Pausa eller messa frånvarande dotter?
Jag har en dotter på 40 år som jag aldrig varit hemma hos, som från normalt umgänge, födelsedagar, julfirande, AW med mera, har upphört helt. Hon svarar inte på telefon, förklarar inte varför, har sagt att hon älskar mig men svarar inte. Har dålig kontakt med sin mamma och sin bror också.
Hon verkar må bra för övrigt i livet, med jobb och vänner.
Jag har fortsatt att skicka sms, lite skämtsamma, vardagliga, om vad jag har för mig. Som ett sätt att visa att jag tänker på henne, att livet går vidare.
Nu föreslår mitt ex - henens mamma - att jag ska ta paus, inte höra av mig alls till henne under en period. Det kan ju vara så att hon bara blir irriterad av mina meddelanden, upplever det som tjat.
Jag funderar på att meddela henne kort att jag nu tar paus från messandet.
Vad tycker du?
Och att du då som ett sätt att hålla kontakten pratar om dig själv och vad du gör - det skulle kunna slå helt fel ifall hennes uppfattning är att du inte bryr dig om henne.
Antingen så respekterar du hennes önskan att inte ha kontakt med dig. Man måste ju inte ha kontakt med människor man inte trivs med, även om de är familj.
Men om du nu tänker dig att försöka hålla kontakten och höra av dig då och då: fråga istället om henne, visa att du är intresserad av vad hon gör, uttryck att du saknar att ha henne i ditt liv, öppna för att du är intresserad av vad hon har att säga, och vad hon skulle behöva från dig för att vilja återuppta kontakt.