Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Få skulden för en mans otrohet

Det var väl bara en enda person som la skulden på dig? Frun. Det är många som gör så om de vill stanna med mannen av självbevarelsedrift. Eller att de vägrar att inse hur det var.
    Mannen har nog fått sina förtjänade slängar av sleven han med.

Ingen annan lägger skulden på dig så tycker att du ska släppa detta.
    Livet är orättvist ibland och man kan bli felaktigt beskylld av en person. Samtidigt är det inte ett dugg konstigt att hon blev arg på er båda.

• Anonym (T)
    Tyra myra skrev 2025-03-07 16:29:20 följande:
    Tror inte du riktigt inser att denna situation skapat ett trauma för Ts.  Det är inte ovanligt att sånt här skapar sår för resten av livet. Ts börjar tvivla på sig själv och sina känslor. När hon sen inser hur manipulerad hon blivit förlorar hon tilliten till andra. Det är ingen liten skada mannen tillfogat henne.

Man lägger inte sånt bakom sig hur lätt som helst. Många gånger krävs det terapi insatser för att komma över.
    Jag önskar att ts kan sluta älta det för hennes egen skull. Vill man älta resten av livet så är det förstås fritt fram.
    Det är klart att det inte är kul med otrohetshistorier och bråk, men det är något de flesta av oss är med om någon gång i livet utan att det måste förstöra under kommande decennier.

Jag förringar inte det ts varit med om. Det hände för längesen, ts har gått i terapi. Någon gång måste man i allafall försöka att gå vidare.
  • Anonym (T)
    Anonym (okänd) skrev 2025-03-08 13:49:10 följande:
    Ingen anledning att förlåta vad du kallar för vän? Om du nu anser att TS sviker likvärdigt som mannen för att TS och frun hade någon slags vänrelation, så borde väl frun också följande bemöta dem båda likvärdigt?
    Jag gissar att frun skrikit betydligt mer på sin man än på ts eftersom han varit närmare.
  • Anonym (T)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-09 07:53:50 följande:
    Det jag menar är att kvinnan som var 46 år omöjligen kunnat se mig som en vän, jag hade fått sitta med och äta middag med henne, hennes man och hennes barn? Men om man i den åldern ser mig som sin polare, då är det ju något annat som är knas 

Kan folk ha kärleksrelationer med stor åldersskillnad så är det väl ännu troligare att man kan ha vänner i alla åldrar så länge man är vuxen? Inte konstigt anser jag.
  • Anonym (T)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-09 22:13:13 följande:

Mmm? men en stabil 46 årig kvinna ser inte en trasig 18 åring, som går runt som ett levande lik som en jämbördig polare, majoriteten går in i mammarollen åt en sådan person? 

Under min terapi har vi pratat om just den biten också, att jag kom dit och ville ha trygghet och en stabil familj. Jag såg mannen jag låg med som min pappa och hans barn va i mitt huvud mina småsyskon?

Det är liksom nivån på hur sjuk jag varit. Så absolut kan man ha vänner med stora åldersskillnader, men det förutsätter ju lite att man ligger på en hyfsad nivå med varandra. Inte att man sitter i samma rum som den andre och äter. Jag har knappt pratat med henne något djupare, vilket man brukar göra med sina vänner. 

Det var ju mer som att Ninni som kommer till Muminfamiljen skulle ses som Muminmammans bästa polare helt plötsligt? på den nivån av rimlighet. 

Ja, jag menade mer allmänt som svar på vad du sa om att det är fel i huvudet på den som har kompisar med åldersskillnad men att det inte skulle vara det på den som blir kär i någon äldre eller yngre.

Om det märktes tydligt att du var sjuk på flera sätt så är det givetvis fruktansvärt av mannen att utnyttja det. Och inte rimligt av en stabil person att bli vän på lika villkor med en sjuk artonåring. Samtidigt kanske han var väldigt förälskad i dig och kände att han ville rädda dig?

Jag har också varit en trasig ung tjej som åkt in och ut på institutioner, även om jag åtminstone trodde då att jag hade mer skinn på näsan än din beskrivning av dig som ung. Hade vänner i olika åldrar, vuxna kan också ha problem av olika slag. Och då blir det mer på samma villkor kanske. 
    Vissa påstår att det är mer kvinnliga egenskaper att falla för någon man tror sig kunna rädda. Min erfarenhet är att det även finns gott om såna män. Utan att det är medvetet utnyttjande.
    Även om mannen du råkade på borde ha vetat bättre än att förstöra för sina barn och fru genom att agera på sina känslor för dig samt ta hänsyn till din ålder och problem.
  • Anonym (T)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-10 05:54:24 följande:

Finns ganska mycket i min relation till honom som visar på att han älskade att äga mig, han kunde göra vad han ville med mig, förnedra mig. Så i min sjuka hjärna så hade jag funnit trygghet, min definition på trygghet var liksom inte samma definition som jag har idag. 

Jag gjorde ju precis allt han sa, inte som ett roligt rollspel utan jag var som helt hjärntvättad och manipulerad. Men han pendlade bitvis mellan att vara omsorgsfull, exempelvis när jag inte åt och blev helt borta. Jag kunde inte stå, då kunde han ägna 1,5 timme till att motivera mig att åtminstone dricka ett glas mjölk. Sedan kunde han slå till åt andra hållet, men jag ville bara se dom stunderna då han visade omtanke. 

Så om man utsätter den man älskar för olika former av misshandel, då är det inte kärlek. 

Men innan terapin så kunde jag inte säga ett ont ord om honom. Det andra hade aldrig hänt. 

Jag kan verkligen förstå att man blir upprörd och även arg på någon man tycker om som försöker ta livet av sig långsamt genom att vägra äta. Det måste vara något så otroligt hemskt att stå bredvid och se på.

Det finns otaliga bevis och berättelser på personer som behandlar den man älskar illa. Talar inte specifikt om er relation nu. 
    Det låter inte alls bra att du blev misshandlad och psykiskt nedtryckt! Hoppas att du är glad idag att din relation med honom inte blev ännu mer långvarig. Bra för din skull att han aldrig lämnade sin fru för att fortsätta med dig, då hade det nog varit ännu svårare att bryta sig loss. Var han även elak mot henne? Förmodligen, då någon som är elak och misshandlar inte brukar göra så i en relation men vara toppen i andra.
    Har haft två killar som misshandlat mig, de hävdade båda att de bara hade slagit mig för att jag var provocerande men att de aldrig gjort det mot sina ex. Trodde på det under lång tid innan jag insåg att det var skitsnack och bara att lägga över skulden på mig.
  • Anonym (T)

Låter som att det syntes ordentligt att du var ätstörd. Det gör det ännu märkligare från hans sida att han inledde en relation med dig. Det går inte att undvika att se trasigheten då. Det är som att inleda en relation med en tung missbrukare som är för illa däran för att dölja det. Det både syns och märks att det aldrig går att ha en relation på lika villkor då. Det borde han ha förstått om han vore det minsta vettig! 
    Så ja, han kanske gillade makten det gav honom.

Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet