Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-10 05:54:24 följande:
Finns ganska mycket i min relation till honom som visar på att han älskade att äga mig, han kunde göra vad han ville med mig, förnedra mig. Så i min sjuka hjärna så hade jag funnit trygghet, min definition på trygghet var liksom inte samma definition som jag har idag.
Jag gjorde ju precis allt han sa, inte som ett roligt rollspel utan jag var som helt hjärntvättad och manipulerad. Men han pendlade bitvis mellan att vara omsorgsfull, exempelvis när jag inte åt och blev helt borta. Jag kunde inte stå, då kunde han ägna 1,5 timme till att motivera mig att åtminstone dricka ett glas mjölk. Sedan kunde han slå till åt andra hållet, men jag ville bara se dom stunderna då han visade omtanke.
Så om man utsätter den man älskar för olika former av misshandel, då är det inte kärlek.
Men innan terapin så kunde jag inte säga ett ont ord om honom. Det andra hade aldrig hänt.
Jag kan verkligen förstå att man blir upprörd och även arg på någon man tycker om som försöker ta livet av sig långsamt genom att vägra äta. Det måste vara något så otroligt hemskt att stå bredvid och se på.
Det finns otaliga bevis och berättelser på personer som behandlar den man älskar illa. Talar inte specifikt om er relation nu.
Det låter inte alls bra att du blev misshandlad och psykiskt nedtryckt! Hoppas att du är glad idag att din relation med honom inte blev ännu mer långvarig. Bra för din skull att han aldrig lämnade sin fru för att fortsätta med dig, då hade det nog varit ännu svårare att bryta sig loss. Var han även elak mot henne? Förmodligen, då någon som är elak och misshandlar inte brukar göra så i en relation men vara toppen i andra.
Har haft två killar som misshandlat mig, de hävdade båda att de bara hade slagit mig för att jag var provocerande men att de aldrig gjort det mot sina ex. Trodde på det under lång tid innan jag insåg att det var skitsnack och bara att lägga över skulden på mig.