Inlägg från: Anonym (Lars-Åke) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lars-Åke)

Pausa eller messa frånvarande dotter?

Jag har en dotter på 40 år som jag aldrig varit hemma hos, som från normalt umgänge, födelsedagar, julfirande, AW med mera, har upphört helt. Hon svarar inte på telefon, förklarar inte varför, har sagt att hon älskar mig men svarar inte. Har dålig kontakt med sin mamma och sin bror också.

Hon verkar må bra för övrigt i livet, med jobb och vänner.

Jag har fortsatt att skicka sms, lite skämtsamma, vardagliga, om vad jag har för mig. Som ett sätt att visa att jag tänker på henne, att livet går vidare.

Nu föreslår mitt ex - henens mamma - att jag ska ta paus, inte höra av mig alls till henne under en period. Det kan ju vara så att hon bara blir irriterad av mina meddelanden, upplever det som tjat.

Jag funderar på att meddela henne kort att jag nu tar paus från messandet.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Pausa eller messa frånvarande dotter?
  • Anonym (Lars-Åke)

Jag känner till flera liknande fall bland vänner och bekanta, barn som kapar. 

• Anonym (Lars-Åke)
    Jemp skrev 2025-03-06 18:56:11 följande:

Om du skulle ta en paus/dra ner på kontaktförsöken, varför känner du ett behov av att också meddela henne om det?

Svarar hon på smsen?

Nej, hon svarar inte på mina mess. Jag vet inte säkert att hon läser dem.

Eftersom jag messat flera gånger i månaden så är det väl sjysstast att tala om varför jag slutar.
  • Anonym (Lars-Åke)
    Jårdi skrev 2025-03-06 19:09:17 följande:

Vilken jobbig situation. Är hon i en relation? Kan du utesluta att hon är i en relation där hon blir begränsad i att umgås med andra? Är tyvärr ganska vanligt att bli kontrollerad och att en partner isolerar. 

Nej, tvärt om så är hon mer kontaktvillig de perioder hon har en relation. Som att hon vill visa upp pojkvännen för pappa. De pojkvänner jag fått träffa har varit fina killar.

Såvitt jag vet har hon ingen relation nu.
  • Anonym (Lars-Åke)
    Anonym (ego) skrev 2025-03-07 10:38:06 följande:
    Om hon valt bort kontakt med dig så beror det troligen på att hon tycker att något skaver i er relation och att du inte vill lyssna på det eller ändra på något i ditt beteende för att förbättra er relation. Det behöver inte vara så att du håller med henne i hennes uppfattning, hon kan ha den uppfattningen ändå.

Och att du då som ett sätt att hålla kontakten pratar om dig själv och vad du gör - det skulle kunna slå helt fel ifall hennes uppfattning är att du inte bryr dig om henne.

Antingen så respekterar du hennes önskan att inte ha kontakt med dig. Man måste ju inte ha kontakt med människor man inte trivs med, även om de är familj.

Men om du nu tänker dig att försöka hålla kontakten och höra av dig då och då: fråga istället om henne, visa att du är intresserad av vad hon gör, uttryck att du saknar att ha henne i ditt liv, öppna för att du är intresserad av vad hon har att säga, och vad hon skulle behöva från dig för att vilja återuppta kontakt.
    Ja, det är något som skaver. Jag vill gärna prata med henne om det, har även erbjudit mig att gå i samtalsterapi med henne, men hon har inte nappat.

Ja, hon tycker att jag är ego som pratar om mig själv. Tyvärr messar eller skriver eller pratar hon inte själv, så jag vet inte så mycket om hennes vardag. Du har rätt i att det kan slå fel att jag messar om mig själv. Därför jag funderar på att ta en paus.

Man måste inte ha kontakt med någon, inte ens släkt. Det gör ont i magen att läsa den meningen, jag saknar henne så mycket. Och ibland känner jag mig förbannad på henne som inte visar mer respekt och tacksamhet mot sin snälla, omtänksamma pappa...  :-O

Jag skulle gärna fråga henne om allt möjligt, men hon vägrar all kontakt just nu. Det drabbar även hennes bror och till största del hennes mamma.
  • Anonym (Lars-Åke)
    Anonym (ego) skrev 2025-03-07 15:32:58 följande:
    Antingen så är hon inte så intresserad av att lösa era problem, hon är nöjd med läget som det är. Eller så vet hon att det inte skulle löna sig, och varför då lägga tid på det. 

Om du tänker såsom du skriver om dig och henne och er relation: att hon borde visa respekt och tacksamhet mot dig. Ja, det låter för mig som nåt som skulle skava rejält. Det kan vara så att hon inte alls ser dig som snäll eller omtänksam. Hon kanske inte tycker att hon har något att vara tacksam för gentemot dig. 

Och har du den synen på dig själv, henne, och er relation, ja, då förstår jag om hon tycker att det inte är lönt med någon terapi.

Man är inte skyldig att umgås med någon för att denne blir ledsen av uteblivet umgänge. Det är inte tillräckliga skäl. I en vuxen relation så måste det finnas nåt slags ömsesidigt utbyte och en gemensam vilja till umgänge och kontakt. 
    Okej, stryk tacksamhet. Säg "artighet" istället. Om en granne säger hej i hissen och kommenterar vädret så ler jag och svarar. Det behöver inte vara konstigare.

Jag var ganska arg på min pappa men tyckte att jag hade en skyldighet att åtminstone höra av mig ibland, berätta om mitt liv. När han dog hittade jag pärmen med alla brev jag skrivit till honom och mamma.

Det där som idag kallas att ghosta någon, att ignorera andra som bryr sig om en, som tycker om en, det är fel på flera sätt. 

Dottern består till en del av mig, av minnen och de egenskaper hon ärvt av mig. Det där har hon kvar hela livet. Därför blir hon på sätt och vis "halv" om hon inte hanterar mig. Det kommer att drabba henne själv, tror jag. 
  • Anonym (Lars-Åke)
    Anonym (Ditt ego) skrev 2025-03-07 15:45:50 följande:

Jag har valt bort att ha en nära relation med min pappa av exakt den anledningen. Vi rings typ varannan/var tredje månad och ses kanske två gånger per år, lite av pliktskyledighet från min sida och för att jag inte orkar förklara för sjuttioelfte gången att han måste börja bry sig om mig och sitt barnbarn om han vill ha oss i sitt liv. En gång hade vi ont om tid när jag var i min hemstad så jag struntade i att åka till honom. Då ringde han upp och ifrågasatte varför och att han var så himla besviken och ledsen på mig som hälsade på mamma men inte honom. Han är ju ändå min pappa och jag borde visa respekt för det.  

Sist vi var dit pratade han om sig själv i tre timmar och var inte intresserad av varken mitt barns nyliga skolbyte eller min befordran på jobbet eller ens hur vi hade det. Däremot vet vi allt om hans jobb, hans lumparminnen och hans fritidsintresse. Samma saker som han pratat om de senaste 15 åren. 

Det ger mig ingenting att ha en relation med honom så varför ska jag lägga energi på den?

Det låter som en väldigt självupptagen man, empatilös och klumpig. 

Jag vill påstå att jag inte är sådan. För mig är det ett mysterium att hon totalt ghostar mig. Jag vågar påstå att det inte beror på mig, utan på henne och på vårt samspel. 

Det kan bottna i hennes personlighet, att hennes föräldrar skilde sig när hon var 10 år, att hon hade svårt att stå ut med att hennes föräldrar träffade nya partners. Men nu är nu, det finns inget annat än nu.
  • Anonym (Lars-Åke)
    Anonym (ego) skrev 2025-03-07 15:56:33 följande:
    Nej, stryk artighet. Om någon återkommande aktivt hör av sig trots att man inte vill ha kontakt så finns det inga krav på att ge något tillbaka. Tvärtom så blir det ju till slut nåt som liknar stalking ifall man återkommande tar kontakt med någon som inte vill. 

Att du upplevde skyldighet att ha kontakt med din pappa är irrelevant, du och din dotter är inte samma personer. Och din dotter vet att hon inte har några skyldigheter gentemot dig bara för att du är hennes pappa. Och om hon nu hade kontakt med dig av skyldighet - är det en kontakt du vill ha? Att hon egentligen inte vill, men känner sig tvungen? 

Din dotter ghostar inte dig, det är du som tangerar stalking som inte respekterar att hon inte vill ha kontakt. 

Dottern består inte av en kombination av dig och sin mamma, hon är en alldeles egen person som består helt och hållet av sig själv. Troligen känner hon sig alldeles hel, och kanske mer än hel när hon inte har dig i sitt liv. Och ju mer du skriver, desto mer förstår man varför din dotter inte vill ha kontakt med dig, eller tycker att nån terapi med dig skulle vara lönt. 
    Det är tyvärr ganska vanligt här på FL att man börjar ge sig på den ledsna människa som ber om råd och stöd. Jag har inte varit elak mot henne eller försummat henne i någon högre utsträckning. Det är hon som stänger av mig, inte jag som stänger av henne.

Jo, jag skulle hellre ha en begränsad och lite sval kontakt med henne än att hon helt skulle försvinna ur mitt liv.

Det där med respekt för andra och för sina föräldrar, där har vi helt enkelt olika grundsyn. 

Men du kan ha rätt i att jag irriterar henne med att fortsätta messa. Jag kommer nog att ta en paus på obestämd tid. Frågan är hur jag ska lansera pausen - förklara eller bara tona bort (=ghosta).
  • Anonym (Lars-Åke)
    Anonym (Pesos) skrev 2025-03-07 16:31:17 följande:

Jag tror att du ska prata med en psykolog. Kan röra sig runt att hon vill inte ha kontakt med dig pga dina narcissistiska drag. Det baserar jag på:

-du förväntar dig att hon ska känna tacksamhet
    -du förväntar dig att hon är skyldig att ha kontakt med dig
    -du tänker dig berätta att nu räcker det med att skicka ett manipulativt meddelande.
    -du berättar bara om dig själv.
    och framförallt
    -du betraktar henne som en del (eller en förlängning) av dig själv.

Jag misstänker att hon vill ha ett uppriktigt förlåt. Det kan du inte ge henne utan att ha tagit itu med ditt problem. Det är f ö sällan en narcissist uppsöker psykolog. De tror ju att det inte är något fel på dom. Så där får du en indikation till varför hon undviker dig. 

väljer du att gå till en psykolog för att förbättra dig själv, eller gör du ingenting för att det är inte du som ska förändras?

Det är tyvärr ganska vanligt här på FL att man börjar ge sig på den ledsna människa som ber om råd och stöd. Jag har inte varit elak mot henne eller försummat henne i någon högre utsträckning. Det är hon som stänger av mig, inte jag som stänger av henne.

Om man vill att barnen ska höra av sig, är man en narcissist då? 

Jag går hos en psykolog, jag är vidöppen för att förändra mig. Men det är svårt att reparera en relation om den ena parten inte vill prata.

Som jag ser det bör man berätta om sina egna känslor, inte tala om vad andra människor tänker och känner. Det kallas ibland för vargspråk. 

• Anonym (Lars-Åke)

Tack för alla svar, en del vänliga, en del som jag upplever som väldigt orättvisa angrepp på en person ni inte känner.

Jag har bestämt mig för att dra ner på smsandet till ett mess i månaden. På så sätt visar jag respekt för hennes val och visar ändå att jag bryr mig om henne och vet att hon finns.

Hennes bror fyllde år nyligen, men hon har slutat uppvakta honom och har valt bort kontakten med sina brorsbarn. Hon har varken en relation (så vitt jag vet) eller egna barn, så hon skulle kunna leva mer i sin gamla familj.

Det är mycket möjligt att jag var för dålig på att hålla kontakt med henne efter skilsmässan. Det beklagar jag, ber gärna om ursäkt för. Men det hände för mer än 20 år sen, så jag hoppas att hon hittar ett sätt att ta sig igenom de känslorna. 

Svar på tråden Pausa eller messa frånvarande dotter?