Tappat allt
Jag fick en märklig reaktion på sertralin som jag åt under 2 veckors tid. På den fjortonde dagen erfor jag stark ångest, så pass som jag aldrig tidigare har upplevt, så att jag bara ville fly ut ur kroppen. Hjärtat slog hårt. Jag kallsvettades och skakade. Kunde inte somna. Jag hade desssutom inga negativa tankar under upplevelsen, för precis innan den kom var jag helt euforisk för hade varit på Stand Up Comedy och skrattat järnet precis innan.
Slutade tvärt cold turkey. Läkaren sa att det var okej. (Snälla säg inte, du borde ha slutat tvärt, det säger alla - men det hjälper ju mig ingenting).
7 veckor senare efter att ha känt mig neurotiskt kommer försenade utsättningssymptom, och jag känner mig stressad i vågor med korta fönster emellan. Jag sover inte mer än 4 - 6 timmar per natt. Jag fick också muskelryckningar. Jag hade också inga negativa tankar. Kunde spela ett roligt datorspel med en kompis, och sen känna plötslig stress och ångest.
Sen idag kom också anhedoni och koncentrationssvårigheter på en ny nivå. Min hjärna filtrerar inte längre ut alla intryck från olika sinnesintryck. Allt sker på samma gång. Jag kan inte njuta av någonting alls längre.
Jag har också fått tinnitus. Det ringer i öronen hela tiden.
Det känns sorgligt att sertralin förstörde mitt liv på detta sätt. Det värsta är att läkaren inte sa ett ord om att det kunde vara såpass svårt att sluta, och att man till och med kan få permanenta skador såsom sexuell anhedoni.
Jag blir avis på alla människor som kan sitta på tåget och bara ta det lugnt. För jag kan det inte. Jag har stress hela tiden. Jag kan inte ens njuta av maten jag äter längre. Det känns galet att allt det här kunde hända mig, jag som bara fick rådet att testa. Det gick väldigt fort att få ut det här läkemedlet, och ingen sa ens åt mig att kolla på biverkningarna.
När jag frågade om det var beroendeframkallande, sa läkaren nej. Men det var det ju!
Ville bara skriva av mig.