• Anonym (Ts)

Hur länge kommer polis stalka mig?

De började plinga på min dörr för snart 2 år sen. En man och en kvinna civilklädda men visar bricka direkt. Om min särbo är här (oftast) går den kvinnliga polisen ut och pratar med honom. Manliga pratar alltid med mig.
    Första gången tyckte jag detta nya initiativ var fantastisk för par som lever eller lever med våld I nära relation så jag sa det. Men nu känner jag mig så "jagad" på nåt vis. 
    Lever inte med mannen som slog mig och har aldrig gjort.
    Frågade polisen när de ska sluta "när jag känner mig trygg men i nuläget kommer jag komma tillbaka.". 
    Det är POLIS jag är skyldig att öppna. 

Vid 2 tillfällen har 5 poliser sttt utanför dörren när jag öppnat och frågat hur jag mår.  Nån granne har klagat på ljud. Jag har varit helt ensam med tv på nästintill ljudlöst
     Fått varningar också. Jag gör INGET fel. Vågar knappt duscha efter kl 18. Så livrädd för alla grannar och främst för polisen. Vad f*n ska jag göra?

• Svar på tråden Hur länge kommer polis stalka mig?
  • Anonym (?)

Träffar du fortfarande mannen som slog dig?
    Slår han dig fortfarande? 

• Anonym (Flytta)

Polisen och grannen är sannolikt två helt separata problem, antagligen är grannen någon lättstörd typ som kanske blir störd av en helt annan grannes ljud men har fått för sig att det är du, kanske pga tidigare incidenter under din tidigare relation eller av nån slumpmässig anledning.

Men eftersom du är känd hos polisen för detta så tar de samtalen på allvar. Så det blir ett stort problem ihop, även om det egentligen är två skilda saker.

Om du har möjlighet tycker jag att du skall flytta. 

• Anonym (Stina)

Misshandeln och relationen med mannen som misshandlade dig är alltså ett helt avslutat kapitel?

Är det en hyreslägenhet tycker jag, i så fall, att du ska berätta för värden att din granne trakasserar dig, genom att upprepade gånger ringa polisen för ingenting. Det är inte okej att hålla på så.

• Anonym (Ts)

Har ett tillfälligt boende så måste flytta inom kort. Hoppas på att hitta nåt tills dess.
    När det gäller granne är jag som du sa "känd" av polis  sen tidigare incident. Men det är mycket skumt folk så polis går rundor ett par ggr per dag och de frågade mig om jag hört nåt. Så grannen (vem det nu är?) pekar troligen inte ut just mig utan klagar på oljud/bråk/skrik/störningar från nån lägenhet i huset.

Ja vi har fortsatt tillsammans men helt utan misshandel sen drygt 3 år nu.

De 2 civil poliserna eller den manliga, kvinnan har jag aldrig pratat med är jättetrevlig och lätt att få förtroende för. Det här är nåt nytt de gör för att rädda våldsutsatta kvinnor i tid. Inget fel så, tvärtom men jag tycker de borde lägga fokus på nån som behöver det mer än jag. 

Vid 2 tillfällen på VC har jag fått frågan om mannen slår mig. Vågar inte söka vård längre. Gick med bruten fot i flera veckor innan jag blev tvungen att åka in akut. 

• Anonym (?)

Du har levt i ett förtroende med våld och är fortfarande tillsammans med misshandlaren.? Och du undrar varför polisen kollar om du är ok ibland?

Har du barn?

• Anonym (Ts)
    Anonym (?) skrev 2025-03-07 06:37:38 följande:

Du har levt i ett förtroende med våld och är fortfarande tillsammans med misshandlaren.? Och du undrar varför polisen kollar om du är ok ibland?

Har du barn?

Nejdå inga hemmavarande.  Hur länge ska vi behöva leva med oro och misstänksamhet? Hyresvärden vet. Läkare läser väl journalen om alla skador jag haft? Kan man låsa den? Borde jag göra det?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-07 06:44:17 följande:
    Nejdå inga hemmavarande.  Hur länge ska vi behöva leva med oro och misstänksamhet? Hyresvärden vet. Läkare läser väl journalen om alla skador jag haft? Kan man låsa den? Borde jag göra det?
    Så länge du är tillsammans med en misshandlare kommer du leva i oro.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-07 06:18:56 följande:

Har ett tillfälligt boende så måste flytta inom kort. Hoppas på att hitta nåt tills dess.
    När det gäller granne är jag som du sa "känd" av polis  sen tidigare incident. Men det är mycket skumt folk så polis går rundor ett par ggr per dag och de frågade mig om jag hört nåt. Så grannen (vem det nu är?) pekar troligen inte ut just mig utan klagar på oljud/bråk/skrik/störningar från nån lägenhet i huset.

De 2 civil poliserna eller den manliga, kvinnan har jag aldrig pratat med är jättetrevlig och lätt att få förtroende för. Det här är nåt nytt de gör för att rädda våldsutsatta kvinnor i tid. Inget fel så, tvärtom men jag tycker de borde lägga fokus på nån som behöver det mer än jag. 

Vid 2 tillfällen på VC har jag fått frågan om mannen slår mig. Vågar inte söka vård längre. Gick med bruten fot i flera veckor innan jag blev tvungen att åka in akut. 

I trådstarden skriver du däremot "Lever inte med mannen som slog mig och har aldrig gjort" och nu skriver du att ni varit tillsammans i 3 år (dock utan misshandel). Så så länge ni är tillsammans får du nog räkna med att polisen kollar upp dig då och då.

VC frågar för att de ska kolla av om man fortfarande blir misshandlad. 

• Anonym (J)

Den dagen polisen slutar besöka er kommer misshandeln börja på nytt.

• Anonym (?)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-07 06:18:56 följande:

Tog du tillbaka honom när han kom ut från fängelset?  För han blev väl dömd om han misshandlad dig så att du behövde vård? 
Svar på tråden Hur länge kommer polis stalka mig?