    Varför lyssnade jag ens på de idiotiska läkarna? 
    Jag hatar att få panik varje dag jag borstar tänderna, eller bara kollar mig i spegeln för jag är så ful. 

Det är inte så troligt att det skulle gå så fort som på bara några år om du också sköter tänderna som du ska. Inte heller borde det synas för ögat att själva tänderna ser svagare ut. 

Det är inte heller så att begynnande tandlossning inte går att vända. Om tandläkaren sagt det så bör du byta tandläkare och få en ny bedömning. 

Kanske känns det bättre för dig att kunna skylla på medicinerna, men i själva verket så är det ditt eget ansvar. Både att kolla biverkningar av mediciner och värdera risken mot nyttan, och att sköta dina tänder så att du inte får problem som eskalerar så på några år. 

Här är lite info om vad du kan göra. 

Tandlossning: Orsaker, Symptom och Behandling ? Aqua Dental
Svar på tråden Begynnelse till tandlossning