Inlägg från: Anonym (Konsekvent) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konsekvent)

Hur får ni era barn att avsluta spelande?

Leiben skrev 2025-03-09 13:43:29 följande:
    Ja jag kan också bara rycka musen eller dra ur kontakten men det är inte sådant jag efterfrågar.
    Problemet är kanske att tonåringen inte avslutar vid första tillfället efter att du har förvarnat, utan att när hen kommer fram till en punkt där hen skulle kunna sluta, tänker "jag hinner lite till" och därför fortsätter för att få spela så länge som möjligt?

Jag tror att man måste vara hård här. Har man sagt åt tonåringen att de ska avsluta vid nästa tillfälle, ska de inte komma undan med att spela längre än så. Om de vet att du låter dem spela på utan konsekvenser, kommer de inte att bry sig om när du säger till.

Du behöver visa att du menar allvar, genom att tex stänga av wifi eller rycka kontakten eller på annat sätt avbryta mitt i om de inte lyssnat på dig. Även om han då förlorar sådant hen gjort hittills i spelet. Ett par sådana gånger, och hen kommer att veta att du menar det du säger.

Mitt förslag är att du pratar med tonåringen och säger att det inte är okej att hen fortsätter förbi saveoints efter att du har sagt att det är dags att avsluta, och att du därför från och med nu kommer att rycka kontakten oavsett om de sparat eller inte. Sedan måste du hålla detta. Tonåringen lär sig snart.
Svar på tråden Hur får ni era barn att avsluta spelande?