• Anonym (Lindi)

Kan polisen åka hem till nån som tar droger i sitt eget hem?

Som rubriken lyder. Kan man få polisen att "ta" någon om man tipsar om att personen sitter hemma och tar droger eller struntar de i såna "småbrott"? 
    Jag är SÅ less på mitt knarkande ex, som hela tiden "kommer undan". Han har ansvar för våra barn en del av tiden och beter sig då väldigt irrationellt och/eller sover mkt. Jag är osäker på om han tar droger när barnen är där, men hundra procent säker på att han gör det alla andra dagar. Han stör grannar, köper sex, röker inne, stojar och härjar. 
    Är det ens nån idé att tipsa polisen? Åker de ens hem till nån för en sån sak? 
    Han skulle behöva tas på bar gärning då han ähen säljer droger (enl rykten). 

• Svar på tråden Kan polisen åka hem till nån som tar droger i sitt eget hem?
  • Xenia

Ska du tipsa polisen får du förstås säga att du vet att han har droger hemma och att han säljer droger. Det borde få dem mer intresserade. Men gäller det hasch eller tyngre droger?

Men kommer ditt ex förstå att det är du som är bekom tipset?

Hur ofta är barnen där, har han dem halva tiden? Hur gamla är barnen? Har han droger hemma är det synnerligen olämpligt att barnen är där.

• Anonym (L)

Det är INTE brottsligt att ta droger (tyvärr). Så vad skulle man ringa polisen för?

• Mandel

Snarare orosanmälan om han inte kan ta hand om barnen på ett bra vis för att han tar droger.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym
    Anonym (L) skrev 2025-03-06 12:12:00 följande:

Det är INTE brottsligt att ta droger (tyvärr). Så vad skulle man ringa polisen för?

Beror ju på drogerna. Illegala droger är illegala att inneha och bruka. Legala droger är legala att inneha och bruka.
  • Anonym (X)

Det stämmer inte, det är visst brottsligt även med eget bruk av droger.

• Anonym (SC)

Gör en anonym orosanmälan till Socialtjänsten. Säg att du är en bekymrad granne som är orolig över barnen då pappan upplevs påverkad osv...

Socialtjänsten kan påbörja en utredning och då samtidigt kräva drogtester osv. 

• Anonym (orosanmälan)

Gör en orosanmälan. Gör den i ditt namn.

• Anonym (knark)

Jo, det är brottsligt
    Om narkotika påträffas i  urin / blod  så blir du dömd för narkotikabrott
  • Anonym (Eh)

Det är säkert 20 år sen den lagen ändrades. När jag var ung var innehav, försäljning m.m brottsligt men inte att exempelvis vara påverkad av droger på krogen. Det är olagligt idag!
  • Anonym (Lindi)
    Anonym (SC) skrev 2025-03-06 12:48:32 följande:

Gör en anonym orosanmälan till Socialtjänsten. Säg att du är en bekymrad granne som är orolig över barnen då pappan upplevs påverkad osv...

Socialtjänsten kan påbörja en utredning och då samtidigt kräva drogtester osv. 

Tack för svar! Jag önskar att det funkade så. Men socialtjänsten får inte tvinga till drogtester tyvärr. De har försökt flera omgångar att få pappan att lämna prover inför umgängen. Av 10 ggr kom han 1 gång. Utan att de meddelade mig att han uteblivit. SÅ stört system! Det är därför jag sätter min tilltro till polisen. 
Svar på tråden Kan polisen åka hem till nån som tar droger i sitt eget hem?