• Anonym (Attans)

Tappat allt

Jag fick en märklig reaktion på sertralin som jag åt under 2 veckors tid. På den fjortonde dagen erfor jag stark ångest, så pass som jag aldrig tidigare har upplevt, så att jag bara ville fly ut ur kroppen. Hjärtat slog hårt. Jag kallsvettades och skakade. Kunde inte somna. Jag hade desssutom inga negativa tankar under upplevelsen, för precis innan den kom var jag helt euforisk för hade varit på Stand Up Comedy och skrattat järnet precis innan.

Slutade tvärt cold turkey. Läkaren sa att det var okej. (Snälla säg inte, du borde ha slutat tvärt, det säger alla - men det hjälper ju mig ingenting).

7 veckor senare efter att ha känt mig neurotiskt kommer försenade utsättningssymptom, och jag känner mig stressad i vågor med korta fönster emellan. Jag sover inte mer än 4 - 6 timmar per natt. Jag fick också muskelryckningar. Jag hade också inga negativa tankar. Kunde spela ett roligt datorspel med en kompis, och sen känna plötslig stress och ångest.

Sen idag kom också anhedoni och koncentrationssvårigheter på en ny nivå. Min hjärna filtrerar inte längre ut alla intryck från olika sinnesintryck. Allt sker på samma gång. Jag kan inte njuta av någonting alls längre.

Jag har också fått tinnitus. Det ringer i öronen hela tiden.

Det känns sorgligt att sertralin förstörde mitt liv på detta sätt. Det värsta är att läkaren inte sa ett ord om att det kunde vara såpass svårt att sluta, och att man till och med kan få permanenta skador såsom sexuell anhedoni. 

Jag blir avis på alla människor som kan sitta på tåget och bara ta det lugnt. För jag kan det inte. Jag har stress hela tiden. Jag kan inte ens njuta av maten jag äter längre. Det känns galet att allt det här kunde hända mig, jag som bara fick rådet att testa. Det gick väldigt fort att få ut det här läkemedlet, och ingen sa ens åt mig att kolla på biverkningarna.

När jag frågade om det var beroendeframkallande, sa läkaren nej. Men det var det ju!

Ville bara skriva av mig.

• Svar på tråden Tappat allt
  • Anonym (Aldrig mer)

Jag tror inte att det förstört ditt liv, utan att det är tillfälligt. Med det sagt så tycker jag sannerligen att de borde varna. Hade själv ett helvete med blixtar i hjärnan under flera månader, trots att jag trappade ner som man skulle. Aldrig mer alltså.

• Anonym (?)

SSRI kan utlösa mani vid underliggande bipolär sjukdom i vissa fall kolla upp det med din läkare!

• Anonym (har provat)

Det är intressant och läsa människors olika reaktioner på sertralin. Jag tror att det hjälpte på något sätt under de sex år jag knaprade det. Jag hade inte större problem mer än att det tog bort sexlusten (vilket jag inte hade några problem med) och det var hur enkelt som helst att trappa ner och avsluta behandlingen. Jag trappade i och för sig ner under tre månader om det nu har någon betydelse.

Jag tyckte mig behöva starta upp med det drygt 7 år senare, men då efter ett knappa år tyckte jag inte det gav mig mer än att det tog bort sexlusten. Dvs. gjorde inget för att få mig att må bättre rent allmänt. Så jag trappade ner igen, och utan problem även denna gången.

Men, det är väl så naturligtvis att som med allt annat så är det individuellt hur kroppen reagerar.

• Anonym (Attans)

Bara 14 tabletter för att totalt rubba mig vid 21 års ålder :/

• Anonym (Aldrig mer)
    Anonym (Attans) skrev 2025-03-05 19:07:35 följande:

Bara 14 tabletter för att totalt rubba mig vid 21 års ålder :/

OM det är SSRI som orsakat dessa, så kommer det att gå över.
  • Anonym (Attans)
    Anonym (Aldrig mer) skrev 2025-03-05 19:15:37 följande:
    OM det är SSRI som orsakat dessa, så kommer det att gå över.
    Skulle jag lista alla symptom som jag har erfarit skulle det nog bli över 100 styckna liksom! Och nu har det gått så pass lång tid. Det är oproportionerligt mycket lidande i förhållande till tiden som jag tog sertralinet (2 veckor). Nu har det gått 2 och en halv månad sen jag slutade förra året i December. Det är skrattretande att det förföljer mig så länge, ett dumt förhastat och ogenomtänkt beslut ? med stöd av vården. Så dumt! :( De verkligt läskiga symptomen kom också för 4 veckor sedan, med stress, halsbränna, sömnbris pga oförmåga att sova särdeles läng, koncentrationsvårigheter, anhedoni, brännande känslor på kroppen, andningssvårigheter, oregelbunden hjärtrytm, halsbränna, ledvärk, förstoppning, synförändringar, tinnitus, huvudvärk, trötthet så att jag grät, disassocistion, och andra smärtor, kallsvett, och så vidare. Finner det tokgalet att jag tvingas genomlida detta, och rädd att dessa påfrestningar drabbar min skolgång, inlärningsförmåga, kreativitet, problemlösnings förmåga och att jag kanske ska få minnesförlust eller i övrigt sämre kognitiva förmågor eller balanssinne. Och jag blir arg när jag tänker på orsaken till det hela, att jag själv inte tog reda på något om medicinen för jag litade på läkaren samt min pappa som också råkade jobba med att sälja antidepressiva, så jag blev lite blind att tro att det var ofarligt lite som en Alvedon. 
  • Anonym (Aldrig mer)
    Anonym (Attans) skrev 2025-03-05 21:41:59 följande:
    Skulle jag lista alla symptom som jag har erfarit skulle det nog bli över 100 styckna liksom! Och nu har det gått så pass lång tid. Det är oproportionerligt mycket lidande i förhållande till tiden som jag tog sertralinet (2 veckor). Nu har det gått 2 och en halv månad sen jag slutade förra året i December. Det är skrattretande att det förföljer mig så länge, ett dumt förhastat och ogenomtänkt beslut ? med stöd av vården. Så dumt! :( De verkligt läskiga symptomen kom också för 4 veckor sedan, med stress, halsbränna, sömnbris pga oförmåga att sova särdeles läng, koncentrationsvårigheter, anhedoni, brännande känslor på kroppen, andningssvårigheter, oregelbunden hjärtrytm, halsbränna, ledvärk, förstoppning, synförändringar, tinnitus, huvudvärk, trötthet så att jag grät, disassocistion, och andra smärtor, kallsvett, och så vidare. Finner det tokgalet att jag tvingas genomlida detta, och rädd att dessa påfrestningar drabbar min skolgång, inlärningsförmåga, kreativitet, problemlösnings förmåga och att jag kanske ska få minnesförlust eller i övrigt sämre kognitiva förmågor eller balanssinne. Och jag blir arg när jag tänker på orsaken till det hela, att jag själv inte tog reda på något om medicinen för jag litade på läkaren samt min pappa som också råkade jobba med att sälja antidepressiva, så jag blev lite blind att tro att det var ofarligt lite som en Alvedon. 
    Är du säker på att det är SSRI som orsakat detta? Har du sökt hjälp? Det låter som att du behöver hjälp ganska omgående med detta.
  • Anonym (Attans)
    Anonym (Aldrig mer) skrev 2025-03-05 22:27:29 följande:
    Är du säker på att det är SSRI som orsakat detta? Har du sökt hjälp? Det låter som att du behöver hjälp ganska omgående med detta.
    Ja helt säker. Däremot kommer symptomen i omgångar, vågor och fönster. Upplever tack och lov inte allt samtidigt, och mycket har ju försvunnit, men då kommer nya symptom, såsom exempelvis lite torra ögon. Av den mottagning som skrev ut läkemedlet har jag inte fått så mycket hjälp, men ska få prata med en psykolog över telefon på torsdag. 
  • Anonym (Attans)

Också jobbigt är att min pappa inte alls förstår att det är sertralinet, eller vägrar tro det, och menar att det bara är att skärpa till sig och inte klaga. Kan inte prata med honom om hur jag mår, han säger att han aldrig mer ens vill höra ordet ?sertralin?. Men mamma är mer förstående. Just nu är dock mina symptom mest:
     - stress. kan helt plötsligt få stress från ingenstans
     - sömnstörningar
     - förstoppning
     - viktnedgång utan att jag anstränger mig
     - tinnitus
     - torra ögon
     - neuropati (odiagnostiserad dock, detta har varit mycket besvärligt och jag åt mycket Alvedon i början för att kunna sova men har blivit bättre nu)
     - anhedoni (verkar vara en mildare variant) i perioder
     - koncentrationssvårigheter
     - ledsmärta
     - spända muskler

• Anonym (Aldrig mer)
    Anonym (Attans) skrev 2025-03-05 23:38:19 följande:

Också jobbigt är att min pappa inte alls förstår att det är sertralinet, eller vägrar tro det, och menar att det bara är att skärpa till sig och inte klaga. Kan inte prata med honom om hur jag mår, han säger att han aldrig mer ens vill höra ordet ?sertralin?. Men mamma är mer förstående. Just nu är dock mina symptom mest:
     - stress. kan helt plötsligt få stress från ingenstans
     - sömnstörningar
     - förstoppning
     - viktnedgång utan att jag anstränger mig
     - tinnitus
     - torra ögon
     - neuropati (odiagnostiserad dock, detta har varit mycket besvärligt och jag åt mycket Alvedon i början för att kunna sova men har blivit bättre nu)
     - anhedoni (verkar vara en mildare variant) i perioder
     - koncentrationssvårigheter
     - ledsmärta
     - spända muskler

Tror att du bör kolla upp detta med en läkare också för en fysisk undersökning. Att 14 tabletter SSRI skulle orsaka allt detta så långt efter är inte så sannolikt. Stress och ångest kan göra mycket med kroppen, men det kan också finnas fysiska orsaker som bör kollas upp.
Svar på tråden Tappat allt