Medförälder - åsikter?
Anonym (Marika) skrev 2025-03-10 11:01:52 följande:
Att skapa familj ihop med någon som man nödvändigtvis inte behöver ha en kärleksrelation till.Säg att jag som ensam kvinna har en kompis Anders som gärna skulle bli pappa. Jag tycker jättemycket om Anders som person, han har bra värderingar, han har tid, han skulle bli en jättefin pappa men har bara inte träffat rätt.
Jag och Anders bor nära varandra, vi tajmar min ägglossning och gör heminsemination. Jag blir gravid.
Jag föder barnet, Anders är med. Han flyttar in hos mig och bebisen och så har vi min lägenhet som bas första två månaderna. Han tar sina 10 pappadagar och i övrigt hörs vi av flera gånger dagligen och stämmer av hur jag mår, hur bebisen mår, om nåt behöver handlas. Han sover med oss om vi alla vill och behöver.
Gemensamt lägger man upp hur man vill ha det.
Sen brukar man väl komma överens om när det är dags för förskola och så småningom att man sätter upp ett boende 2-2-3 eller varannan vecka eller så. Så som man gör om man separerar.
Så har det varit för en nära anhörig till mig i alla fall. Barnet är fyra år nu och har två glada och lyckliga föräldrar som kanske aldrig fått barn annars.
Jag tänker att det är ju viktigt att det blir bra för barnet, inte att man får barn till varje pris. Visst kan många förändras när de får barn men alla gör inte det.