• Anonym (döttstrött på det)

Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)

Jag väger mig var tredje dag. Undantaget vägning 2, det var nästan en månad senare. Siffrorna är gång till gång, så från invägning till vägning 2, från vägning 2 till vägning 3 osv.

Invägning: +-0 (så klart)
    Vägning 2: +2,8 kg
    Vägning 3: +0,3 kr
    Vägning 4: -0,9 kg
    Vägning 5: +-0 kg
    Vägning 6: +-0 kg
    Vägning 7: +0,3 kr
    Vägning 8: -1,2 kg (idag)

Jag väger mig alltid på morgonen innan frukost. Det som är olika är om jag är naken  eller har trosor+t-shirt på mig.

Jag har ett övergripande viktmål att gå ner till tvåsiffrigt så det är inte som att jag redan väger ingenting och inte har något att ta av. Mitt "lilla steg" är att gå ner till min vikt innan medicinerna kickade in för ganska exakt ett år sedan, vlket är för ca 8 kg sen.

Varför gör min kropp så här mot mig? Vad gör jag för fel? Varför hatar jag mig själv?

• Svar på tråden Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)
    Anonym (M) skrev 2025-03-08 10:31:06 följande:

Kost vätska? 

Äter i snitt 1587 kcal per dag enligt appen, vilket är under de 1798 kcal den satt som mål för att gå ner i den takt jag satt. Den är inställd på att inte räkna med aktivitet/träning. Den är även inställd på macro p20/c15/f65. Jag brukar dock inte nå proteinmålet särskilt väl.

Jag vet inte ang vätska. Jag dricker väl ca en vattenflaska per dag, plus kanske ett stort glas. Vattenflaskan är 5 dl. Hur stora dricksglasen är vet jag inte, men det är ett stort blått från ikea.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jag = Amatör)

Nu är jag ingen läkare eller så men din exakta vikt kommer att påverkas av ett par faktorer (bortsett från kläder givetvis). En del av dessa går att påverka, en del går indirekt att påverka och andra kan du inte göra så mycket åt.

Dricker du mycket vatten kommer du att öka i vikt under dagen. Igår diffade det ca 2kg mellan morgon och kväll och då drack jag ändå över två liter vatten under dagen (går alltid på toa direkt efter att jag vaknat). Mängden mat du har ätit kan också påverka om du inte har tömt tarmen, även om det inte behöver säga särskilt mycket om kaloriintaget.

Om du inte sover tillräckligt många timmar kommer fettförbrukningen att vara lägre, vilket får en viktnedgång att ta längre tid.

Det är också lätt hänt att man underskattar ens kaloriintag. Då du inte säger något om det är det också omöjligt för någon annan att veta hur det ligger till, men ett generellt tips är att minska på småätandet och äta någon frukt med mycket fibrer i de gånger man blir sugen på något (minskar hungern avsevärt att äta något äpple om dagen).

Om du äter mycket processad mat så kommer färre kalorier att "slinka förbi", vilket gör det lättare att hamna i ett kaloriöverskott även om ens beräkningar går ihop. Av min personliga erfarenhet är det dock vanligare att folk småäter för mycket och behöver dra ner på sockret, hellre än att ändra på måltiderna. Ja, såvida man inte käkar donkenmat hela tiden förstås.

Kom också ihåg att när du väger dig så försöker du få fram ett statiskt värde av en högst variabel egenskap. Det är lätt hänt att man fastnar i ett siffersyndrom och hakar upp sig på mycket små skillnader som visas på displayen. När jag började gå ner i vikt kände jag att jag fokuserade för mycket på vikten och för lite på mitt mående och slutade helt enkelt att väga mig på daglig basis efter ett tag. Körde typ varannan vecka och kunde se tydligare resultat då.

Dessutom har de vågar som säljs till konsumenter sällan den precision som behövs för en klinisk hälsokontroll. Precisionen påverkas ytterligare om batteriet är svagt. Du kan se om det är fågel, fisk eller mittemellan, men kanske inte om det är en strömming eller abborre.

Anonym (Jag = Amatör) skrev 2025-03-08 10:44:49 följande:

Nu är jag ingen läkare eller så men din exakta vikt kommer att påverkas av ett par faktorer (bortsett från kläder givetvis). En del av dessa går att påverka, en del går indirekt att påverka och andra kan du inte göra så mycket åt.

Dricker du mycket vatten kommer du att öka i vikt under dagen. Igår diffade det ca 2kg mellan morgon och kväll och då drack jag ändå över två liter vatten under dagen (går alltid på toa direkt efter att jag vaknat). Mängden mat du har ätit kan också påverka om du inte har tömt tarmen, även om det inte behöver säga särskilt mycket om kaloriintaget.

Om du inte sover tillräckligt många timmar kommer fettförbrukningen att vara lägre, vilket får en viktnedgång att ta längre tid.

Det är också lätt hänt att man underskattar ens kaloriintag. Då du inte säger något om det är det också omöjligt för någon annan att veta hur det ligger till, men ett generellt tips är att minska på småätandet och äta någon frukt med mycket fibrer i de gånger man blir sugen på något (minskar hungern avsevärt att äta något äpple om dagen).

Om du äter mycket processad mat så kommer färre kalorier att "slinka förbi", vilket gör det lättare att hamna i ett kaloriöverskott även om ens beräkningar går ihop. Av min personliga erfarenhet är det dock vanligare att folk småäter för mycket och behöver dra ner på sockret, hellre än att ändra på måltiderna. Ja, såvida man inte käkar donkenmat hela tiden förstås.

Kom också ihåg att när du väger dig så försöker du få fram ett statiskt värde av en högst variabel egenskap. Det är lätt hänt att man fastnar i ett siffersyndrom och hakar upp sig på mycket små skillnader som visas på displayen. När jag började gå ner i vikt kände jag att jag fokuserade för mycket på vikten och för lite på mitt mående och slutade helt enkelt att väga mig på daglig basis efter ett tag. Körde typ varannan vecka och kunde se tydligare resultat då.

Dessutom har de vågar som säljs till konsumenter sällan den precision som behövs för en klinisk hälsokontroll. Precisionen påverkas ytterligare om batteriet är svagt. Du kan se om det är fågel, fisk eller mittemellan, men kanske inte om det är en strömming eller abborre.

Tack för ditt inlägg.

Jag sover kanske snarare för mycket ibland. Jag har en del problem med sömnen och måendet som gör att jag faktiskt kan ligga i sängen tills det gör ont, 12-16 timmar. Det händer inte jätteofta att det blir så mycket som 16 men det är inte heller ofta mindre än 10-12. 

Jag berättar gärna mer om vad och hur jag äter, men jag vet inte riktigt vad jag ska ska skriva om det, så fråga gärna, små frågor är bäst. Jag tror dock inte att jag underskattar mitt kaloriintag eftersom jag oftast istället avrundar uppåt. Till exemple om jag väger upp 47 gram så avrundar jag det till 50 gram för att det är lättare att komma ihåg mellan köket och datorn i vardagsrummet, där jag skriver in det. Eller som sist när jag skrev i ett recept som var för 20 bitar för att logga i framtiden, men när jag gjorde receptet blev det 21 bitar, så varje bit är mindre än det ser ut i loggen. 
  • Anonym (Jag = Amatör)
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-08 10:41:56 följande:
    Äter i snitt 1587 kcal per dag enligt appen, vilket är under de 1798 kcal den satt som mål för att gå ner i den takt jag satt. Den är inställd på att inte räkna med aktivitet/träning. Den är även inställd på macro p20/c15/f65. Jag brukar dock inte nå proteinmålet särskilt väl.
    Äter du snabba eller långsamma kolhydrater? Pasta, ris, vitt bröd etc är en ganska klassisk fälla annars som förhalar en viktnedgång, även om det givetvis går att äta och ha ett kaloriunderskott samtidigt. Blir bara markant mindre portioner och risken finns att man känner sig lite tröttare efteråt... Inte för att man blir så värst pigg av pasta heller.

Har du någon uppfattning om hur mycket protein du får i dig per dag? För om du inte når målen så tänker jag att det antingen är fett eller kolhydrater som står för att din vikt inte påverkas så fort som du önskar.

Och framförallt, vad för typ av protein äter du?
    Vitt eller rött kött, vegetariskt?
    Är det halvfabrikat (djupfryst etc) eller lagar du själv utifrån råvarorna?
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-08 10:56:24 följande:
    Jag sover kanske snarare för mycket ibland. Jag har en del problem med sömnen och måendet som gör att jag faktiskt kan ligga i sängen tills det gör ont, 12-16 timmar. Det händer inte jätteofta att det blir så mycket som 16 men det är inte heller ofta mindre än 10-12.
    Rent spontant tänker jag att du bör få in lite rutiner vad som gäller motion. Jag har själv varit sängliggandes 20-22h/dygn när jag led av svår depression och vet vilken jäkla ond cirkel det är att stanna i sängen så många timmar. Har även haft enorma sömnproblem under stora delar av mitt liv och testat i princip alla mediciner mot det.

Det enda jag känner har funkat, vilket jag upptäckte först efter att jag fyllde 30, var att röra på sig, styrketräna och undvika stora mängder sötsaker. Sover mycket bättre, känner mig väldigt pigg och mår riktigt bra numer. Tappade väldigt många kilon också, men jag har aldrig varit missnöjd med min kropp heller så viktnedgången var inget egentligt mål utan mer en bonus.

Det behöver inte vara något ansträngande, utan gå promenader helt enkelt. En promenad på 5000 steg motsvarar ca 3,5km och tar knappt 45 min. Den förbränningen motsvarar ditt dagliga kaloriunderskott som du vill nå. Väldigt mycket win-win.

Kan också förvarna om att många av dessa appar tenderar att över- eller underskatta sina beräkningar. En Apple Watch ger väldigt höga siffror på kaloriförbrukning som aldrig stämmer, samtidigt som mycket mat som loggas har fler kalorier än vad som anges i appen.

Bra strategi dock att runda uppåt och göra portionerna mindre, även om det låter lite marginellt att gå från 20 till 21 bitar. :)
  • Ezmeraldah
    Vad menar du? Det är normalt att det skiljer nåt kg från dag till dag? Så är det för alla. (Att gå upp två-tre kg på en månad är inte heller konstigt.) Speciellt om man väger tresiffrigt, då kan kroppen samla på sig (eller förlora) ännu mer vätska och det kan skilja ännu mer på vågen från dag till dag.
    Om du har tittat på till exempel "Biggest loser" och liknande program nån gång så har du kanske sett att de som väger mycket kan gå ner mycket de första veckorna och det mesta är vätska. Nu vet vi förstås inte om det verkligen är en vecka mellan vägningarna i verkligheten eller om det bara framställs så i programmet men om vi utgår från att det är så. Några deltagare som vägt nästan 200 kg har gått ner över 10 kg på en vecka och de har givetvis inte förlorat 10 kg fett på så kort tid utan mestadels vätska och tarminnehåll. Flera deltagare har i efterhand berättat på sociala medier om hur de fastade inför vägningarna och inte ens drack vatten det sista dygnet men cyklade motionscykel tills de svimmade för att nå en så låg siffra som möjligt för att få fortsätta tävla i programmet.
    Så vad är din fråga egentligen? Varför du inte väger exakt samma antal gram varje morgon? Ja, det beror på hur mycket vätska och tarminnehåll du har i kroppen, vilket i sig kan bero på vad du ätit och druckit och hur mycket du bajsat och kissat, läkemedel, var du är i menscykeln osv. (Och du skriver att du ibland har t-shirt och trosor på dig och det skulle kunna förklara de där tre hg som du ökat vid några tillfällen.) Sådär är det för alla människor. Ingen väger exakt samma antal gram varje morgon. Det är helt normalt.
  • Anonym (biologen)

Du har en menscykel och då lagrar man på sig vätska inför mens, pga hormoner.

Därför kan man inte lita på vågen vissa dagar och då kan det vara bättre att avstå från vägning de dagarna, då det är lätt att tappa modet annars under en diet.

Ofta funkar inte appar 100% (alltså de överskattar din basmetabolism) men alla kalorier är inte lika heller oavsett hur vissa försöker överförenkla det.

Exempel: 

Om du äter hela nötter så har du lite kalorirabatt, för de hela fibrerna gör att inte all energi tas upp. Äter du istället finfördelad nötkräm så får du i dig precis alla kalorier, och det är bl.a. därför man ger nötkräm och inte nötter till svältande barn i Afrika.

Potatisklyftor i ugn är bättre än potatismos, för det är samma sak där- med det finfördelade moset får du i dig precis varenda kalori, och det går också fortare att äta.

En mogen banan har mer socker, äter man den lätt grön istället för brunfläckig är kolhydratkedjorna längre och då tar man inte upp lika mycket av den.

Pasta har långa kolhydratkedjor men bryts fort ner i tarmen och höjer glykemiskt index. Men äter man något syrligt till, som en sallad med vinägrett, citrondryck eller t.o.m. ett glas vin, så hämmar man enzymerna i tarmen som klipper ned kolhydratkedjorna till enkla sockerarter som kan föras genom cellväggarna i tarmens mikovilli och in i kroppen. Effektivt kan man säga att man ändrar på villkoren så att den vita vetepastan blir mer som fullkornspasta, då kolhydraterna i den tas upp långsammare.

Och så vidare- finns mycket att läsa.

Att äta fort är viktnedgångens stora fiende, eftersom hjärnan inte får en mättnadssignal innan en viss tid har gått, oavsett hur fort vi stoppar i oss saker under den tiden. Distahera dig själv medan du äter om du är ensam, ät som en petig fyraåring med paus mellan varje tugga så kommer du att bli mätt på mindre.

Varm dryck i slutet av dagen hjälper en att hålla magen nöjd, värmen lugnar kroppen att den får energi, för fryser vi startar olika besparingsreaktioner.

En kopp te (ev med en skvätt mjölk) ca kl 21.30 funkar bra för mig, och det är där jag säkrar att jag somnar bra och orkar fortsätta hålla igen, när det behövs.

Sömn är viktigt också, det finns regler för att sova bättre- försök följa dem.

• Ezmeraldah

Från vägning 3 och framåt så har du ju gått ner nästan två kg på ca 10 dagar, det är väl jättebra? Att vågen visar + 0.3 kg ibland när man väger sig varannan dag är inget konstigt. Det går ju åt rätt håll?

Anonym (Jag = Amatör) skrev 2025-03-08 11:15:19 följande:
    Äter du snabba eller långsamma kolhydrater? Pasta, ris, vitt bröd etc är en ganska klassisk fälla annars som förhalar en viktnedgång, även om det givetvis går att äta och ha ett kaloriunderskott samtidigt. Blir bara markant mindre portioner och risken finns att man känner sig lite tröttare efteråt... Inte för att man blir så värst pigg av pasta heller.

Har du någon uppfattning om hur mycket protein du får i dig per dag? För om du inte når målen så tänker jag att det antingen är fett eller kolhydrater som står för att din vikt inte påverkas så fort som du önskar.

Och framförallt, vad för typ av protein äter du?
    Vitt eller rött kött, vegetariskt?
    Är det halvfabrikat (djupfryst etc) eller lagar du själv utifrån råvarorna?
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-08 10:56:24 följande:
    Rent spontant tänker jag att du bör få in lite rutiner vad som gäller motion. Jag har själv varit sängliggandes 20-22h/dygn när jag led av svår depression och vet vilken jäkla ond cirkel det är att stanna i sängen så många timmar. Har även haft enorma sömnproblem under stora delar av mitt liv och testat i princip alla mediciner mot det.

Det enda jag känner har funkat, vilket jag upptäckte först efter att jag fyllde 30, var att röra på sig, styrketräna och undvika stora mängder sötsaker. Sover mycket bättre, känner mig väldigt pigg och mår riktigt bra numer. Tappade väldigt många kilon också, men jag har aldrig varit missnöjd med min kropp heller så viktnedgången var inget egentligt mål utan mer en bonus.

Det behöver inte vara något ansträngande, utan gå promenader helt enkelt. En promenad på 5000 steg motsvarar ca 3,5km och tar knappt 45 min. Den förbränningen motsvarar ditt dagliga kaloriunderskott som du vill nå. Väldigt mycket win-win.

Kan också förvarna om att många av dessa appar tenderar att över- eller underskatta sina beräkningar. En Apple Watch ger väldigt höga siffror på kaloriförbrukning som aldrig stämmer, samtidigt som mycket mat som loggas har fler kalorier än vad som anges i appen.

Bra strategi dock att runda uppåt och göra portionerna mindre, även om det låter lite marginellt att gå från 20 till 21 bitar. :)
    Pasta och vitt bröd någon gång i månaden. Däremot godis någon gång i veckan, storleksordningen en chokladkaka, 100 g. Det är min stora synd.

Snittet för protein den här veckan har varit ca 45% av målet. Snittet för kolhydrater har var 104% av målet, och fettet 77%,  Jag kan inte se längre bak just nu för de vill att man ska ha premium och jag kan inte förnya det förrän nästa vecka. Det har kommit ur synk.

Proteinet jag äter kommer främst från kyckling, fisk och nötkött, i den ordningen, och till viss del från ägg, nötter och grönsaker.

Jag lagar det mesta själv, förutom korv och chark. Jag kan tyvärr inte röka det paketet bacon jag äter i veckan, eller två paketen korv i månaden, själv. Annars är det nog inte så mycket färdigmat. Jag gör egna köttbullar om jag äter köttbullar, jag äter inte frysta matlådor, köper inte pulvermos osv. Jag är lite svag för färdiga såser från kyldisken, så det är väl det.

Jag får ganska dåligt med motion, ja. Bara en nattlig promenad. De är olika långa men mellan 20 och 60 minuter beroende på dag och mående. Kortare på helgen eftersom det kan vara lite stökigt i centrumet jag bor vid så jag vill inte riktigt vara ute med massa onyktra människor. Annars går jag bara ut om jag behöver handla, och även det helst så sent som möjligt innan de stänger. Jag försöker styrketräna lite hemma, men det blir lite si och så. Den här veckan har jag bara gjort måndag och tisdag. Jag har en plan för idag också och dagen är ju inte slut än så kanske. 

Allt jag loggar i appen registrerar jag in själv från Livsmedelsverket, så vi får skylla på mig eller dem om något är fel. Jag litar inte på apparna. Antingen är det inskrivet av andra användare som kan ha slarvat/skrivit fel, eller så är det uppgifter från USDA eller Kanadas motsvarighet, och det stämmer inte med svenska förhållanden pga olikheter i standrad och jordmån osv. Kalla mig paranoid.
Svar på tråden Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)