• molly50

Få skulden för en mans otrohet

Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 14:59:12 följande:
    Ja vi tycker olika. Omoget men inte nåt att hänga upp sig på. Jag skulle nog ändå förstå frun om jag var älskarinnan. 

Ja fortfarande om man tror att man fick all skuld så absolut. Men det är inte troligt så därför faller ju i så fall hela ts resonemang. Antagligen var frun arg på båda. 
    Visst kan man förstå att frun blev arg. Men att stå och skrika hora efter en 18-åring ute på stan har,i alla fall jag,ingen förståelse för.
    Speciellt inte när hon 3 år efter att otroheten hade uppdagats fortfarande kunde skrika efter TS på stan.
    Så oavsett om hon var arg på båda eller inte så har hon ju uppenbarligen lagt en stor skuld på TS.
  • molly50
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-09 20:57:41 följande:

Ts en undran, du behöver intr svara om du inte vill men är det så att du har borderline?

Vad har det med saken att göra?
  • molly50
    Anonym (Sett det många gånger) skrev 2025-03-10 10:10:38 följande:

Jag tror det är hennes man som lagt skulden på TS. Sånt är oerhört vanligt (särskilt om älskarinnan är yngre ). Det är ju så himla svårt att stå emot en ung kvinnas charm när hon förför en?bla bla bla. 

Om kvinnan vill behålla sin man trots otroheten är det så mycket bekvämare att tro att det är älskarinnans fel. Hellre det än att man är en naiv och dum person som tar tillbaka en otrogen man.

Detta har jag sett och hört otaliga gånger.

Så kan det absolut vara. Men det ursäktar ändå inte hennes beteende gentemot TS. TS var ung och hade dessutom en traumatisk bakgrund.
    Om TS dessutom var sjuk så borde frun ha insett att hennes man är en riktig skitstövel som utnyttjade det.
    Men visst är det vanligt att otrogna lägger skulden på den de varit otrogna med för att själva slippa ta konsekvenserna av sitt handlande. Det är jag helt enig om.
  • molly50
    Lönnsirap skrev 2025-03-10 16:19:46 följande:
    Naturligtvis "borde" manipulerade människor se vad som försiggår och ha sympati och förståelse för andra.... Men det är ju där skitstövel kommer in.

Men det är väl tyvärr det som är problemet med att bli lurad och förd bakom ljuset. Att man faktiskt inte inser.

Om det tog TS en hel del terapi för att komma till insikt är det inte så konstigt att hustrun fortsatt går på bluffen. Hon har ju barn i potten och en historia som hon uppenbarligen vill tro på.
    Jo,men fortfarande så ursäktar det inte hennes beteende. Speciellt inte att hon fortsatte skrika efter TS ute på stan så lång tid som 3 år efter att otroheten uppdagats.
    Det var inte TS fel att hennes man valde att vara otrogen med henne.
  • molly50
    Anonym (Rut) skrev 2025-03-10 19:25:17 följande:
    Bara fick en känsla. Känner till diagnosen ganska väl och kände igen lite "kännetecken". Många med borderline vet inte om det då det är svårt att ställa diagnos. 

Ts har gått i terapi länge och verkar fortfarande inte må bra. Hon kanske helt enkelt inte har fått rätt hjälp. Har man borderline krävs det en speciell sorts behandling. 
    Jag känner också personer med borderline och vet hur de kan fungera och att de kan bli hjälpta med behandling.
    Men att TS fortfarande inte mår bra behöver ju inte handla om en diagnos utan om att hon har gått igenom stora trauman under sitt liv. Trauman som kan vara svåra att ta sig vidare ifrån.
    Så det behöver inte handla om en diagnos.
Svar på tråden Få skulden för en mans otrohet