• Anonym (Lola)

Vem borde hämta/lämna?

Person A och person B bor på gångavstånd från varandra. As dammsugare har gått sönder och B sa att hen kan få hens gamla.

A har svårt att gå och då svårt att hämta den själv (ingen av dem har bil), men B tänker inte heller släpa dit den, B har dock folk med bil i nära vänkrets, vilket A inte har.

• Svar på tråden Vem borde hämta/lämna?
  • Anonym (Lola)
    Anonym (Klara) skrev 2025-03-10 09:46:03 följande:

Man kan ju undra hur man får hem andra saker t ex mat?

Hemleverans.
  • Lynx123

A får fixa leveransen såklart...det är ju jättesnällt av B att ge bort sin gamla. Bor du i en annan stad som inte kan hjälpa till? Har A inga andra släktingar/vänner?

• Anonym (Lola)
    Lynx123 skrev 2025-03-10 10:00:09 följande:

A får fixa leveransen såklart...det är ju jättesnällt av B att ge bort sin gamla. Bor du i en annan stad som inte kan hjälpa till? Har A inga andra släktingar/vänner?

Jag bor i en annan stad ja och har inte bil heller. Nej hen har inte det, alla hens släktingar bor många mil därifrån.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lola) skrev 2025-03-10 10:09:23 följande:
    Jag bor i en annan stad ja och har inte bil heller. Nej hen har inte det, alla hens släktingar bor många mil därifrån.
    Och inga andra vänner eller grannar heller hen kan fråga?

Ja, då får hen låta bli att dammsuga eller betala. 

Eller överväga att flytta. 
  • Lynx123
    Anonym (Lola) skrev 2025-03-10 10:09:23 följande:
    Taxi då? Hemtjänst? Annars får hen handla online.
  • Anonym (Lola)

Jag skrev inte för att lösa hens problem, jag ville mer ha andras syn på det.

• Anonym (Stina)

Det här är en ickefråga, vill A ha dammsugaren får hon fixa hem den på något sett, annars avstå. 

• Anonym (M)
    Anonym (Lola) skrev 2025-03-10 10:26:07 följande:

Ok, om B lovat lämna den så borde han göra det. Men nu vill han inte och då kan A inte göra något. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lola) skrev 2025-03-10 10:26:07 följande:

Detta är ganska vanligt. Man vill gärna veta om man har rätt att tycka att andra gjort fel, då mår man bättre, kan värma sig i offerkoftan. Att lösa problemet blir underordnat, viktigare att veta att man har rätt. Det värmer. 
  • Anonym (Lola)
    Anonym (M) skrev 2025-03-10 10:31:01 följande:
    Detta är ganska vanligt. Man vill gärna veta om man har rätt att tycka att andra gjort fel, då mår man bättre, kan värma sig i offerkoftan. Att lösa problemet blir underordnat, viktigare att veta att man har rätt. Det värmer. 
    Vad har mitt inlägg med offerkofta att göra?
Svar på tråden Vem borde hämta/lämna?