Inlägg från: Anonym (Klo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klo)

Klimatet och krig

Tror inte de som startar krig bryr sig om klimatet överhuvudtaget. Tror du klimatargumenten biter på såna?

• Anonym (Klo)
    Anonym (Robin) skrev 2025-03-09 23:09:02 följande:
    Fast är dom inte politiker och inom politiken om det nu är en global politisk fråga?

Jag tycker att detta är en ganska global debatt där stort sätt alls länder på något sätt har klimatfrågan som fokus. Men att det inte riktar sig mot dom verkliga problemen (dom själva är en del ab problemet) utan mot personer som egentligen inte alls kan påverka klimatet i det stora hela.

Vad gör det om någon flyger mindre om någon annan skickar 100 stridsflygplan med bomber och bombar sönder städer?
    Någon som vurmar för klimatet har nog ingenting att komma med när det gäller krig. Ta kriget i Ukraina. Putin hade nog inte en tanke på klimatfrågan när han startade det. Ukraina har inget annat val än att försvara sig på bästa sätt. Det blir ju en klimatförstörelse live. Då får den prioritet.

Ja, det är en global politisk fråga. De konservativa vindarna blåser starkt, de som bryr sig om klimatet har ingen röst. Saker kan hända parallellt. Skulle gärna se ny teknik införas, var ju snack om fraktfartyg som seglade med solsegel över atlanten. Ny teknik vad gäller malmbrytning, Luftskepp osv. Konservativa krafter bromsar ny teknik.
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Robin) skrev 2025-03-10 02:12:08 följande:
    Fast jag har ju uppfattningen att alla ledare på något sätt har varit involverade i klimatfrågan och debatten och ingen sagt. "Vi tycker inte om miljön" utan alla har enade om att klimathotet är negativt. Även Putin. Att det inte handlar om att sida skulle vara bättre än andra. 

Jag tror inte att konservativa krafter bromsar. Jag tror att exakt ALLA politiska ledare bromsar.

Jag tar upp corona igen som exempel.
    Stort sätt alla länder hade samma syn på corona. Att det var en global pandemi som skulle stoppas och att alla skulle visa solidaritet. Sen kom Ukraina kriget och solidariteten är helt plötsligt bortblåst.
    Fast nog bromsar konservativa krafter. Trump har väl gått ut från klimatavtal. Hur många knop gör Putin för att rädda klimatet? Var det inte han som tyckte att det var bra med den globala uppvärmningen för då blir det varmare i Sibirien? Kanske var Medvedev. Men de är ju samma sak. De säger naturligtvis inte att vi skiter i klimatet. De säger ju bara att klimatfrågan är viktig - sen så skiter de i den.

I princip alla politiska krafter som har något att säga till om är konservativa idag. Därför bromsar alla.

Jag tror också att det handlar om en uppgivenhet. Jag tror att alla människor har outtalat enats om att vi kör så länge det går. Samma personer som vill att fler barn ska födas struntar i hur det blir för de barnen. 
  • Anonym (Klo)
    Mentat skrev 2025-03-26 21:38:51 följande:
    Kinas 1450 miljoner invånare släpper ut mer CO2/capita är Sveriges 10 milj och har så gjort sedan 2009 och kurvan har länge pekat spikrakt uppåt för Kinas del. Menar du att Kinas kommunistparti är en "konservativ kraft"?
    Haha! Ja, de är det i allra högsta grad! Konservativa krafter har ingenting att göra med höger/ vänster.

Handlar mer om "det var bättre förr" "vi och dom" polarisering och övervakande. Till motsats från liberala krafter.
Svar på tråden Klimatet och krig