Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Få skulden för en mans otrohet

Vad är det för fel på vissa i tråden?

Om jag fick veta att min man hade vilselett och utnyttjat en trasig tonårstjej på det sättet, hade jag garanterat inte lagt skulden på tjejen, utan på honom. Inte fanken hade jag köpt hans eventuella vinklade version om att han blev förförd och att tjejen var drivande.

Om han hade varit otrogen med en mer jämnårig kollega eller dylikt, hade jag kanske lagt skulden på båda, men fortfarande mest på min man, som ju var den som bedrog mig. Och det TS berättar är något HELT annat.

Och vilken normal människa skriker hora efter någon så fort hon ser den? Samtidigt som hon uppenbarligen har valt att stanna hos sin äcklige man? Frun kanske har egna problem som beter sig så?

Anonym (Hh) skrev 2025-03-07 07:41:43 följande:

Har inte läst alla svar men det är väl ändå klassisk förnekelse - det är i 99 fall av 100 som älskarinnan får skulden.
    Har själv erfarenhet av att vara älskarinna (var också trasig men inte lika ung som ts, och jag blev väldigt kär) men frun har ännu inte fått reda på det som tur är. Och visst är det jag som anses sakna moral om man skulle fråga runt. 

Att den bedragna frun hellre lägger skulden på älskarinnan kan jag på sätt och vis förstå, men inte att andra gör det.

Det är ju främst den otrogne som saknar moral.

Därmed inte sagt att en älskare eller älskarinna är ett oskyldigt offer, eller helt utan skuld. Men i TS fall tycker jag nog att det var så. 

Anonym (Rut) skrev 2025-03-08 22:52:24 följande:

Tror inte ett dugg på att alla kvinnor i tråden som är på ts sida skulle vurma, sympatisera och försvara en 18 årig tjej som ena dagen åt av deras lagade mat vid deras bord och lekte med deras barn och nästa dag låg i sängen med deras man.

Tror ingen skulle säga "det gjorde inget för hon var så trasig och utsatt". Tror majoriteten skulle vara väldigt arga och skita fullständigt i den unga tjejens förflutna.

Självklart skulle jag bli arg, men mest på min man.

Jo, jag skulle se det som att han utnyttjade en trasig tonårstjej om han själv var dubbelt så gammal och kände till hennes trassliga förflutna. Det betyder inte att jag skulle försvara tjejen eller vilja ha henne i mitt hem något mer.

Att påstå att jag eller andra enbart skulle tycka synd om tjejen, eller tycka att "det gjorde inget, för hon är så trasig och utsatt", är en grov feltolkning. Självklart rycker man inte bara på axlarna och går vidare.

Men jag skulle se det som värre att min man utnyttjade en sådan situation, en sådan tjej, än att han var otrogen med någon mer jämbördig.

All otrohet är fel, men jag skulle ha lättare att förlåta ett (tillfälligt) snedsprång med någon annan, än det TS beskriver. Det han gjorde mot både frun och TS var inte bara ett dumt misstag, utan tyder på att han fullständigt saknar moralisk kompass.
Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet