• PH76

Hur får ni era barn att avsluta spelande?

Leiben skrev 2025-03-09 11:35:02 följande:
    Hur får ni era barn att avsluta spelande?

Hej!

Det svåra är inte att begränsa spelandet i sig. Han frågar alltid om han får och jag svarar ja eller nej. Vid nej är det inget tjat. Problemet är att avsluta spelandet. Ofta går jag in och börjar förvarna om att det är dags att avsluta när det är lämpligt, typ när "runen" är klar eller vid save. Där är problemet att detta inte görs och att det också är omöjligt att stå och övervaka tills denna möjlighet dyker upp. Jag har ju massa annat att göra så det blir att jag liksom säger till igen efter kanske 5-10 minuter och sedan igen och det här gör mig GALEN. Min son är 14 år. Hur får ni dem att stänga ner?!

Vad är det du vill att han ska göra istället? Mni äldsta är 12 och han får spela hur mycket han vill utanför sportaktiviteter/instrument/läxor, och det gör han. Det är ju där barnen träffas nu för tiden, han sitter och tjoar och skrattar med sina vänner.

Känns konstigt om jag tar bort det.
  • PH76
    Tom Araya skrev 2025-03-09 17:05:54 följande:
    För mig känns det konstigt att låta en 12-åring spela obegränsat, vilket skulle kunna vara fram till kl 03.30 före en vanlig skoldag.
    Han har givetvis en sovtid, eller hur tänkte du? Spelande är bara ok så länge allt annat fungerar, skulle han börja få sämre betyg så kommer han snabbt få en begränsad speltid för att kunna lägga mer på skolan. Men så länge han håller ett B-snitt, får på simningen, teatern, och gitarren så är det ok.
Svar på tråden Hur får ni era barn att avsluta spelande?