• Hjelm

För smart? Är det vanligt att män tänker såhär?

Det finns en anledning till att kvinnor som är ovanligt vackra ofta blir tillsammans med svin och psykopater och/eller får stalkers efter sig. Vanliga, vettiga och bra killar tror inte att de har någon chans på henne - att hon spelar i en annan liga - och försöker därför aldrig, om inte hon själv tar första steget. Män med grandiosa egon har inte den ödmjukheten och tycker alltid att de förtjänar allt de vill ha, och är ofta de enda som vågar ta en chans på en exceptionellt snygg kvinna. 

Kan tänka mig att det är samma sak med att framstå som ovanligt intelligent, särskilt framgångsrik karriärmässigt etc. "Normala" män skräms av det för att det får dem att känna sig underlägsna. Så det kan tyvärr vara en utsatt position relationsmässigt för en kvinna.

Så ja, det du beskriver är nog tyvärr ganska vanligt.

• Hjelm
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 09:23:59 följande:
    Är det din egen teori eller har du nåt underlag för att det skulle vara så? 
    Inom mina många år inom kvinnojouren har jag sett detta mönster och två goda vänner som är psykolog respektive psykoterapeut delar den erfarenheten.

Kvinnor som är lite extra iögonfallande på något sätt lever ofta farligt. Ännu mer så om de är omedvetna om t.ex. sin skönhet, har låg självkänsla eller är en klassisk duktig flicka som fostrats att ta hand om alla. De är överrepresenterade i destruktiva relationer och lockar tyvärr ofta "bad boys". De snällare och vanligare killarna tror ofta att de inte har chans på en sån tjej.
Svar på tråden För smart? Är det vanligt att män tänker såhär?