Inlägg från: Anonym (Klar med min viktresa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klar med min viktresa)

Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)

Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 00:00:12 följande:

Jag har gått upp och ner ytterligare flertalet kg sen sist. Som mest har jag gått upp 3 kg och ner 1, totalt. Dagens vikt jämfört med vägning i TS är +0,1 kg.

Jag har dragit ner på kalorierna ytterligare och fastar helt 24-36 timmar i veckan. Inget händer.

Jag känner mig så jävla misslyckad. 

Hej! 
    För det första måste du verkligen bestämma dig. Ingen annan kan säga till dig utan du måste vara mentalt förberedd. Lite som en alkoholist, man måste ner till botten för att förstå vidden och klara av det. Jag var också uppe på 3 siffrigt men har nu tappat nästan hälften.

1. Jag tycker att 1700kcal är mycket. Äter du ungefär samma vardag som helg så skulle jag lägga mig på 1300kcal/dag. Vill du unna dig lite mer gott någon dag i veckan så skulle jag dra ner till 1100 kcal.
    2. Ät mer protein och mindre fett/kolhydrater.
    3. Träning börja gå lite mer på dagarna, testa vattengympa det är helt magiskt om man har så hög övervikt.
    4. Försök få in rutiner, att ligga hela/halva dagarna är inte normalt. 

Man tänker att man bara unnar sig lite. Men ha i åtanke att ex 100g blandade nötter är 600kcal dvs ett halvt dags intag, 100g marabou mjölkchoklad över 500kcal.
    1 näve blandade nötter och 100g choklad i veckan medför att du måste äta 1100kcal mindre i mat den veckan. Dricker du sen juice, läsk, alkoholhaltiga drycker så springer det iväg ännu mer.

MEN du kan bara lyckas om du själv är beredd att ge 100% 
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 15:38:15 följande:
    Grattis.

1. Jag har som jag skrivit nu dragit ner ytterligare. Till ca 1400, plus lagt till fasta, så en dag med 0.
    2. Jag behöver bli bättre på att äta protein, ja. Missar ofta proteinmålet. 
    3. Jag behöver träna mer förmodligen. Aldrig att jag skulle gå på vattengympa dock. Men jag håller på att spara till någon slags motionsmaskin, jag har inte bestämt mig vilken än. En gång i tiden älskade jag att cykla, men vågar inte numer. 
    4. Nej, det är inte normalt, det vet jag också. 

Vem äter 100 gram nötter i en sittning? Och självklart, om jag unnar mig något så går även det in i loggen, och är inte utöver, utan inräknat i dagens intag. Även om jag skulle dricka något som innehåller kalorier så loggas det och räknas med i dagens intag.
    Kanon, det är faktiskt väldigt många överviktiga i vattengympa. Tycker inte du ska vägra det utan ta en tankeställare. Vattengympa är skonsamt mot kroppen vilket är bra när man är överviktig, det varma vattnet hjälper till att rensa ur överflödig vätska. Du kan även träna hårdare eftersom du är lättare i vattnet.
    Jag har gjort scanning av min kropp och det är först nu min basala metabolism (dvs det den gör av med i vila)  gått över 1400kcal/dag innan gjorde jag inte av med mer än 1300kcal detta då muskler bränner fett och är man inte tränad så bränner man inte speciellt mycket utöver den basala metabolismen.
    Finns massor av billiga träningscyklar på div köp/sälj sidor. Kanske det är din grej. Köp en och sätt mål MEN inte för höga mål i början för då tröttnar du.
    Anonym (Klar med min viktresa) skrev 2025-03-31 15:57:48 följande:
    Kanon, det är faktiskt väldigt många överviktiga i vattengympa. Tycker inte du ska vägra det utan ta en tankeställare. Vattengympa är skonsamt mot kroppen vilket är bra när man är överviktig, det varma vattnet hjälper till att rensa ur överflödig vätska. Du kan även träna hårdare eftersom du är lättare i vattnet.
    Jag har gjort scanning av min kropp och det är först nu min basala metabolism (dvs det den gör av med i vila)  gått över 1400kcal/dag innan gjorde jag inte av med mer än 1300kcal detta då muskler bränner fett och är man inte tränad så bränner man inte speciellt mycket utöver den basala metabolismen.
    Finns massor av billiga träningscyklar på div köp/sälj sidor. Kanske det är din grej. Köp en och sätt mål MEN inte för höga mål i början för då tröttnar du.
    Läste för snabbt. Vadå 0 kcal på 1 dag? Vad äter/dricker du då?
    Det är inte bra du måste ha i dig något. Vanlig 5:2 brukar vara att man har 2 dagar men endast 500kcal på hela dagen. 
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 15:38:15 följande:
    Grattis.

1. Jag har som jag skrivit nu dragit ner ytterligare. Till ca 1400, plus lagt till fasta, så en dag med 0.
    2. Jag behöver bli bättre på att äta protein, ja. Missar ofta proteinmålet. 
    3. Jag behöver träna mer förmodligen. Aldrig att jag skulle gå på vattengympa dock. Men jag håller på att spara till någon slags motionsmaskin, jag har inte bestämt mig vilken än. En gång i tiden älskade jag att cykla, men vågar inte numer. 
    4. Nej, det är inte normalt, det vet jag också. 

Vem äter 100 gram nötter i en sittning? Och självklart, om jag unnar mig något så går även det in i loggen, och är inte utöver, utan inräknat i dagens intag. Även om jag skulle dricka något som innehåller kalorier så loggas det och räknas med i dagens intag.
    En fråga, hur mycket är 100g nötter för dig? 
    Vem äter 100g, ja det flest gör nog det om det sätts fram en skål nötter.
    Det är ju inte speciellt mycket. Nötter är tunga.
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 19:54:00 följande:
    Sen jag var tonåring i alla fall, eller kanske lite tidigare. Typ sen jag gick i sexan. Jag är 31 nu.

De enda värdena jag fått kollat är järn, kalium och folat, i samband med att jag fick mina mediciner som jag skrev om i TS. Eller, det kanske inte var de enda de kollade men det var de som jag fick höra något om. Jag vet att dåligt järnvärde kan göra en trött och det är klart att jag kan ha gått med det sedan tonåren men de skyllde på att jag precis hade haft mens. Det skulle egentligen följas upp i höstas men glömdes bort och jag har inte lyckats få en tid sen dess, inte för att jag försökt jättemycket.
    Jobbar du inte?
    Vill du höja blodvärdet så ät 3 torkade aprikoser om dagen. Det är ett gammalt knep som många glömt. Min mage tålde inte järntabletter då fick jag det tipset och det gjorde stor skillnad. 
    Anonym (döttstrött på det) skrev 2025-03-31 23:17:31 följande:
    Jobbar frilans så jag kan jobba när jag orkar och vill på dygnet. 

Aprikoser, det kan jag skriva upp på listan. Tack.
    Du skulle kanske skaffa dig ett jobb med regelbundna tider och som är lite fysiskt. Tror att kroppen din inte mår bra av att inte ha någon fast struktur. Det är no inte bra för dig heller. Både kroppen och huvudet behöver struktur och regelbundenhet både med jobb, kost och träning.
    Tror du behöver ta tag i hela ditt liv inte bara kosten.
Svar på tråden Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)