Inlägg från: TwistedByDesign |Visa alla inlägg
  • TwistedByDesign

Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?

Min tjänst försvann och jag är nu i ett läge där man letar efter omplacering.
    Jag jobbade på vår IT-avd i många år där jag hanterat infrastrukturen, admin osv...

Så nu letar man alltså efter omplacering.

Vad jag vet så måste en sådan vara skälig.
    Vi har ju liksom inga andra avdelningar som ens liknar det jag gör. Så hur man skall hitta en skälig tjänst vet jag inte...

Kan dom sätta mig på vad som helst?

Jag vill inte hamna i ett läge där jag nekar något, och sedan förlorar massa rättigheter pga. det.

kollektivavtal finns ej, jag är inte fackligt ansluten.
    Men har 10 år i företaget.

Någon som vet?
  • Svar på tråden Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?
  • Meddelande borttaget
  • TwistedByDesign

Tack för svaren. Jag vet att dom kan placera än vart som i princip. Jag ser helst att jag blir uppsagd pga arbetsbrist tror jag, eftersom jag har väldigt lång uppsägningstid. Men beror ju på vad dom har att erbjuda. 

Om jag blir uppsagd pga. brist har jag många månaders uppsägningstid & hoppas då på arbetsbefrielse under tiden.

Det läskiga är dock att det är så luddigt ang "skälig omplacering" och vad jag har rätt att neka utan att det räknas som jag säger upp mig själv.. 

• TwistedByDesign

update:

Fick erbjudande om en tjänst som är något jag aldrig hade trivts med, den innebär kundmöten samt ringa typ hela dagen för att locka kunder och förklara våra tjänster. 

Natt och dag jämfört mot min nuvarande IT-roll.

Det riktigt vrider sig i magen, när jag tänker på erbjudandet.
    Känner inte att jag har kompetensen för ett sådant jobb alls. Har alltid varit en ganska blyg person, då har IT passat mig bra. 

Jag kommer tacka nej om jag vet att jag får min uppsägningstid, så jag kan söka jobb under tiden. Jag borde ha rätt till min fulla uppsägningstid även fast jag nekar denna. 

• TwistedByDesign

Update:

Fick ett rätt bra erbjudande, vilket jag inte räknade alls med. 

Förlängd uppsägningstid

Arbetsbefrielse

Avräkningsfritt i fall att jag hittar nytt jobb

(Har även två intervjuer på måndag).

SÅ det blev ju ganska bra tillslut. 

• TwistedByDesign
    FruFarfalle skrev 2025-03-22 14:02:28 följande:

Hm vet några som blev omplacerade från labb till barnskötare och från löneadmimistratör till fritidshem. En vårdadmimistratör blev omplacerad i en stad 6 mil bort. Kommun och region visserligen. Så ja du kan nog bli erbjuden omplacering var som helst i företaget men förhoppningsvis tar de tillvara på din kompetens.

Det är skillnad på att bli omplacerad inom samma verksamhet och att ens tjänst faktiskt försvinner pga arbetsbrist. Då har arbetsgivaren skyldighet att se om det finns någon skälig omplacering ? men det betyder inte att man måste tacka ja till vad som helst.
  • TwistedByDesign

Denna tråd handlade mer egentligen om jag kunde tacka nej utan att vissa tryggheter gick upp i rök. 

Omplacerad kan man absolut bli, men du har rätt att tacka nej om skillnaderna är stora, och därmed behålla din uppsägningstid osv. Så länge erbjudandet är skäligt. 

En omplacering för en läkare till receptionen är t.ex. inte skälig. 

Problemet är om man nekar en skälig omplacering, så kan arbetsgivaren hävda att du sagt upp dig själv. 

Och därmed förlorar du din uppsägningstid, får karens på A-kassa osv osv.. 

Inget läge man vill hamna i. 

Är glad att min arbetsgivare skött detta bra. 

Svar på tråden Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?