• AndreaBD

Sjukdagar när man har flera jobb och/eller olika långa dagar

Vet någon hur man räknar där? Jag kombinerar två deltidsjobb, sammanlagt 75 % (just nu). Jag är osäker, när jag blir sjuk, drar de då "en dag"? Mina 
    dagar är ganska olika långa. En är 9 timmar, en annan dag bara 2 timmar. Då vill man inte sjukanmäla sig om man ändå bara har 2 timmar. Framför allt också för att jag har för mig att de då drar en hel dag. Men ÄR det så???

Egentligen är det inte de två jobben som är knepiga, snarare de olika långa dagar. Det kanske kan vara problem där också, om jag t.ex. skulle vara sjuk flera dagar och jag jobbar någon av dagarna bara på det ena jobbet, inte på det andra. 

Exempel: Låt oss säga man är sjuk måndag till onsdag. På den ena arbetsplatsen skulle man ha jobbat alla tre dagar, men på den andra inte alla. Om man t.ex. inte jobbbar tisdagen där, så skulle man alltså vara sjuk måndag till onsdag, men på det ena jobbet jobbar man inte tisdag? Blir det rätt automatiskt eller?

• Svar på tråden Sjukdagar när man har flera jobb och/eller olika långa dagar
  • Anonym (Iris)

Arbetsgivarna har ingen koll på varandra utan du kan vara sjuk på ena stället men inte på det andra. Och är du sjuk så kan du få karens hos båda.
    Exakt hur sjukfrånvaroavdrag och sjuklön beräknas beror på kollektiavtal, om det saknas är det sjuklönelagen som styr. 

• mammatill6

Vår arbetsgivare står för sig. Och karrnsavdragwt är idag 1/5-del av veckolönen. det för stt det ska bli samma avdrag oavsett hur lång dagen är.

• AndreaBD
    mammatill6 skrev 2025-03-06 14:47:08 följande:

Vår arbetsgivare står för sig. Och karrnsavdragwt är idag 1/5-del av veckolönen. det för stt det ska bli samma avdrag oavsett hur lång dagen är.

Okej, så det är så att alla dagar är "lika mycket värda"? Man får avdrag med 1/5 av veckolönen - även om jag bara skulle jobba nån timma eller två den dagen?
  • AndreaBD
    Anonym (Iris) skrev 2025-03-06 14:04:02 följande:

Arbetsgivarna har ingen koll på varandra utan du kan vara sjuk på ena stället men inte på det andra. Och är du sjuk så kan du få karens hos båda.
    Exakt hur sjukfrånvaroavdrag och sjuklön beräknas beror på kollektiavtal, om det saknas är det sjuklönelagen som styr. 

Okej, det är krångligt med kollektivavtalen. Det måste jag titta på i lugn och ro. I det här fallet är det faktiskt samma arbetsgivare, en kommun, men två olika arbetsplatser (två olika anställningar). 

Kommer dock snart att avsluta det ena, kommer att ha två eller i värsta fall tre olika deltidsjobb. Frågan är ju också hur det blir om man, låt oss säga blir sjuk på en tisdag, då man bara jobbar på det ena jobbet. Så man får karensdag där. Sedan skulle man jobba på det andra jobbet onsdag - får man då en karensdag där för onsdag för att det är första dagen man är sjuk DÄR? 
  • mammatill6
    AndreaBD skrev 2025-03-06 15:41:16 följande:
    Okej, så det är så att alla dagar är "lika mycket värda"? Man får avdrag med 1/5 av veckolönen - även om jag bara skulle jobba nån timma eller två den dagen?
    ja exakt. Om du går på fast schema.
  • Anonym (Iris)
    AndreaBD skrev 2025-03-06 15:46:23 följande:
    Okej, det är krångligt med kollektivavtalen. Det måste jag titta på i lugn och ro. I det här fallet är det faktiskt samma arbetsgivare, en kommun, men två olika arbetsplatser (två olika anställningar). 

Kommer dock snart att avsluta det ena, kommer att ha två eller i värsta fall tre olika deltidsjobb. Frågan är ju också hur det blir om man, låt oss säga blir sjuk på en tisdag, då man bara jobbar på det ena jobbet. Så man får karensdag där. Sedan skulle man jobba på det andra jobbet onsdag - får man då en karensdag där för onsdag för att det är första dagen man är sjuk DÄR? 
    Precis så.
    Just för att de i normalfallet inte känner till eller kan ta hänsyn till varandra.
  • AndreaBD

Tack för svaren. Då får jag fortsätta avväga om det är en bra idé att sjukanmäla sig just den dagen. :) 

Svar på tråden Sjukdagar när man har flera jobb och/eller olika långa dagar