• Anonym

Vänner med olika ekonomisk standard

Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 20:13:58 följande:
    Vänner med olika ekonomisk standard

Min trettonåring och hennes två vänner har väldigt olika summor att röra sig med. En har alltid pengar, medan två av familjeskäl inte får mer än en hundralapp i månaden.

Nu har jag fått veta att de ofta tigger av den som har det gott ställt, pressar henne att bjuda etc, vilket jag skarpt sa ifrån att det inte är okej. Att självklart kan man bjuda ibland, men då ska det vara självmant och inte för att man känner sig tvingad. De går gärna på "shopping", men blir sura när en kan köpa kläder etc och de andra knappt kan betala fika.

Hur hanterar man detta? Prata med föräldrarna kommer jag inte göra, men hur sätter man stopp för sånt?

Ger ungen mindre med pengar. 
  • Anonym
    Anonym (GT) skrev 2025-03-06 22:19:16 följande:
    Antingen är hon ju gammal nog och mogen nog att hantera sina pengar trots vänner som vill bli bjudna eller så är hon inte det och då bör du som förälder hjälpa henne att undvika dessa situationer. Jag skickar inte med min 7 åring hela sin plånbok med julklappspengar när hon ska med en kompis och dennes föräldrar och köpa lördagsgodis. 
    Det framgår inte heller om ditt barn tycker det är ett problem eller om denne vill bjuda och gläds av att vara generös mot sina vänner som är mindre lottade. Tycker du som förälder att det är problem hade jag ju försökt minska ditt barns sårbarhet i situationer tills ditt barn är gammal nog att klara av det själv. Nu framgår det inte heller om denne är 12 eller 16? oavsett ålder verkar du inte anse att denne klarar av det så enklast är att hjälpa ditt barn. 
    Hon är 13.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-06 20:31:14 följande:
    Så mitt barn ska inte ha pengar alls bara för att de inte har det? Det kvittar om hon så bara har en hundralapp i veckan, hon har ändå mer än dem.
    Vad tror du själv om du tänker efter?
    Vill du att hon ska ha några vänner?
  • Anonym
    Anonym (Man) skrev 2025-03-06 21:55:56 följande:
    När jag gick i skolan åt vi skolmaten varesig den var god eller ej. Tycker faktiskt det låter bortskämt att få och köpa annat att äta när mat serveras gratis.
    Helt riktigt.
    Dagens unga är så katastrofalt bortklemade så det är knappt att det går att förstå.
  • Anonym
    Anonym (troligen) skrev 2025-03-07 15:15:40 följande:
    När jag gick i skolan åt man skolmaten om man 
    1) tyckte om den
    2) orkade/ville gå in i de överfulla skolmatsalarna
    3) inte hade råd att gå till någon av affärerna, restaurangerna eller kaffeerna i närheten
    4) inte riskerade att bli söndermobbad

Det redan från fjärde klass.

Dagens unga är inte mer bortklemade på den fronten än min generation var för 30 år sedan. 
    Dagens unga är mycket mer bortklemade än när jag gick i skolan på 70-talet.
    Det är odiskutabelt.

För 30 år sen gick min äldsta son i sexan, han åt skolmaten varje dag. Det var inte tal om att lägga pengar på att köpa annat.
  • Anonym
    Studentpappa skrev 2025-03-07 17:36:29 följande:
    När jag gick i högstadiet på första delen av 90-talet så köpte vi godis, cigg och snus för pengarna vi hade. Det låg två kiosker i anslutning till skolan. Jag var inte särskilt kräsen med maten så den åt jag av... 

Jag har inga som helst problem med att min dotter går på Ica på en håltimme eller lunchen, men låter bli att röka och snusa. Jag har mycket mer pengar än vad mina föräldrar hade och således har våra barn en annan standard.
    Vad i det jag skrev om 90-talet motsägelsefullt jämfört med det du skriver?

Min son blev som tur var inte rökare, dock har han snusat i runt 30 år idag. Precis som sin yngre bror, han började också på högstadiet på 2000-talet någon gång.

Jag köpte också cig på högstadiet, på 70-talet. Vi hade t o m rökruta på skolan. Så det var inget konstigt med rökande 13-åringar på den tiden. Det är ju iaf en bra sak att inte unga röker som vi gjorde då.

De flesta rökte, de flesta jag kände då och ännu känner har slutat.
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-03-07 19:03:33 följande:
    Ännu mindre än en hundring i månaden? Och du tror att det kommer stoppa tiggandet?
    Läsa allt som ts skrivit först kanske?
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 14:46:35 följande:
    Allt möjligt, även dyrare saker, men dottern lovar att hon inte gett dem något dyrare, men de har försökt. Idag bad hon mig swisha en rejäl summa när de skulle ut, trots att hon bara skulle till normal... hon säger själv att hon inte vill, men samtidigt är hon så rädd för att bli ensam igen. Hon vill bara flytta tillbaka dit vi bodde innan, men det går inte hur mycket jag än vill det också.
    De köper hennes vänskap, du förstår nog det.
    Utan pengar försvinner de... tyvärr, för din dotters skull.

Som andra sagt, skicka med henn något till lunch om nu inte skolmaten duger.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 15:05:16 följande:
    Det tror jag faktiskt inte, iaf inte den ena av dem. De var vänner innan pengar ens var med i i bilden, det är den andra som dragit det dit.

De får som sagt inte ta med sig annat än frukt till skolan och det håller hon sig inte mätt på.
    Kanske lite ot, men varför äter hon inte skolmaten?
  • Anonym
    Xenia skrev 2025-03-18 23:12:38 följande:
    Och därmed sätter du henne i en omöjlig sits. Hon måste antingen handla medan kompisarna tittar avundsjukt på eller bjuda (vilket hon gör).

"Ska inte mitt barn behöva ha det så." Hon skulle få det bättre om hon hade lika lite att röra sig med som kompisarna än som hon har det nu.
    Det spelar ingen roll hur många gånger vi säger det.
    Ts fattar inte.
    Eller vill inte förstå.

Hennes lilla guldklimp måste få han minst fyra gånger så mycket pengar som sina "kompisar". Kompisar som inte ens verkar bry sig om ts unge, utan bara hennes pengar.
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-05 11:32:46 följande:
    Hur visste du det? 
    Luftburen nötallergi är en myt.
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-05 15:45:27 följande:
    Ja, det vet jag. Eller snarare så är det inte helt vetenskapligt bevisat. 

Men det var inte min fråga till dig. Jag frågade hur du visste att det inte fanns någon på hela skola som var nöttallergiker. Men då vet jag, att du inte visste det utan bara antog. 
    Det var inte jag som skrev den kommentaren. 
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-05 20:26:58 följande:
    Så varför svarar du då? 
    För att det inte var jag som gjorde antagandet.
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-05 20:26:58 följande:
    Så varför svarar du då? 
    För att det inte var jag som gjorde antagandet.
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-06 19:49:03 följande:
    Så varför svarar du på en fråga som inte är till dig? 
    Snälla du, läs kommentarerna i tur och ordning och registrera vem som skrivit vad. Då förstår du nog.
  • Anonym
    EpicF skrev 2025-04-07 17:48:36 följande:
    Jag frågade anonym (glitter?) hur denne visste att det inte fanns någon nöttallergiker på hennes barns skola. 

DU aonym svarade då att luftburna nötallergi är en myt. 

Varför svarar DU anonym, på en fråga ställt till Anonym (Glitter)? 
    Jag ger upp.
    Helt obegripligt... 

Hej då.
Svar på tråden Vänner med olika ekonomisk standard